Co-creation in management literature and practice
Talvitie, Riitta (2016)
Pro gradu -tutkielma
Talvitie, Riitta
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016120730413
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016120730413
Tiivistelmä
The purpose of this study is to examine co-creation as a phenomenon. The
concept has been used in former literature in multiple contexts which has
obscured its’ profound meaning. The aim is to study how co-creation is generally
defined and understood in current literature. Besides summarizing the associate
concepts, the author provides a suggestion of a more precise use of the concept.
Furthermore, the aim is to study knowledge co-creation in practice. This is
performed by analyzing narratives written by knowledge specialists about their
experiences of successful co-creation in teams. Through narrative analysis of 21
essays, the purpose of the empirical part is to find out how and in what kind of
circumstances the knowledge co-creation process occurs. Practical findings are
ultimately compared with those from former literature. The study is a qualitative
research driven by narrative-hermeneutic approach.
The results show that although co-creation is seen in literature with varying
knowledge-intensivity, its’ essence holds new knowledge creation together with
joint creation of value. New knowledge is created through social interaction by
creatively combining the diverse skills of specialists. Knowledge creation thrives
on shared goals, open atmosphere, lack of competition as well as feelings of trust,
respect and equality between the team members. Finally, it is in the hands of
leadership to facilitate knowledge creation by supporting these conditions. Tutkielman tarkoituksena on tutkia co-creation-yhteistyön käsitettä. Käsite on
saanut aiemmassa kirjallisuudessa lukuisia eri määritelmiä ja sitä on käytetty
erilaisissa konteksteissa. Tämän vuoksi käsitteen merkitys on hämärtynyt.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää miten co-creation-käsite on määritelty ja
ymmärretty kirjallisuudessa. Co-creation-yhteiskehittelyyn liitettyjen käsitteiden
yhteenvedon lisäksi tekijä ehdottaa käsitteelle tarkempaa määrittelyä.
Lisäksi tavoitteena on tutkia tiedon luomista käytännössä. Tätä tutkitaan
analysoimalla eri alojen asiantuntijoiden kertomuksia onnistuneista co-creationkokemuksista
tiimeissä. Perehtymällä näihin 21 tarinaan narratiivisen analyysin
keinoin, empiriaosuuden tavoitteena on selvittää miten ja minkälaisissa
olosuhteissa uuden tiedon luominen tapahtuu. Tutkielma on kvalitatiivinen
tutkimus toteutettuna narratiivis-hermeneuttisella tutkimusotteella.
Tulokset osoittavat, että vaikka co-creation-käsite nähdään kirjallisuudessa
vaihtelevan tietointensiivisenä, sen ydin sisältää uuden tiedon luomista yhteisen
arvon luomisen osana. Tietoa luodaan sosiaalisessa vuorovaikutuksessa yhdistäen
luovasti eri alojen osaajien moninaista tietoa. Tiedon luominen kukoistaa
olosuhteissa, joissa tiimin jäsenillä on yhteinen tavoite. Työilmapiiri on avoin ja
siinä korostuvat keskinäisen kilpailun puute, tasa-arvoisuus sekä kunnioitus ja
luottamus tiimin muita jäseniä kohtaan. Lopulta, johdon tehtävänä nähdään
vahvistaa tiedon luomisprosesseja tukemalla soveltuvia olosuhteita.
concept has been used in former literature in multiple contexts which has
obscured its’ profound meaning. The aim is to study how co-creation is generally
defined and understood in current literature. Besides summarizing the associate
concepts, the author provides a suggestion of a more precise use of the concept.
Furthermore, the aim is to study knowledge co-creation in practice. This is
performed by analyzing narratives written by knowledge specialists about their
experiences of successful co-creation in teams. Through narrative analysis of 21
essays, the purpose of the empirical part is to find out how and in what kind of
circumstances the knowledge co-creation process occurs. Practical findings are
ultimately compared with those from former literature. The study is a qualitative
research driven by narrative-hermeneutic approach.
The results show that although co-creation is seen in literature with varying
knowledge-intensivity, its’ essence holds new knowledge creation together with
joint creation of value. New knowledge is created through social interaction by
creatively combining the diverse skills of specialists. Knowledge creation thrives
on shared goals, open atmosphere, lack of competition as well as feelings of trust,
respect and equality between the team members. Finally, it is in the hands of
leadership to facilitate knowledge creation by supporting these conditions.
saanut aiemmassa kirjallisuudessa lukuisia eri määritelmiä ja sitä on käytetty
erilaisissa konteksteissa. Tämän vuoksi käsitteen merkitys on hämärtynyt.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää miten co-creation-käsite on määritelty ja
ymmärretty kirjallisuudessa. Co-creation-yhteiskehittelyyn liitettyjen käsitteiden
yhteenvedon lisäksi tekijä ehdottaa käsitteelle tarkempaa määrittelyä.
Lisäksi tavoitteena on tutkia tiedon luomista käytännössä. Tätä tutkitaan
analysoimalla eri alojen asiantuntijoiden kertomuksia onnistuneista co-creationkokemuksista
tiimeissä. Perehtymällä näihin 21 tarinaan narratiivisen analyysin
keinoin, empiriaosuuden tavoitteena on selvittää miten ja minkälaisissa
olosuhteissa uuden tiedon luominen tapahtuu. Tutkielma on kvalitatiivinen
tutkimus toteutettuna narratiivis-hermeneuttisella tutkimusotteella.
Tulokset osoittavat, että vaikka co-creation-käsite nähdään kirjallisuudessa
vaihtelevan tietointensiivisenä, sen ydin sisältää uuden tiedon luomista yhteisen
arvon luomisen osana. Tietoa luodaan sosiaalisessa vuorovaikutuksessa yhdistäen
luovasti eri alojen osaajien moninaista tietoa. Tiedon luominen kukoistaa
olosuhteissa, joissa tiimin jäsenillä on yhteinen tavoite. Työilmapiiri on avoin ja
siinä korostuvat keskinäisen kilpailun puute, tasa-arvoisuus sekä kunnioitus ja
luottamus tiimin muita jäseniä kohtaan. Lopulta, johdon tehtävänä nähdään
vahvistaa tiedon luomisprosesseja tukemalla soveltuvia olosuhteita.