Connecting value creation, sustainability, business models and supplier relations in the new economy
Kirjavainen, Suvi (2017)
Pro gradu -tutkielma
Kirjavainen, Suvi
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201704126061
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201704126061
Tiivistelmä
The purpose of this study is to connect value creation, sustainability, business models and supplier relations in the new economy. In addition, this study aims at establishing a comprehensive view about the characteristics, drivers and challenges that define the new economy. The objective is also to find out what kind of supplier relations are best suited in the new economy. This study strives to find out how superior value can be created in the new economy with sustainability, business models and supplier relations. The study is conducted as a qualitative research that draws from the case study approach and includes interviews as empirical data sources. The study shows that the new economy is a very wide and multifaceted concept that is defined by various characteristics, drivers and challenges – including increased complexity and competitiveness, volatility, greater uncertainty, accelerated market interconnectedness and cost effectiveness. Value creation and sustainability are the two key drives in the new economy and the change in their perception has affected and changed business models and supplier relations as a part of the business model. The study shows that hybrid sourcing models and hybrid supplier relations are best suited in the new economy. However, the study reveals that companies need a mix of different kinds of supplier relations in order to succeed in current business environment. Tämän tutkielman tarkoitus on yhdistää arvon luonti, yritysvastuu, liiketoimintamallit ja toimittajasuhteet uudessa taloudessa. Lisäksi tämä tutkimus pyrkii luomaan kokonaisvaltaisen kuvan niistä ominaisuuksista, ajureista ja haasteista, jotka määrittävät uutta taloutta. Tavoitteena on myös selvittää, minkälaiset toimittajasuhteet ovat parhaiten soveltuvia uudessa taloudessa. Tämä tutkielma pyrkii selvittämään, miten parempaa arvoa voidaan luoda uudessa taloudessa yritysvastuun, liiketoimintamallien ja toimittajasuhteiden avulla. Tutkielma on suoritettu kvalitatiivisena tutkimuksena ja siinä käytetään lähestymistapana tapaustutkimusta sekä haastatteluja empiirisen tiedon lähteinä. Tutkimus osoittaa, että uusi talous on todella laaja ja monipuolinen konsepti, jota määrittää useat eri ominaisuudet, ajurit ja haasteet – muun muassa lisääntynyt monimutkaisuus ja kilpailuhenkisyys, epävakaus, suurempi epävarmuus, kiihtynyt markkinoiden välinen yhteys ja taloudellinen tehokkuus. Arvon luonti ja yritysvastuu ovat uuden talouden avainajurit ja muutos niiden käsityksessä on vaikuttanut ja muuttanut liiketoimintamalleja sekä toimittajasuhteita liiketoimintamallien osana. Tutkielma osoittaa, että hybridi hankintamallit ja hybridi toimittajasuhteet ovat parhaiten soveltuvia uudessa taloudessa. Tutkimus paljastaa kuitenkin, että yritykset tarvitsevat yhdistelmän erilaisia toimittajasuhteita, jotta ne voivat menestyä nykyisessä liiketoimintaympäristössä.