Franchisingtoiminta ja sen kehittäminen franchisingyrittäjän näkökulmasta
Mansner, Rebecca (2016)
Kandidaatintutkielma
Mansner, Rebecca
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201701201216
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201701201216
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena on perehtyä franchisingtoimintaan ja sen kehittämiseen
franchisingyrittäjän näkökulmasta. Tutkimuksella tarjotaan tietoa franchisingtoiminnasta
keskittymällä hyötyihin ja haasteisiin, joita franchisingottajat kohtaavat harjoittaessaan tiivistä
yhteistyötä franchisingantajan ja ketjun muiden jäsenten kanssa. Tutkimuksella pyritään
ymmärtämään syvällisemmin ja kokonaisvaltaisemmin hyötyjä ja haasteita, joita
franchisingottajat kohtaavat, sekä kartoittamaan niihin liittyviä kehittämistarpeita.
Kehittämistarpeiden avulla muodostetaan kokonaiskuva siitä, miten franchisingtoimintaa
voidaan kehittää franchisingyrittäjän näkökulmasta.
Tutkielma toteutettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimuksen
tiedonkeruumenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta, koska tutkielmalla halutaan ymmärtää
tutkittavaa ilmiötä syvällisemmin. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoitujen
haastattelujen avulla ja tutkimuksessa haastateltiin neljää suomalaista franchisingyrittäjää.
Tutkimuksessa saadut tulokset perustuvat teoriaosuudessa esiintyviin aikaisempiin
tutkimuksiin ja kirjallisuuteen, sekä haastattelujen avulla kerättyyn materiaaliin.
Tämä tutkimus osoitti, että franchisingtoimintaan liittyy erilaisia hyötyjä ja haasteita
franchisingyrittäjän näkökulmasta. Tässä tutkimuksessa merkittävimpinä hyötyinä nousivat
esille valmis liiketoimintamalli, tunnettavuus, koulutus, yhteistyöverkoston tarjoamat hyödyt ja
franchisingantajan tuki. Franchisingyrittäjät voivat kohdata haasteita yhteisen yrityskuvan,
sopimukseen liittyvien ongelmien tai työmäärään suuruuden takia. Tutkimuksen mukaan
franchisingtoimintaa voidaan kehittää franchisingyrittäjän näkökulmasta pyrkimällä lisäämään
franchisingtoiminnasta aiheutuvia hyötyjä entisestään ja pienentämään franchisingtoiminnan
aiheuttamia haasteita. Kehityksen kannalta tärkeimmiksi osoittautuivat yhteistyön lisääminen
osapuolten välillä, sekä franchisingantajan tuen ja tiedonkulun parantaminen. The purpose of this thesis is to get acquainted with franchising and how it can be developed
from the franchisee’s point of view. It also aims to provide information about franchising by
focusing on the benefits and challenges faced by the franchisees when they work closely
together with the franchisor, and other members of the chain. The study seeks to understand
more deeply and comprehensively about the benefits and challenges that franchisees face and
to identify the development needs associated to them, which are used to form an overall picture
of how franchising can be developed from the franchisee’s point of view.
The study was conducted by using qualitative research methods. The data collection method
that was used in this thesis was a case study, as the thesis was to explore to understand the
phenomenon more deeply. The data was collected through semi-structured interviews. Four
Finnish franchisees were interviewed. The results of this study are based on previous studies
and literature that occur in the theory part of this thesis, as well as material collected from
interviews.
This study showed that franchising has different advantages and disadvantages from the
franchisee’s perspective. The most significant benefits were finished business model,
awareness, education, the benefits of the co-operation of the network and the support of the
franchisor. Franchisees may face challenges of franchising because of the common company
image, the problems related to the agreement, or the size of the workload. According to the
study franchising can be developed from the franchisee's point of view, by seeking to further
increase the benefits of franchising activities and to reduce the challenges posed by franchise
operations. The most important ways of developing franchising proved to be increased
cooperation between the two parties, as well as improving franchisors support and the
information flow.
franchisingyrittäjän näkökulmasta. Tutkimuksella tarjotaan tietoa franchisingtoiminnasta
keskittymällä hyötyihin ja haasteisiin, joita franchisingottajat kohtaavat harjoittaessaan tiivistä
yhteistyötä franchisingantajan ja ketjun muiden jäsenten kanssa. Tutkimuksella pyritään
ymmärtämään syvällisemmin ja kokonaisvaltaisemmin hyötyjä ja haasteita, joita
franchisingottajat kohtaavat, sekä kartoittamaan niihin liittyviä kehittämistarpeita.
Kehittämistarpeiden avulla muodostetaan kokonaiskuva siitä, miten franchisingtoimintaa
voidaan kehittää franchisingyrittäjän näkökulmasta.
Tutkielma toteutettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimuksen
tiedonkeruumenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta, koska tutkielmalla halutaan ymmärtää
tutkittavaa ilmiötä syvällisemmin. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoitujen
haastattelujen avulla ja tutkimuksessa haastateltiin neljää suomalaista franchisingyrittäjää.
Tutkimuksessa saadut tulokset perustuvat teoriaosuudessa esiintyviin aikaisempiin
tutkimuksiin ja kirjallisuuteen, sekä haastattelujen avulla kerättyyn materiaaliin.
Tämä tutkimus osoitti, että franchisingtoimintaan liittyy erilaisia hyötyjä ja haasteita
franchisingyrittäjän näkökulmasta. Tässä tutkimuksessa merkittävimpinä hyötyinä nousivat
esille valmis liiketoimintamalli, tunnettavuus, koulutus, yhteistyöverkoston tarjoamat hyödyt ja
franchisingantajan tuki. Franchisingyrittäjät voivat kohdata haasteita yhteisen yrityskuvan,
sopimukseen liittyvien ongelmien tai työmäärään suuruuden takia. Tutkimuksen mukaan
franchisingtoimintaa voidaan kehittää franchisingyrittäjän näkökulmasta pyrkimällä lisäämään
franchisingtoiminnasta aiheutuvia hyötyjä entisestään ja pienentämään franchisingtoiminnan
aiheuttamia haasteita. Kehityksen kannalta tärkeimmiksi osoittautuivat yhteistyön lisääminen
osapuolten välillä, sekä franchisingantajan tuen ja tiedonkulun parantaminen.
from the franchisee’s point of view. It also aims to provide information about franchising by
focusing on the benefits and challenges faced by the franchisees when they work closely
together with the franchisor, and other members of the chain. The study seeks to understand
more deeply and comprehensively about the benefits and challenges that franchisees face and
to identify the development needs associated to them, which are used to form an overall picture
of how franchising can be developed from the franchisee’s point of view.
The study was conducted by using qualitative research methods. The data collection method
that was used in this thesis was a case study, as the thesis was to explore to understand the
phenomenon more deeply. The data was collected through semi-structured interviews. Four
Finnish franchisees were interviewed. The results of this study are based on previous studies
and literature that occur in the theory part of this thesis, as well as material collected from
interviews.
This study showed that franchising has different advantages and disadvantages from the
franchisee’s perspective. The most significant benefits were finished business model,
awareness, education, the benefits of the co-operation of the network and the support of the
franchisor. Franchisees may face challenges of franchising because of the common company
image, the problems related to the agreement, or the size of the workload. According to the
study franchising can be developed from the franchisee's point of view, by seeking to further
increase the benefits of franchising activities and to reduce the challenges posed by franchise
operations. The most important ways of developing franchising proved to be increased
cooperation between the two parties, as well as improving franchisors support and the
information flow.