The Impact of Event Marketing on Brand Awareness in eSport Industry
Alopaeus, Erik (2016)
Pro gradu -tutkielma
Alopaeus, Erik
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201601263823
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201601263823
Tiivistelmä
The purpose of this qualitative research is to study what is the impact of event marketing on brand awareness in the context of electronic sport industry. Based on the research questions, the theoretical framework will be developed. This research will analyze earlier theories, and also searching more fresh literature to explain the current phenomenon in the eSport industry. In the empirical part, there were total of five case companies interviewed. The context of this research is eSport, which has its own chapter.
The theoretical part of the thesis focuses on event marketing and brand awareness. In this research, event marketing is analyzed from the event organizers perspective. In some occasions, event exhibitors’ perspective is also analyzed. In brand awareness, the focus is how to create a brand recognizable, recalled and from there top of mind in consumers’ minds.
The results of this research revealed that many companies’ struggles on getting their brand recognizable. Some of the case companies lacks a strategy and don’t exactly know the core values of their customers. However some of the case companies were opposite. One reason behind this is that some of them has experience on the field and the companies have resources that covers them. Also the current strong brand has clearly a positive affect on their business. Tämä kvalitatiivinen tutkielma selvittää, kuinka tapahtumamarkkinan avulla yritykset pystyvät parantamaan bränditunnettuuttaan elektronisen urheilun toimialalla. Tutkimuskysymysten pohjalta luodaan työn teoreettinen viitekehitys. Tutkimuksen rakenne on jaettu teoreettiseen, kontekstiin ja empiiriseen osioon, minkä avulla tutkimus pyrkii luomaan pohjan seuraavia tutkimuksia varten.
Työn teoreettinen osuus sisältää tapahtumamarkkinoinnin ja bränditunnettuuden. Tutkimus on asetettu tapahtumajärjestäjän näkökulmasta, mutta tietyissä osioissa myös näytteilleasettajan näkökulmaa tarkastellaan. Bränditunnettuudessa fokus selittää kuinka tehdä brändi tunnetuksi, muistettavaksi ja sitä kautta ensimmäisenä mielessä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että monet yritykset kamppailevat saadakseen brändinsä tunnetuksi. Monet yritykset ovat vailla markkinointistrategiaa ja eivät ole tunnistaneet asiakkaittensa arvoja ja sitä kautta heille tärkeitä asioita. Tietyt yhtiöt olivat kuitenkin päinvastaisessa asemassa. Yksi syy varmasti tähän on se, että näillä yrityksillä on kokemusta tapahtumajärjestämisestä ja on käytössään paljon resursseja. Myös vahvalla brändillä on suuri osuus siihen, että asiat menevät näillä yrityksillä mallikkaasti. Jokainen yritys on kuitenkin lähtenyt liikkeelle samasta pisteestä, joten monien tulee muuttua jotta pääsee haluamalleen tasolleen.
The theoretical part of the thesis focuses on event marketing and brand awareness. In this research, event marketing is analyzed from the event organizers perspective. In some occasions, event exhibitors’ perspective is also analyzed. In brand awareness, the focus is how to create a brand recognizable, recalled and from there top of mind in consumers’ minds.
The results of this research revealed that many companies’ struggles on getting their brand recognizable. Some of the case companies lacks a strategy and don’t exactly know the core values of their customers. However some of the case companies were opposite. One reason behind this is that some of them has experience on the field and the companies have resources that covers them. Also the current strong brand has clearly a positive affect on their business.
Työn teoreettinen osuus sisältää tapahtumamarkkinoinnin ja bränditunnettuuden. Tutkimus on asetettu tapahtumajärjestäjän näkökulmasta, mutta tietyissä osioissa myös näytteilleasettajan näkökulmaa tarkastellaan. Bränditunnettuudessa fokus selittää kuinka tehdä brändi tunnetuksi, muistettavaksi ja sitä kautta ensimmäisenä mielessä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että monet yritykset kamppailevat saadakseen brändinsä tunnetuksi. Monet yritykset ovat vailla markkinointistrategiaa ja eivät ole tunnistaneet asiakkaittensa arvoja ja sitä kautta heille tärkeitä asioita. Tietyt yhtiöt olivat kuitenkin päinvastaisessa asemassa. Yksi syy varmasti tähän on se, että näillä yrityksillä on kokemusta tapahtumajärjestämisestä ja on käytössään paljon resursseja. Myös vahvalla brändillä on suuri osuus siihen, että asiat menevät näillä yrityksillä mallikkaasti. Jokainen yritys on kuitenkin lähtenyt liikkeelle samasta pisteestä, joten monien tulee muuttua jotta pääsee haluamalleen tasolleen.