The effect of strategic orientations on SMEs' international marketing strategy and business performance
Andberg, Janne (2016)
Pro gradu -tutkielma
Andberg, Janne
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016120730441
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016120730441
Tiivistelmä
This thesis aims to contribute to the marketing strategy research in SME
context by examining in detail how strategic orientation dimensions
contribute to performance in combination with marketing strategy adaptation/
standardization. The overall research question of this study is: Do strategic
oriented SMEs have more sophisticated international marketing strategies
and thus also perform better?
This study focuses on explaining the effect of different strategic orientation
dimensions, including learning, entrepreneurial, and market, on diverse
business performance indicators, as well as on marketing strategy
adaptation degree.
The hypotheses were tested for mail survey data of 298 Finnish SMEs,
operating in five industry sectors: software, metal, food, furniture, and
knowledge-intensive business services industry (KIBS). Factor analysis,
correlation tables, and hierarchical multiple regression analysis were
employed to test the hypotheses.
Empirical results confirm partially the relationship between strategic
orientations, marketing strategy and performance. The empirical results are
indicative and would require further testing with improved measures for the
marketing strategy adaptation/standardization. Tämän työn tavoitteena on myötävaikuttaa markkinointistrategiatutkimukseen
pienten ja keskisuurten yritysten toimintaympäristössä tutkimalla
yksityiskohtaisesti miten strategisten orientaatioiden eri dimensiot
myötävaikuttavat yrityksen menestymiseen, yhdistettynä markkinointistrategian
sopeuttamiseen/standardoimiseen. Tämän tutkimuksen
päätutkimuskysymys on: Onko strategisesti suuntautuneilla pk-yrityksillä
entistä kehittyneemmät kansainvälisen markkinoinnin strategiat, ja sitä kautta
ne myös menestyvät paremmin?
Työ keskittyy selittämään eri strategisten orientaatioiden, sisältäen oppimisen,
yrittäjyyden ja markkinaorientaation, dimensioiden vaikutuksia eri
menestyksen mittareihin sekä markkinointistrategian sopeuttamisasteeseen.
Tutkielman empiirinen osuus suoritettiin verkkopohjaisella
kyselytutkimuksella, johon osallistui 298 kotimaista pk-yritystä viideltä eri
teollisuuden alalta: ohjelmisto-, metalli-, huonekalu-, ruoka-, ja osaamisintensiivinen
liike-elämän palveluteollisuus (KIBS). Faktorianalyysiä,
korrelaatio-taulukoita ja hierarkkista monimuuttujaregressioanalyysiä käytettiin
hypoteesien testaamisessa.
Empiiriset tulokset vahvistavat osittain strategisten orientaatioiden,
markkinointi-strategian ja kaupallisen menestymisen suhteen. Empiiriset
tulokset ovat viitteellisiä ja vaatisivat uudelleen testaamista parannetuilla
markkinointistrategian sopeuttamisen/standardoinnin mittareilla.
context by examining in detail how strategic orientation dimensions
contribute to performance in combination with marketing strategy adaptation/
standardization. The overall research question of this study is: Do strategic
oriented SMEs have more sophisticated international marketing strategies
and thus also perform better?
This study focuses on explaining the effect of different strategic orientation
dimensions, including learning, entrepreneurial, and market, on diverse
business performance indicators, as well as on marketing strategy
adaptation degree.
The hypotheses were tested for mail survey data of 298 Finnish SMEs,
operating in five industry sectors: software, metal, food, furniture, and
knowledge-intensive business services industry (KIBS). Factor analysis,
correlation tables, and hierarchical multiple regression analysis were
employed to test the hypotheses.
Empirical results confirm partially the relationship between strategic
orientations, marketing strategy and performance. The empirical results are
indicative and would require further testing with improved measures for the
marketing strategy adaptation/standardization.
pienten ja keskisuurten yritysten toimintaympäristössä tutkimalla
yksityiskohtaisesti miten strategisten orientaatioiden eri dimensiot
myötävaikuttavat yrityksen menestymiseen, yhdistettynä markkinointistrategian
sopeuttamiseen/standardoimiseen. Tämän tutkimuksen
päätutkimuskysymys on: Onko strategisesti suuntautuneilla pk-yrityksillä
entistä kehittyneemmät kansainvälisen markkinoinnin strategiat, ja sitä kautta
ne myös menestyvät paremmin?
Työ keskittyy selittämään eri strategisten orientaatioiden, sisältäen oppimisen,
yrittäjyyden ja markkinaorientaation, dimensioiden vaikutuksia eri
menestyksen mittareihin sekä markkinointistrategian sopeuttamisasteeseen.
Tutkielman empiirinen osuus suoritettiin verkkopohjaisella
kyselytutkimuksella, johon osallistui 298 kotimaista pk-yritystä viideltä eri
teollisuuden alalta: ohjelmisto-, metalli-, huonekalu-, ruoka-, ja osaamisintensiivinen
liike-elämän palveluteollisuus (KIBS). Faktorianalyysiä,
korrelaatio-taulukoita ja hierarkkista monimuuttujaregressioanalyysiä käytettiin
hypoteesien testaamisessa.
Empiiriset tulokset vahvistavat osittain strategisten orientaatioiden,
markkinointi-strategian ja kaupallisen menestymisen suhteen. Empiiriset
tulokset ovat viitteellisiä ja vaatisivat uudelleen testaamista parannetuilla
markkinointistrategian sopeuttamisen/standardoinnin mittareilla.