Internal Employer Brand: The factors affecting the formation of internal employer image
Selkänen, Toomas (2016)
Pro gradu -tutkielma
Selkänen, Toomas
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016051712410
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016051712410
Tiivistelmä
The purpose of this study is to identify the factors affecting the formation of employer image and attractiveness in the minds of an organization’s employees. Six employees from different backgrounds and business units within a larger organization are interviewed, and the results are compared in order to better understand the effect divergent variables have on the resulting factors.
The theoretical background of the research is based on the study of the concept of employer branding, an organization’s effort in affecting the employer image it projects and attractiveness perceived by the employees and applicants.
The results of the study reveal how immaterial factors, primarily related to self-actualization and social relationships, often took precedence over material ones, so long as the material factors, such as salary and work equipment, were at least on a minimum level acceptable to the employee. As such, focusing on these immaterial factors when forming an employer brand strategy is expected to yield larger benefits in form of employer attractiveness. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tunnistaa, mitkä tekijät vaikuttavat työnantajakuvan ja houkuttelevuuden muodostumiseen organisaation työntekijöiden mielissä. Tutkimuksessa haastatellaan kuutta eritaustaista työntekijää yhden suuryrityksen eri osastoilta. Haastattelujen tuloksia vertaillaan, jotta paremmin ymmärretään haastateltavien eri ominaisuuksien vaikutusta tunnistettuihin tekijöihin.
Tutkielman teoreettinen tausta pohjautuu tutkimukseen työnantajabrändäyksen konseptista, jolla tarkoitetaan organisaation pyrkimyksiä vaikuttaa heijastamaansa työnantajakuvaan sekä työntekijöiden ja -hakijoiden mieltämään houkuttelevuuteen.
Tutkimuksen tulokset paljastavat, pää-asiassa itsensä toteuttamiseen ja sosiaaliseen kanssakäymiseen liittyvien, aineettomien tekijöiden olevan etusijalla aineellisiin tekijöihin , kuten palkka ja työvälineet, verrattuna, olettaen että nämä tekijät ylittivät työntekijän hyväksymän alarajan. Näin ollen, näihin aineettomiin tekijöihin keskittyminen työnantajabrändistrategiaa luodessa tarjoaa odotettavasti suuremman hyödyn työnantajan houkuttelevuutena.
The theoretical background of the research is based on the study of the concept of employer branding, an organization’s effort in affecting the employer image it projects and attractiveness perceived by the employees and applicants.
The results of the study reveal how immaterial factors, primarily related to self-actualization and social relationships, often took precedence over material ones, so long as the material factors, such as salary and work equipment, were at least on a minimum level acceptable to the employee. As such, focusing on these immaterial factors when forming an employer brand strategy is expected to yield larger benefits in form of employer attractiveness.
Tutkielman teoreettinen tausta pohjautuu tutkimukseen työnantajabrändäyksen konseptista, jolla tarkoitetaan organisaation pyrkimyksiä vaikuttaa heijastamaansa työnantajakuvaan sekä työntekijöiden ja -hakijoiden mieltämään houkuttelevuuteen.
Tutkimuksen tulokset paljastavat, pää-asiassa itsensä toteuttamiseen ja sosiaaliseen kanssakäymiseen liittyvien, aineettomien tekijöiden olevan etusijalla aineellisiin tekijöihin , kuten palkka ja työvälineet, verrattuna, olettaen että nämä tekijät ylittivät työntekijän hyväksymän alarajan. Näin ollen, näihin aineettomiin tekijöihin keskittyminen työnantajabrändistrategiaa luodessa tarjoaa odotettavasti suuremman hyödyn työnantajan houkuttelevuutena.