Customer Need Assessment for Differentiation in Building Information Modeling
Hämäläinen, Heikki (2015)
Diplomityö
Hämäläinen, Heikki
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015102014966
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015102014966
Tiivistelmä
Building Information Modeling – BIM is widely spreading in the Architecture, Engineering, and Construction (AEC) industries. Manufacturers of building elements are also starting to provide more and more objects of their products. The ideal availability and distribution for these models is not yet stabilized. Usual goal of a manufacturer is to get their model into design as early as possible. Finding the ways to satisfy customer needs with a superior service would help to achieve this goal.
This study aims to seek what case company’s customers want out of the model and what they think is the ideal way to obtain these models and what are the desired functionalities for this service. This master’s thesis uses a modified version of lead user method to gain understanding of what the needs are in a longer term. In this framework also benchmarking of current solutions and their common model functions is done. Empirical data is collected with survey and interviews.
As a result this thesis provides understanding that what is the information customer uses when obtaining a model, what kind of model is expected to be achieved and how is should the process optimally function. Based on these results ideal service is pointed out. Rakennustietomallintaminen (eng. Building Information Modeling – BIM) on vahvasti kasvava trendi arkkitehtuurin, insinöörityön ja rakentamisen piirissä. Lisäksi myös rakennuksen elementtien valmistajat ovat heränneet tarjoamaan yhä enemmän mallinnettuja objekteja tuotteistaan. Näiden mallien saatavuus ja jakelu ei ole vielä vakiintunutta. Tyypillinen tavoite tuotteen valmistajalle on saada mallinsa suunnitelmaan mahdollisimman aikaisesti. Tämän tavoitteen saavuttamista auttaa asikkaiden tarpeiden tyydyttäminen ensiluokkaisella palvelulla.
Tämän työn tavoitteena on ymmärtää mitä case yrityksen asiakkaat odottavat malleilta ja kuinka he ideaalitilanteessa saavat nämä mallit sekä mitkä ovat halutut ominaisuudet tälle palvelulle. Tämä diplomityö käyttää päätutkimusmenetelmänään muokattua lead user metodia hahmottaakseen näitä tarpeita pitkällä aikavälillä. Tämä viitekehys sisältää myös nykyisten ratkaisujen niiden toiminnallisuuden benchmarkin.
Työn tuloksena on ymmärrys siitä, mihin tietoon perustuen asiakas hankkii mallin, mitä mallilta odotetaan ja kuinka hankintaprosessi optimitilanteessa toimii. Näihin tuloksiin perustuen esitetään ideaali palvelukonsepti.
This study aims to seek what case company’s customers want out of the model and what they think is the ideal way to obtain these models and what are the desired functionalities for this service. This master’s thesis uses a modified version of lead user method to gain understanding of what the needs are in a longer term. In this framework also benchmarking of current solutions and their common model functions is done. Empirical data is collected with survey and interviews.
As a result this thesis provides understanding that what is the information customer uses when obtaining a model, what kind of model is expected to be achieved and how is should the process optimally function. Based on these results ideal service is pointed out.
Tämän työn tavoitteena on ymmärtää mitä case yrityksen asiakkaat odottavat malleilta ja kuinka he ideaalitilanteessa saavat nämä mallit sekä mitkä ovat halutut ominaisuudet tälle palvelulle. Tämä diplomityö käyttää päätutkimusmenetelmänään muokattua lead user metodia hahmottaakseen näitä tarpeita pitkällä aikavälillä. Tämä viitekehys sisältää myös nykyisten ratkaisujen niiden toiminnallisuuden benchmarkin.
Työn tuloksena on ymmärrys siitä, mihin tietoon perustuen asiakas hankkii mallin, mitä mallilta odotetaan ja kuinka hankintaprosessi optimitilanteessa toimii. Näihin tuloksiin perustuen esitetään ideaali palvelukonsepti.