Business model adaptation and its relation to international opportunity recognition Case: Finnish SMEs in cleantech sector
Munther, Reeta (2017)
Pro gradu -tutkielma
Munther, Reeta
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201703305891
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201703305891
Tiivistelmä
Business model adaptation and international opportunity recognition have been relatively broadly studied as separate concepts. However, there is a significant gap in the literature in regards these concepts´ interplay. Thus, this study opens up an important research area, and offers insights into the relationship between business model adaptation and international opportunity recognition. Additionally, the study increases understanding on the ways companies adapt their business models and recognize international opportunities, focusing on the early stages of internationalization. Moreover, this paper is limited to study SMEs in the Cleantech sector, which again is lacking research until now.
The empirical part of the research is based on multiple case studies, consisting of five Finnish SMEs in Cleantech sector. The data is collected through semi-structured interviews and analyzed using NVivo-program. The results of the research indicate that international opportunities do not drive for business model adaptation, but instead, the relationship can be considered as reversed; business model frames and limits the opportunity recognition process. Overall, the value proposition is the most adapted component in the business model, and is commonly a result of reactively answering to the environmental threats or opportunities. The international opportunity recognition process has similar characteristics among the case enterprises, emphasizing the importance of networks, own deliberate search and brand building. Tämä tutkimus pyrkii lisäämään tietämystä yritysten liiketoimintamalleissa tapahtuviin muutoksiin ja tapaan tunnistaa kansainvälisiä mahdollisuuksia, keskittyen erityisesti aikaan kun kansainvälinen toiminta aloitetaan. Vaikka näitä kahta konseptia on tutkittu erikseen melko laajasti, niiden yhteyden tutkiminen on puutteellista, ja siksi tämä tutkimus keskittyy erityisesti selittämään näiden kahden konseptin suhdetta. Tutkimuskonteksti on lisäksi rajattu suomalaisiin pieniin- ja keskisuuriin yrityksiin, jotka toimivat Cleantech-sektorilla, joka osaltaan vaatii myös lisää empiiristä tutkimusta.
Tutkimuksen empiirinen osuus perustuu viiden suomalaisen pienen- tai keskisuuren Cleantech-yrityksen tapaustutkimukseen. Data on kerätty teemahaastatteluilla, ja se on analysoitu NVivo-ohjelmiston avulla. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kansainvälinen mahdollisuuksien tunnistaminen ei ohjaa liiketoimintamallin muutoksia, vaan liiketoimintamalli enemmänkin rajaa mahdollisuuksien tunnistamista. Eniten muutoksia tunnistettiin liiketoimintamallin ”value proposition” elementissä. Kaiken kaikkiaan, muutokset pohjautuvat joko ympäristössä havaitun uhkan tai mahdollisuuden reaktiiviseen vastaamiseen. Kansainvälisten mahdollisuuksien tunnistamisessa korostuu suhteiden käyttö, oma aktiivinen etsintä sekä brändin luominen.
The empirical part of the research is based on multiple case studies, consisting of five Finnish SMEs in Cleantech sector. The data is collected through semi-structured interviews and analyzed using NVivo-program. The results of the research indicate that international opportunities do not drive for business model adaptation, but instead, the relationship can be considered as reversed; business model frames and limits the opportunity recognition process. Overall, the value proposition is the most adapted component in the business model, and is commonly a result of reactively answering to the environmental threats or opportunities. The international opportunity recognition process has similar characteristics among the case enterprises, emphasizing the importance of networks, own deliberate search and brand building.
Tutkimuksen empiirinen osuus perustuu viiden suomalaisen pienen- tai keskisuuren Cleantech-yrityksen tapaustutkimukseen. Data on kerätty teemahaastatteluilla, ja se on analysoitu NVivo-ohjelmiston avulla. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kansainvälinen mahdollisuuksien tunnistaminen ei ohjaa liiketoimintamallin muutoksia, vaan liiketoimintamalli enemmänkin rajaa mahdollisuuksien tunnistamista. Eniten muutoksia tunnistettiin liiketoimintamallin ”value proposition” elementissä. Kaiken kaikkiaan, muutokset pohjautuvat joko ympäristössä havaitun uhkan tai mahdollisuuden reaktiiviseen vastaamiseen. Kansainvälisten mahdollisuuksien tunnistamisessa korostuu suhteiden käyttö, oma aktiivinen etsintä sekä brändin luominen.