Mobiilipalveluiden kehittäminen päivittäistavarakaupan työntekijöille - Case: Keskon päivittäistavarakauppa
Heimo, Hanna (2017)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201703215344
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201703215344
Tiivistelmä
Tämän tukimuksen tavoitteena on tutkia millaisia mobiilipalveluita Keskon päivittäistavarakauppa voisi kehittää K-ruokakauppojen kauppiaiden ja heidän henkilökuntansa päivittäisen työn tueksi.
Tutkimus on toteutettu kirjallisuuskatsauksena ja laadullisena tapaustutkimuksena. Kirjallisuuskatsauksessa on tarkasteltu digitalisaatiota yleisesti sekä sen merkitystä ja vaikutuksia toimeksiantajan toimialalle, eli kaupan alalle. Lisäksi on tarkasteltu mobiilin roolia digitalisaation mahdollistajana ja sen vaikutuksia kaupan alan digitalisoitumiseen. Tutkimuksen empiirisen osuuden tutkimusstrategiana on käytetty case- eli tapaustutkimusta. Tutkimuksen aineisto on kerätty kahdeksasta teemahaastattelusta.
Tutkimuksen tuloksena syntyi käsitys K-ruokakaupoille kehitettävistä mobiilipalveluista sekä etenemisehdotus, jonka mukaan toimeksiantaja voi edetä K-ruokakauppojen mobiilikehityksen suunnittelussa ja valmistelussa. Etenemisehdotus pitää sisällään myös ydinasiat, jotka yrityksen tulee huomioida mobiilikehitystä suunniteltaessa. The objective of this study is to investigate what kind of mobile services Kesko grocery trade could develop for their K-store retailers and for store personnel. The role of mobile services is to support daily work at the grocery stores.
The research is conducted as a literature review and qualitative study. Literature part consists of information about digitalization and its role in retail business. Especially the role of mobile as an enabler of digitalization is investigated. Empirical part is conducted as a case study and material is collected via eight theme interviews.
As a result of the study an understanding about mobile services to be developed for K-stores was achieved. Also a suggestion how Kesko grocery trade could proceed with mobile development was created. And a list of main findings what should be taken into account when planning mobile development was collected.
Tutkimus on toteutettu kirjallisuuskatsauksena ja laadullisena tapaustutkimuksena. Kirjallisuuskatsauksessa on tarkasteltu digitalisaatiota yleisesti sekä sen merkitystä ja vaikutuksia toimeksiantajan toimialalle, eli kaupan alalle. Lisäksi on tarkasteltu mobiilin roolia digitalisaation mahdollistajana ja sen vaikutuksia kaupan alan digitalisoitumiseen. Tutkimuksen empiirisen osuuden tutkimusstrategiana on käytetty case- eli tapaustutkimusta. Tutkimuksen aineisto on kerätty kahdeksasta teemahaastattelusta.
Tutkimuksen tuloksena syntyi käsitys K-ruokakaupoille kehitettävistä mobiilipalveluista sekä etenemisehdotus, jonka mukaan toimeksiantaja voi edetä K-ruokakauppojen mobiilikehityksen suunnittelussa ja valmistelussa. Etenemisehdotus pitää sisällään myös ydinasiat, jotka yrityksen tulee huomioida mobiilikehitystä suunniteltaessa.
The research is conducted as a literature review and qualitative study. Literature part consists of information about digitalization and its role in retail business. Especially the role of mobile as an enabler of digitalization is investigated. Empirical part is conducted as a case study and material is collected via eight theme interviews.
As a result of the study an understanding about mobile services to be developed for K-stores was achieved. Also a suggestion how Kesko grocery trade could proceed with mobile development was created. And a list of main findings what should be taken into account when planning mobile development was collected.