Liiketoimintamallikonstruktio palveluliiketoiminnan digitalisointiin
Mankki, Tuomas (2016)
Diplomityö
Mankki, Tuomas
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016112329717
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016112329717
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli rakentaa kotimaiselle liikkeenjohdon valmennusyritykselle innovatiivinen ja kilpailukykyinen liiketoimintamalli, joka mahdollistaa yrityksen valmennuspalveluiden toteuttamisen digitaalisesti. Tämä toteutettiin kaksivaiheisena prosessina siten, että olemassa oleviin tutkimustietoihin ja menetelmiin pohjautuen luotiin ensin uudenlainen viitekehys-työkalu, jonka avulla rakennettiin myöhemmin case-yritykselle kohdennettu liiketoimintamalli.
Työ toteutettiin konstruktiivisena tutkimuksena, jossa teoriatietoon pohjautuen luodaan ja testataan uudenlainen ratkaisu reaalimaailman ongelmaan sekä arvioidaan ratkaisun merkitystä uudelleen teoreettisessa kontekstissa. Teoria-aineiston aihealueet käsittelivät liiketoimintamallin määritelmää, tehtäviä, rakennetta, elinkaarta sekä uusien liiketoimintamallien innovointia. Tämän lisäksi tarkasteltiin digitalisaation aiheuttamia erityispiirteitä liiketoimintamallien suunnitteluun. Työssä esitellään myös erilaisia olemassa olevia liiketoimintamallityökaluja sekä arvioidaan näissä esiintyviä puutteita.
Konstruktion kehittämisen tuloksena syntyi yleisesti sovellettavissa oleva työkalu liiketoimintamallien rakentamiseen ja päivittämiseen, joka edesauttaa yrityksen menestyksen kannalta oleellisten arvonluontia ja kilpailuetua tehostavien tekijöiden määrittämistä. Työkalun avulla luotua case-yritykselle räätälöityä liiketoimintamallia testattiin käytännössä tuottamalla digitaalisesta palvelutuotteesta demo-versio potentiaalisen asiakasryhmän testattavaksi. Testivaiheen perusteella case-yritykselle luotua liiketoimintamallia kyettiin vielä jalostamaan siten, että se mahdollistaa alkuperäistä mallia tehokkaamman fokusoitumisen yrityksen omaan ydinosaamiseen verkostoyhteistyön avulla. Lisäksi luotu työkalu mahdollisti useamman vaihtoehtoisen liiketoimintamallipolun kehittämisen, joskin lähestyminen palvelun loppukäyttäjän näkökulmasta todettiin palvelevan tehokkaimmin lopullisen mallin valintaa. Purpose of this work was to build an innovative and competitive business model for a Finnish business coaching company to enable the implementation of digital coaching services. This two-step process was carried out in such a way that a new kind of framework tool was created first basing on the existing scientific data and methods. Later this framework was utilized to create a tailor-made business model for the case company.
The work was carried out as a constructive research, where based on the existing theory a new type of solution to the real-world problem is created, tested and estimated in the theoretical context. Focus areas of examined theoretical material dealt with the definition, tasks, structure and life cycle of business model as well as creation of new business model innovations. The specific features of digitalization affecting the design of business models were also examined. The thesis also presents a variety of existing business model frameworks as well as evaluation of possible weaknesses in them.
As a result of the construction development was created a universally applicable tool for building and updating business models. This tool also contributes determination of the key factors that optimize value creation and competitive advantage essential for a company´s success. The case company´s tailor-made business model was created by this tool and tested in practice by producing a demo version of digital service product for trialing by potential customers. On the basis of the test phase, business model was refined in the way that it allows a more efficient focusing on the case company´s core competencies and utilization of network cooperation. In addition, created framework tool enabled to generate several alternative business model paths, though approaching from the service end-user´s point of view was found to serve the selection of final business model most efficiently.
Työ toteutettiin konstruktiivisena tutkimuksena, jossa teoriatietoon pohjautuen luodaan ja testataan uudenlainen ratkaisu reaalimaailman ongelmaan sekä arvioidaan ratkaisun merkitystä uudelleen teoreettisessa kontekstissa. Teoria-aineiston aihealueet käsittelivät liiketoimintamallin määritelmää, tehtäviä, rakennetta, elinkaarta sekä uusien liiketoimintamallien innovointia. Tämän lisäksi tarkasteltiin digitalisaation aiheuttamia erityispiirteitä liiketoimintamallien suunnitteluun. Työssä esitellään myös erilaisia olemassa olevia liiketoimintamallityökaluja sekä arvioidaan näissä esiintyviä puutteita.
Konstruktion kehittämisen tuloksena syntyi yleisesti sovellettavissa oleva työkalu liiketoimintamallien rakentamiseen ja päivittämiseen, joka edesauttaa yrityksen menestyksen kannalta oleellisten arvonluontia ja kilpailuetua tehostavien tekijöiden määrittämistä. Työkalun avulla luotua case-yritykselle räätälöityä liiketoimintamallia testattiin käytännössä tuottamalla digitaalisesta palvelutuotteesta demo-versio potentiaalisen asiakasryhmän testattavaksi. Testivaiheen perusteella case-yritykselle luotua liiketoimintamallia kyettiin vielä jalostamaan siten, että se mahdollistaa alkuperäistä mallia tehokkaamman fokusoitumisen yrityksen omaan ydinosaamiseen verkostoyhteistyön avulla. Lisäksi luotu työkalu mahdollisti useamman vaihtoehtoisen liiketoimintamallipolun kehittämisen, joskin lähestyminen palvelun loppukäyttäjän näkökulmasta todettiin palvelevan tehokkaimmin lopullisen mallin valintaa.
The work was carried out as a constructive research, where based on the existing theory a new type of solution to the real-world problem is created, tested and estimated in the theoretical context. Focus areas of examined theoretical material dealt with the definition, tasks, structure and life cycle of business model as well as creation of new business model innovations. The specific features of digitalization affecting the design of business models were also examined. The thesis also presents a variety of existing business model frameworks as well as evaluation of possible weaknesses in them.
As a result of the construction development was created a universally applicable tool for building and updating business models. This tool also contributes determination of the key factors that optimize value creation and competitive advantage essential for a company´s success. The case company´s tailor-made business model was created by this tool and tested in practice by producing a demo version of digital service product for trialing by potential customers. On the basis of the test phase, business model was refined in the way that it allows a more efficient focusing on the case company´s core competencies and utilization of network cooperation. In addition, created framework tool enabled to generate several alternative business model paths, though approaching from the service end-user´s point of view was found to serve the selection of final business model most efficiently.