Materiaalijalanjälkilaskurin liiketoimintamalli
Järvelä, Sini (2017)
Diplomityö
Järvelä, Sini
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201704186180
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201704186180
Tiivistelmä
Tässä diplomityössä tutkittiin materiaalijalanjälkilaskurin kaupallistamisen potentiaalia. Työn tavoitteena oli laatia laskurille liiketoimintamalli. Materiaalijalanjälkilaskuri on verkkopohjainen palvelu, jolla kuluttajat voivat laskea oman materiaalijalanjälkensä. Materiaalijalanjälki ilmaisee kokonaismateriaalimäärän, joka on käytetty tarkasteltavan tuotteen, palvelun tai muun kokonaisuuden elinkaaren aikana. Liiketoimintamallin laatimisessa hyödynnettiin Business Model Canvas -mallia. Työssä laadittiin lisäksi kannattavuuslaskelma liiketoiminnan kannattavuuden arvioimiseksi.
Diplomityön aikana toteutettiin 41 haastattelua. Haastatteluiden avulla selvitettiin materiaalijalanjälkeä vähentäviä tuotteita tai palveluita tarjoavien yritysten, FISU-kuntien ja kotitalouksien kiinnostus materiaalijalanjälkilaskuria ja siihen liittyviä palveluita kohtaan. Haastatteluilla haluttiin ennen kaikkea selvittää, millaisia ansaintamahdollisuuksia laskuriin voi liittyä. Haastatteluissa kerättyä aineistoa käytettiin pohjatietona liiketoimintamallin laatimisessa.
Laskurin potentiaalisimmaksi asiakasryhmäksi tunnistettiin materiaalijalanjälkeä vähentäviä tuotteita tai palveluita tarjoavat yritykset. Liiketoimintamallin ansaintalogiikka perustuu kohdennetun näkyvyyden myyntiin laskurin verkkosivuilta. Muita mahdollisia tulovirtoja muodostuu laskurilla tuotetun tiedon sekä materiaalijalanjäljen vähentämisen asiantuntijapalvelun myynnistä. Kannattavuuslaskelman perusteella liiketoiminta voi olla kannattavaa, mikäli laskuri saavuttaa riittävän määrän aktiivisia käyttäjiä, materiaalijalanjälkiasiat nousevat voimakkaammin osaksi yhteiskunnallista keskustelua ja tarpeeksi moni yritys ostaa mainosyhteistyösopimuksen. Liiketoimintamallin toimivuuden ja kannattavuuden arviointiin liittyy aina merkittävää epävarmuutta, koska mallissa tehtyjen valintojen yhteisvaikutusta ja esimerkiksi markkinatilanteen muutoksia ei voida tietää etukäteen. In this master’s thesis the commercialization potential of a material footprint calculator was studied. The aim of this thesis was to formulate a business model for the calculator. The material footprint calculator is an online-based tool for consumers to calculate their material footprints. Material footprint expresses the total amount of natural resources that are used during the life cycle of an observed product, service or other unit. The Business Model Canvas -tool was utilized in the compilation of the business model. Additionally, a profitability calculation was made to assess the profitability of the business.
A total of 41 interviews were conducted. The interviews were used to find out the interest of companies that offer material footprint-lowering products or services, FISU-communities and households towards the material footprint calculator and related services. The potential earning possibilities related to the calculator were studied particularly. The results of the interviews were used as a base information for the business model formulation.
The most potential customer segment was found out to consist of the companies that offer products or services which can lower material footprint. The earning logic is based on selling targeted advertising space in the calculator website to the companies. Other possible revenue streams include selling the calculator data and an expert service to lower the material footprint. According to the profitability calculation the business can be profitable provided that a large base of active users start to use the calculator, material footprint issues are generally acknowledged as a part of societal discussion and enough companies purchase the advertising agreement. Assessing the performance and profitability of the business model involves remarkable uncertainty, because the joint effect of choices made for the model and for example changes in market conditions cannot be known beforehand.
Diplomityön aikana toteutettiin 41 haastattelua. Haastatteluiden avulla selvitettiin materiaalijalanjälkeä vähentäviä tuotteita tai palveluita tarjoavien yritysten, FISU-kuntien ja kotitalouksien kiinnostus materiaalijalanjälkilaskuria ja siihen liittyviä palveluita kohtaan. Haastatteluilla haluttiin ennen kaikkea selvittää, millaisia ansaintamahdollisuuksia laskuriin voi liittyä. Haastatteluissa kerättyä aineistoa käytettiin pohjatietona liiketoimintamallin laatimisessa.
Laskurin potentiaalisimmaksi asiakasryhmäksi tunnistettiin materiaalijalanjälkeä vähentäviä tuotteita tai palveluita tarjoavat yritykset. Liiketoimintamallin ansaintalogiikka perustuu kohdennetun näkyvyyden myyntiin laskurin verkkosivuilta. Muita mahdollisia tulovirtoja muodostuu laskurilla tuotetun tiedon sekä materiaalijalanjäljen vähentämisen asiantuntijapalvelun myynnistä. Kannattavuuslaskelman perusteella liiketoiminta voi olla kannattavaa, mikäli laskuri saavuttaa riittävän määrän aktiivisia käyttäjiä, materiaalijalanjälkiasiat nousevat voimakkaammin osaksi yhteiskunnallista keskustelua ja tarpeeksi moni yritys ostaa mainosyhteistyösopimuksen. Liiketoimintamallin toimivuuden ja kannattavuuden arviointiin liittyy aina merkittävää epävarmuutta, koska mallissa tehtyjen valintojen yhteisvaikutusta ja esimerkiksi markkinatilanteen muutoksia ei voida tietää etukäteen.
A total of 41 interviews were conducted. The interviews were used to find out the interest of companies that offer material footprint-lowering products or services, FISU-communities and households towards the material footprint calculator and related services. The potential earning possibilities related to the calculator were studied particularly. The results of the interviews were used as a base information for the business model formulation.
The most potential customer segment was found out to consist of the companies that offer products or services which can lower material footprint. The earning logic is based on selling targeted advertising space in the calculator website to the companies. Other possible revenue streams include selling the calculator data and an expert service to lower the material footprint. According to the profitability calculation the business can be profitable provided that a large base of active users start to use the calculator, material footprint issues are generally acknowledged as a part of societal discussion and enough companies purchase the advertising agreement. Assessing the performance and profitability of the business model involves remarkable uncertainty, because the joint effect of choices made for the model and for example changes in market conditions cannot be known beforehand.