Sustainability in the Finnish forest industry: Change in cognition and dominant logic of three companies
Auvinen, Jere (2017)
Pro gradu -tutkielma
Auvinen, Jere
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201704035932
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201704035932
Tiivistelmä
Sustainability has become a common concept in the recent decades. As a result,
increasing attention is paid on how sustainability issues are managed by companies.
The aim of this study is to examine how the role and view of sustainability has
evolved in three companies in the Finnish forest industry by analysing common
themes in their reporting. Additionally, this study discusses the change in cognition
and dominant logic among the companies based on this evolution. The empirical
research is conducted as a multiple case study, in which the contents of case
companies’ reports are analyzed using the coding method. The findings indicate that
evolution has occurred in the reporting of the case companies regarding notions
related to sustainability. The included sustainability themes have gradually
diversified and become increasingly fundamental in the reports. Sustainability
notions have evolved towards higher complexity and inclusion of social issues
alongside environmental concerns. In addition, the way in which sustainability is
viewed among the companies, appears to have changed over time from being a
mere compliance necessity, to also being seen as an opportunity. It is concluded
that the case companies appear to be in a period of gradual change in cognition and
dominant logic towards more holistic view and adaptation of sustainability. Kestävyydestä on tullut yleinen käsite viimeisimpien vuosikymmenten aikana.
Tämän seurauksena huomiota on alettu kasvavassa määrin kohdistaa myös
yrityksiin ja siihen, miten ne huomioivat kestävyysasiat. Tässä tutkielmassa
tarkastellaan kestävyysasioiden roolin kehittymistä kolmen suomalaisen
metsäteollisuusyrityksen raportoinnissa, niissä esiintyvien yleisten teemojen kautta.
Lisäksi käsitellään, mitä tämä kehitys kertoo yrityksissä tapahtuneesta kognition
muutoksesta sekä kestävyydestä osana keskeistä liiketoimintalogiikkaa. Empiirinen
tutkimus toteutettiin monitapaustutkimuksena, jossa yritysten raporttien sisältöä
analysoitiin koodausmenetelmää hyödyntäen. Tulokset osoittavat, että
kestävyyteen liittyvä raportointi on sisällöllisesti muuttunut tarkastelluissa
yrityksissä. Kestävyysteemojen kirjo on vähitellen monipuolistunut ja niiden rooli
yritysten raportoinnissa on tullut yhä olennaisemmaksi. Perinteisten
ympäristöteemojen ohella, sosiaalisen kestävyyden aiheet noteerataan
raportoinnissa yhä kattavammin. Kestävyys näissä yrityksissä vaikuttaisi ajan myötä
kehittyneen suuntaan, jossa sitä ei nähdä ainoastaan välttämättömänä osana
säädösten noudattamista, vaan myös mahdollisuutena. Tarkasteltujen yritysten
kognition ja keskeisen liiketoimintalogiikan nähdään olevan vähittäisessä
muutoksessa kohti kokonaisvaltaisempaa kestävyysajattelua ja sen soveltamista
käytännössä.
increasing attention is paid on how sustainability issues are managed by companies.
The aim of this study is to examine how the role and view of sustainability has
evolved in three companies in the Finnish forest industry by analysing common
themes in their reporting. Additionally, this study discusses the change in cognition
and dominant logic among the companies based on this evolution. The empirical
research is conducted as a multiple case study, in which the contents of case
companies’ reports are analyzed using the coding method. The findings indicate that
evolution has occurred in the reporting of the case companies regarding notions
related to sustainability. The included sustainability themes have gradually
diversified and become increasingly fundamental in the reports. Sustainability
notions have evolved towards higher complexity and inclusion of social issues
alongside environmental concerns. In addition, the way in which sustainability is
viewed among the companies, appears to have changed over time from being a
mere compliance necessity, to also being seen as an opportunity. It is concluded
that the case companies appear to be in a period of gradual change in cognition and
dominant logic towards more holistic view and adaptation of sustainability.
Tämän seurauksena huomiota on alettu kasvavassa määrin kohdistaa myös
yrityksiin ja siihen, miten ne huomioivat kestävyysasiat. Tässä tutkielmassa
tarkastellaan kestävyysasioiden roolin kehittymistä kolmen suomalaisen
metsäteollisuusyrityksen raportoinnissa, niissä esiintyvien yleisten teemojen kautta.
Lisäksi käsitellään, mitä tämä kehitys kertoo yrityksissä tapahtuneesta kognition
muutoksesta sekä kestävyydestä osana keskeistä liiketoimintalogiikkaa. Empiirinen
tutkimus toteutettiin monitapaustutkimuksena, jossa yritysten raporttien sisältöä
analysoitiin koodausmenetelmää hyödyntäen. Tulokset osoittavat, että
kestävyyteen liittyvä raportointi on sisällöllisesti muuttunut tarkastelluissa
yrityksissä. Kestävyysteemojen kirjo on vähitellen monipuolistunut ja niiden rooli
yritysten raportoinnissa on tullut yhä olennaisemmaksi. Perinteisten
ympäristöteemojen ohella, sosiaalisen kestävyyden aiheet noteerataan
raportoinnissa yhä kattavammin. Kestävyys näissä yrityksissä vaikuttaisi ajan myötä
kehittyneen suuntaan, jossa sitä ei nähdä ainoastaan välttämättömänä osana
säädösten noudattamista, vaan myös mahdollisuutena. Tarkasteltujen yritysten
kognition ja keskeisen liiketoimintalogiikan nähdään olevan vähittäisessä
muutoksessa kohti kokonaisvaltaisempaa kestävyysajattelua ja sen soveltamista
käytännössä.