Tuotekehitysprosessin alkupään järjestäminen pelialan yrityksessä
Lappi, Risto (2015)
Diplomityö
Lappi, Risto
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504172740
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504172740
Tiivistelmä
Tämän diplomityön tarkoitus on rakentaa mobiilipeliyritykselle tuotekehitysprosessin alkupään prosessi tuotekehityksen tehostamiseksi. Toimialan dynaamisuudesta ja hyperkilpailullisuudesta johtuen sekä projektien abstraktin luonteen takia tulee mobiilipelikehitysyritysten erityisesti panostaa tuotekehityksen alkuvaiheisiin. Työ tutkii yleisiä tuotekehityksen periaatteita sekä yleisiä olemassaolevia tuotekehitysprosesseja. Tarkastelun kohteena ovat erityisesti innovatiivinen organisaatio ja benchmarking tuotekehityksen apuna. Yleisesti tuotekehitysprosesseista tutustutaan yleisimpiin malleihin, jotka ovat olleet valtavirran käytössä jo pitkään. Prosessien tarkastelun lisäksi niitä tutkitaan kriittisesti ja löydetään osa-alueita, joihin tulee keskittyä erityisesti tuotekehitysprosessin alkupään järjestämisessä. Lisäksi työssä paneudutaan alan menestyneiden yritysten toimintatapoihin, joista haetaan oppia rakennettavaan malliin. Työssä käsitellään myös toimialan ominaispiirteitä, joista johtuen perinteiset tuotekehitysprosessit eivät ole optimaalisia alalle.
Työn tuloksena saadaan virtaviivainen prosessimalli, joka maksimoi luovuuden, mutta säästää resursseja ja luo selkeät linjat prosessin läpivientiin. Rakennettuun malliin pohditaan myös kehitysehdotuksia, ja sille on laadittu kevyt jatkokehityssuunnitelma. Malli menee suoraan yrityksen käyttöön, joten lopullinen malli tulee myös hioutumaan tuotekehitysprojektien edetessä. Työssä on erityistä se, että työn tekijä on toiminut alalla työtehtävissä, ja malli on hioutunut pitkän ajan kuluessa. Täten suuri osa työstä on tekijän hiljaisen tiedon avaamista ja pohtimista. In this thesis a model for fuzzy front end is created for efficient prototype development. The mobile game industry is very dynamic and hyper competitive which makes the product development very unique. Also the abstract nature of the projects demands different approach to development. First the context of the work is introduced by revealing the dynamics of the mobile game industry. After this the general theories of product development are studied. Ground rules for innovative organization are set and also the sources for better product development are researched via benchmarking. The generic product development processes are analyzed as a corner stone for the new model. Competitor analysis and benchmarking activities are conducted for making the process better.
The result of the thesis is an efficient process of prototype development from idea level to validation of the prototype. Main strengths of the model are maximized creativity, low resource usage and clear guidelines for the process. The model is also critically analyzed. The specialty of this thesis is that the writer has a long experience from the fields of mobile game development and mobile game industry. This is why the thesis has a very practical approach and includes a lot of tacit knowledge and analyzing it.
Työn tuloksena saadaan virtaviivainen prosessimalli, joka maksimoi luovuuden, mutta säästää resursseja ja luo selkeät linjat prosessin läpivientiin. Rakennettuun malliin pohditaan myös kehitysehdotuksia, ja sille on laadittu kevyt jatkokehityssuunnitelma. Malli menee suoraan yrityksen käyttöön, joten lopullinen malli tulee myös hioutumaan tuotekehitysprojektien edetessä. Työssä on erityistä se, että työn tekijä on toiminut alalla työtehtävissä, ja malli on hioutunut pitkän ajan kuluessa. Täten suuri osa työstä on tekijän hiljaisen tiedon avaamista ja pohtimista.
The result of the thesis is an efficient process of prototype development from idea level to validation of the prototype. Main strengths of the model are maximized creativity, low resource usage and clear guidelines for the process. The model is also critically analyzed. The specialty of this thesis is that the writer has a long experience from the fields of mobile game development and mobile game industry. This is why the thesis has a very practical approach and includes a lot of tacit knowledge and analyzing it.