Motives and barriers for engaging in collaborative consumption in Finland
Hyvärinen, Harri (2016)
Pro gradu -tutkielma
Hyvärinen, Harri
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016051612356
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016051612356
Tiivistelmä
In this thesis the consumers’ expected motives and barriers for engaging in collaborative
consumption in Finland are studied. The phenomenon is observed through the
lens of consumer theory and it is connected to the context using Hofstede’s 6-D model.
The phenomenon is new and there are almost no recorded results in the background
research, and when considering the limitations of this study, there are no results at
all. Therefore, combining different kinds of literature, as well as taking along consumer
theory and Hofstede’s model that explains cultural factors, it was possible to
compile a comprehensive general view of the present state of the phenomenon. The
actual study was conducted using qualitative methods and the solution was sought
collecting data from six in-depth interviews with interviewees having experience from
using, or offering resources, or both. According to the results, the primary motive in
all modes of consumption was economic. Anti-materialism, anti-consumption, and
expanding lifestyle were another a bit more general motives. Perceived barriers were,
especially as a new result, the amount of trouble one has to see and in single modes,
a lack of trust, the used platform and too expensive prices. Tässä tutkielmassa tutkitaan kuluttajien kokemia motiiveja ja esteitä jakamistalouteen
osallistumiselle Suomessa. Ilmiötä tarkastellaan kuluttajateorian avulla ja teoria kytketään
kontekstiin käyttämällä apuna Hofsteden 6-D -mallia. Ilmiö on uusi ja tutkittavasta
ongelmasta ei juuri esiinny tuloksia taustatutkimuksessa ja mikäli lisätään tämän
tutkimukset rajoitukset, tuloksia ei ole lainkaan. Tästä syystä yhdistelemällä erilaista
kirjallisuutta sekä tutkimuksia ja ottamalla mukaan myös kuluttajateoria sekä
kulttuuritekijöitä selittävä Hofsteden malli, oli mahdollista kasata perustavanlaatuinen
kokonaiskuva ilmiön nykytilasta. Varsinainen tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin
ja vastausta tutkimusongelmiin etsittiin keräämällä aineistoa haastattelemalla
kuutta eri elämäntilanteessa olevaa henkilöä, joilla oli kokemusta ilmiöön osallistumisesta
joko tarjoavana, käyttävänä tai vaihtelevasti molempana osapuolena. Saatujen
tulosten mukaan ensisijaisena motiivina kaikissa kulutusmoodeissa tulevat rahalliset
syyt, ja hieman yleisempänä myös antimaterialismi, kulutuksenvastaisuus ja elämäntyylin
parantaminen. Koettuja esteitä olivat erityisesti uutena tuloksena tullut valtava
vaiva sekä yksittäisissä moodeissa luottamuksen puute, alusta sekä liian kalliit hinnat.
consumption in Finland are studied. The phenomenon is observed through the
lens of consumer theory and it is connected to the context using Hofstede’s 6-D model.
The phenomenon is new and there are almost no recorded results in the background
research, and when considering the limitations of this study, there are no results at
all. Therefore, combining different kinds of literature, as well as taking along consumer
theory and Hofstede’s model that explains cultural factors, it was possible to
compile a comprehensive general view of the present state of the phenomenon. The
actual study was conducted using qualitative methods and the solution was sought
collecting data from six in-depth interviews with interviewees having experience from
using, or offering resources, or both. According to the results, the primary motive in
all modes of consumption was economic. Anti-materialism, anti-consumption, and
expanding lifestyle were another a bit more general motives. Perceived barriers were,
especially as a new result, the amount of trouble one has to see and in single modes,
a lack of trust, the used platform and too expensive prices.
osallistumiselle Suomessa. Ilmiötä tarkastellaan kuluttajateorian avulla ja teoria kytketään
kontekstiin käyttämällä apuna Hofsteden 6-D -mallia. Ilmiö on uusi ja tutkittavasta
ongelmasta ei juuri esiinny tuloksia taustatutkimuksessa ja mikäli lisätään tämän
tutkimukset rajoitukset, tuloksia ei ole lainkaan. Tästä syystä yhdistelemällä erilaista
kirjallisuutta sekä tutkimuksia ja ottamalla mukaan myös kuluttajateoria sekä
kulttuuritekijöitä selittävä Hofsteden malli, oli mahdollista kasata perustavanlaatuinen
kokonaiskuva ilmiön nykytilasta. Varsinainen tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin
ja vastausta tutkimusongelmiin etsittiin keräämällä aineistoa haastattelemalla
kuutta eri elämäntilanteessa olevaa henkilöä, joilla oli kokemusta ilmiöön osallistumisesta
joko tarjoavana, käyttävänä tai vaihtelevasti molempana osapuolena. Saatujen
tulosten mukaan ensisijaisena motiivina kaikissa kulutusmoodeissa tulevat rahalliset
syyt, ja hieman yleisempänä myös antimaterialismi, kulutuksenvastaisuus ja elämäntyylin
parantaminen. Koettuja esteitä olivat erityisesti uutena tuloksena tullut valtava
vaiva sekä yksittäisissä moodeissa luottamuksen puute, alusta sekä liian kalliit hinnat.