Liiketoimintamallien kehitysmahdollisuudet raakapuun aluskuljetusten toimialalla
Juronen, Merilin (2017)
Pro gradu -tutkielma
Juronen, Merilin
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201703215347
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201703215347
Tiivistelmä
Aluskuljetus on energiatehokas ja ympäristöystävällinen raakapuun kaukokuljetusmuoto, jonka osuus kokonaiskuljetuksista on nykypäivänä marginaalinen. Raakapuun aluskuljetuksia on tutkittu vähän, joten tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa raakapuun aluskuljetusyritysten nykytila liiketoimintamallin osatekijöiden avulla, löytää toimialan kehityskohteita sekä kuvailla kuljetuskaluston kustannusrakennetta. Tutkimus on laadullinen tutkimus. Neljän aluskuljetusyrityksen edustajien näkemykset selvitettiin puolistrukturoidun teemahaastattelun sekä strukturoidun excel-muotoisen kustannuskyselyn avulla. Kuuden aluskuljetusten tilaajien näkemykset selvitettiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Tutkimusaineisto muodostettiin näiden haastatteluiden pohjalta. Tutkimuksen perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että aluskuljetusyritykset toimivat vaikeassa kilpailutilanteessa, jossa kustannustehokkaalla, proaktiivisella ja yhteistyöpainotteisella toimintatavalla sekä innovatiivisilla kuljetusratkaisuilla voidaan saavuttaa paremmat tulevaisuuden toimintaedellytykset. Barge transportation is an energy efficient and environmentally friendly way of transporting raw wood. Today it, however, plays only a marginal role in a long-range transportation industry. There is only a little research done on raw wood barge transportation and therefore the main focus of this research is to survey the current state of the companies operating in the industry with the help of business model components. The research also aims at finding targets for development within the industry and describing the general cost structure of barges. This research is a qualitative study. The data was collected by using half-structured themed interviews and structured excel-form cost enquiries carried out with four representatives of the companies operating in the raw wood barge transportation industry. In addition six half-structured themed interviews were carried out with orderers of the raw wood barge transportation. The research data was formulated based on these interviews. The main result of this research is that the companies practising raw wood barge transportation operate in a difficult competition situation. With the help of cost-effective, proactive and cooperative methods of operating and innovative transportation solutions better future operational preconditions can be achieved.