Miten kehittää ketjutoimintaa rautakaupassa; case Rautanet
Urpalainen, Mika (2014)
Pro gradu -tutkielma
Urpalainen, Mika
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014120350384
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014120350384
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Tekijä: Urpalainen, Mika
Tutkielman nimi: Miten kehittää ketjuliiketoimintaa rautakaupassa
Case: Rautanet
Tiedekunta: Kauppatieteellinen tiedekunta
Pääaine / Maisteriohjelma: Kansainvälinen markkinointi
Vuosi: 2014
Pro gradu – tutkielma: Lappeenrannan teknillinen yliopisto, 129 sivua, 28
kuvaa, 15 taulukkoa ja kaksi liitettä
Tarkastajat: prof. Olli Kuivalainen, prof. Sanna-Katriina Asikainen
Hakusanat: ketjutoiminta, Rautanet-ketju, sitoutuminen, markkinointi
Keywords: Chain business, Rautanet-chain, commitment, marketing
Rautanet-ketju on heterogeeninen, vapaaehtoisuuteen perustuva rautakauppaketju, joka on perustettu vuonna 1998. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää Rautanet-kauppiaille ja koko ketjuorganisaatiolle ketjutoiminnan etuja, haasteita sekä kauppiaskunnan näkemyksiä ketjutoiminnasta tänä päivänä.
Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen, se perustui kauppiaille lähetettyyn kyselylomakkeeseen, joka sisälsi Likert-asteikollisia kysymyksiä 36 ja 3 kysymystä joihin vastattiin kirjallisesti. Kysymykset sisälsivät aiheita mm. Sitoutumisesta, markkinoinnista, sidosryhmistä jne. Tutkimusjoukkona oli Rautanet-kauppiaat.
Kokonaisuutena arvioiden kauppiaat ovat tyytyväisiä ketjun toimintaan. Suurimmat edut ovat markkinointituki kuvastojen avulla ja ketjun voima, jonka kauppiaat tekevät yhdessä. Etuna voidaan pitää myös kauppiaiden sitoutumishalukkuutta ketjuun. Suurimpana haasteena on ehkä itsenäisyyden menettämisen pelko.
Rautanet-ketjun toiminta on hyvällä tasolla. Kilpailun kiristyessä myös Rautanet-ketjun kauppiaiden sitoutumishalukkuutta on pidettävä yllä. Ketjuorganisaation on kunnioitettava kauppiaan itsenäisyyttä ja kuunneltava jatkossakin kauppiaita. Ketjun ja kauppiaiden selkeä yhteinen päämäärä, rakentaa vahva ketju, joka pystyy vastaamaan kilpailijoiden haasteisiin, on hyvin paljon riippuvainen yhdessä tekemisen halusta. ABSTRACT
Author: Urpalainen, Mika
Title: How to build up retail chain hardware store
Case: Rautanet
Faculty: LUT, School of Business
Major / Master´s Programme: International Marketing
Year: 2014
Master´s Thesis: Lappeenranta University of Technology
129 pages, 28 figures, 15 tables and 2 appendices
Examiners: Prof. Olli Kuivalainen, Prof. Sanna-Katriina Asikainen
Keywords: Chain business, Rautanet-chain, commitment, marketing
Rautanet-chain is a Finnish hardware store chain which operates on a voluntary basis. Consequently the chain has many kinds of member stores and shop keepers. It started business operations in 1998. The aim of this study is to explore and describe what are the benefits and challenges in Rautanet-chain currently.
Both qualitative and quantitative research methods were used. There were 36 questions using Likert scales in the survey conducted among the shopkeepers in Rautanet-chain. There were also three open-ended questions where one could write one’s own opinion about the chain. The questions focused on commitment, marketing and stakeholders of the chain, for example.
The results show that the shopkeepers are satisfied with the chain and its operations. The biggest benefits of the membership in the chain are marketing and combined strength of the chain, which stems from co-operation. The biggest challenge might be the fear to lose self-control and independence of one’s own hardware store.
Nowadays Rautanet-chain works well. When competition will rise, there have to be things which maintain good commitment level with the shopkeepers. The chain has to respect independence of shopkeepers and listen to their opinion. The goal to build a strong chain together is dependent on willingness to do things together. After that the chain is able to stay competitive in hardware store business in Finland.
Tekijä: Urpalainen, Mika
Tutkielman nimi: Miten kehittää ketjuliiketoimintaa rautakaupassa
Case: Rautanet
Tiedekunta: Kauppatieteellinen tiedekunta
Pääaine / Maisteriohjelma: Kansainvälinen markkinointi
Vuosi: 2014
Pro gradu – tutkielma: Lappeenrannan teknillinen yliopisto, 129 sivua, 28
kuvaa, 15 taulukkoa ja kaksi liitettä
Tarkastajat: prof. Olli Kuivalainen, prof. Sanna-Katriina Asikainen
Hakusanat: ketjutoiminta, Rautanet-ketju, sitoutuminen, markkinointi
Keywords: Chain business, Rautanet-chain, commitment, marketing
Rautanet-ketju on heterogeeninen, vapaaehtoisuuteen perustuva rautakauppaketju, joka on perustettu vuonna 1998. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää Rautanet-kauppiaille ja koko ketjuorganisaatiolle ketjutoiminnan etuja, haasteita sekä kauppiaskunnan näkemyksiä ketjutoiminnasta tänä päivänä.
Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen, se perustui kauppiaille lähetettyyn kyselylomakkeeseen, joka sisälsi Likert-asteikollisia kysymyksiä 36 ja 3 kysymystä joihin vastattiin kirjallisesti. Kysymykset sisälsivät aiheita mm. Sitoutumisesta, markkinoinnista, sidosryhmistä jne. Tutkimusjoukkona oli Rautanet-kauppiaat.
Kokonaisuutena arvioiden kauppiaat ovat tyytyväisiä ketjun toimintaan. Suurimmat edut ovat markkinointituki kuvastojen avulla ja ketjun voima, jonka kauppiaat tekevät yhdessä. Etuna voidaan pitää myös kauppiaiden sitoutumishalukkuutta ketjuun. Suurimpana haasteena on ehkä itsenäisyyden menettämisen pelko.
Rautanet-ketjun toiminta on hyvällä tasolla. Kilpailun kiristyessä myös Rautanet-ketjun kauppiaiden sitoutumishalukkuutta on pidettävä yllä. Ketjuorganisaation on kunnioitettava kauppiaan itsenäisyyttä ja kuunneltava jatkossakin kauppiaita. Ketjun ja kauppiaiden selkeä yhteinen päämäärä, rakentaa vahva ketju, joka pystyy vastaamaan kilpailijoiden haasteisiin, on hyvin paljon riippuvainen yhdessä tekemisen halusta.
Author: Urpalainen, Mika
Title: How to build up retail chain hardware store
Case: Rautanet
Faculty: LUT, School of Business
Major / Master´s Programme: International Marketing
Year: 2014
Master´s Thesis: Lappeenranta University of Technology
129 pages, 28 figures, 15 tables and 2 appendices
Examiners: Prof. Olli Kuivalainen, Prof. Sanna-Katriina Asikainen
Keywords: Chain business, Rautanet-chain, commitment, marketing
Rautanet-chain is a Finnish hardware store chain which operates on a voluntary basis. Consequently the chain has many kinds of member stores and shop keepers. It started business operations in 1998. The aim of this study is to explore and describe what are the benefits and challenges in Rautanet-chain currently.
Both qualitative and quantitative research methods were used. There were 36 questions using Likert scales in the survey conducted among the shopkeepers in Rautanet-chain. There were also three open-ended questions where one could write one’s own opinion about the chain. The questions focused on commitment, marketing and stakeholders of the chain, for example.
The results show that the shopkeepers are satisfied with the chain and its operations. The biggest benefits of the membership in the chain are marketing and combined strength of the chain, which stems from co-operation. The biggest challenge might be the fear to lose self-control and independence of one’s own hardware store.
Nowadays Rautanet-chain works well. When competition will rise, there have to be things which maintain good commitment level with the shopkeepers. The chain has to respect independence of shopkeepers and listen to their opinion. The goal to build a strong chain together is dependent on willingness to do things together. After that the chain is able to stay competitive in hardware store business in Finland.