Pooling järjestely autorahoituksessa
Evokari, Tuomas (2015)
Pro gradu -tutkielma
Evokari, Tuomas
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015092213681
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015092213681
Tiivistelmä
Pro Gradu -tutkielman tavoitteena on luoda uusien autojen kohdevakuudelliseen osamaksukauppaan pooling järjestely, joka mahdollistaisi aiempaa useammalle hakijalle myönteisen luottopäätöksen. Tutkielma tehdään autoliikkeen näkökul-masta.
Työn teoriaosuus tutustuu vastaavien järjestelyjen hyödyntämiseen muun muassa vakuutusalalla ja toimitusketjun hallinnassa. Kerättyjen havaintojen avulla muodostetaan viitekehys autokauppaan soveltuvalle järjestelylle.
Empiirisessä osuudessa muodostettua pooling järjestelyä testataan yksittäisen rahoitettavan auton case mallin avulla. Lisäksi järjestelyn potentiaalia arvioidaan eri näkökulmista. Saavutettujen tulosten perusteella voidaan todeta, että malli voi olla autoliikkeelle taloudellisesti kannattava ja antaa aihetta jatkotutkimukselle. The aim of this research is to create a pooling arrangement for hire purchase car financing that would allow positive credit decisions to more applicants. The study is made from the car dealer’s point of view.
The theoretical part examines the use of similar arrangements in the insurance industry and supply chain management. The collected findings are used to create a arrangement suitable for car retail business.
The empirical part tests the created pooling arrangement with case model of a single financed car. In addition, the potential of the arrangement is assessed from different angles. According to the findings, risk pooling can be economically viable for a car dealer and creates a potential for further research.
Työn teoriaosuus tutustuu vastaavien järjestelyjen hyödyntämiseen muun muassa vakuutusalalla ja toimitusketjun hallinnassa. Kerättyjen havaintojen avulla muodostetaan viitekehys autokauppaan soveltuvalle järjestelylle.
Empiirisessä osuudessa muodostettua pooling järjestelyä testataan yksittäisen rahoitettavan auton case mallin avulla. Lisäksi järjestelyn potentiaalia arvioidaan eri näkökulmista. Saavutettujen tulosten perusteella voidaan todeta, että malli voi olla autoliikkeelle taloudellisesti kannattava ja antaa aihetta jatkotutkimukselle.
The theoretical part examines the use of similar arrangements in the insurance industry and supply chain management. The collected findings are used to create a arrangement suitable for car retail business.
The empirical part tests the created pooling arrangement with case model of a single financed car. In addition, the potential of the arrangement is assessed from different angles. According to the findings, risk pooling can be economically viable for a car dealer and creates a potential for further research.