A customer-oriented product phase down process in a global company
Helynranta, Viola (2017)
Diplomityö
Helynranta, Viola
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201704286285
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201704286285
Tiivistelmä
Companies product portfolio shows how well companies answer to customer requirements and needs. To make product portfolios competitive and comprehensive, older and unprofitable products must be phased down. The objective of this thesis is to understand how customers perceive a product phase down and how phase downs affect customers so the case company would operate in a customer-oriented way. Additionally, the benefits of product phase downs are searched to find motivation to conduct product phase downs in the future.
Product lifecycle management and product portfolio management are presented in the literature review. The empirical part of the thesis is based on interviews with customers and representatives within the case company. How product phase downs are seen in large companies that operate in global markets can be identified because of this research. Customers see communication, replacement product and its availability as well as proper control of the phase down process as the most important elements in product phase downs. Proper communication to customers improves the quality of phase down process and satisfies the customers. The case company should thus use regular checkpoints within the phase down process. It is then ensured that the customers are informed of needed issues on time. Yritysten tuoteportfoliot pyrkivät vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin ja toiveisiin. Jotta tuoteportfolio olisi kilpailukykyinen ja kattava, vanhoja ja kannattamattomia tuotteita pitää toisinaan ajaa alas. Tämä ei vaikuta ainoastaan kyseisen toimittajan toimintaan vaan myös toimittajan asiakkaisiin. Tämän työn tarkoituksena on selvittää, millaisena asiakkaat näkevät tuotteiden alasajoprosessin sekä miten tuotteiden alasajo vaikuttaa asiakkaiden toimintaa, jotta case yritys toimisi asiakaslähtöisesti alasajoprosesseissa. Lisäksi tutkitaan alasajon mahdollisia hyötyjä, jotta löytyy motivaatio toteuttaa tuotteiden alasajoja tulevaisuudessa.
Tuote-elinkaarihallinta sekä tuoteportfolion hallinta esitellään työn kirjallisuuskatsauksessa. Työn empiirinen osuus pohjautuu asiakas- ja case yrityksen haastatteluihin. Työn lopputuloksena ymmärretään, miten tuotteiden alasajot nähdään isoissa yrityksissä, jotka työskentelevät globaaleilla markkinoilla. Kommunikaatio, korvaava tuote ja sen saatavuus sekä asianmukainen prosessin hallinta nousivat asiakkailta esiin tärkeiksi asioiksi tuotteiden alasajoihin liittyen. Kommunikointi asiakkaille parantaa alasajoprosessin laatua ja tyydyttää asiakkaita. Case yrityksen tulisi hyödyntää alasajoprosessissaan tarkastuspisteitä, jolloin case yritys pystyy varmistamaan, että asiakkaita informoidaan tarvittavista asioista alasajoon liittyen ajallaan.
Product lifecycle management and product portfolio management are presented in the literature review. The empirical part of the thesis is based on interviews with customers and representatives within the case company. How product phase downs are seen in large companies that operate in global markets can be identified because of this research. Customers see communication, replacement product and its availability as well as proper control of the phase down process as the most important elements in product phase downs. Proper communication to customers improves the quality of phase down process and satisfies the customers. The case company should thus use regular checkpoints within the phase down process. It is then ensured that the customers are informed of needed issues on time.
Tuote-elinkaarihallinta sekä tuoteportfolion hallinta esitellään työn kirjallisuuskatsauksessa. Työn empiirinen osuus pohjautuu asiakas- ja case yrityksen haastatteluihin. Työn lopputuloksena ymmärretään, miten tuotteiden alasajot nähdään isoissa yrityksissä, jotka työskentelevät globaaleilla markkinoilla. Kommunikaatio, korvaava tuote ja sen saatavuus sekä asianmukainen prosessin hallinta nousivat asiakkailta esiin tärkeiksi asioiksi tuotteiden alasajoihin liittyen. Kommunikointi asiakkaille parantaa alasajoprosessin laatua ja tyydyttää asiakkaita. Case yrityksen tulisi hyödyntää alasajoprosessissaan tarkastuspisteitä, jolloin case yritys pystyy varmistamaan, että asiakkaita informoidaan tarvittavista asioista alasajoon liittyen ajallaan.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Tuotannon tuotetiedonhallintajärjestelmän kehittäminen monitehdasyritykselle
Zhou, Lu Hua (2009)Tämän työn tavoitteena oli kehittää monitehdasympäristöön siirtyneen pk-yrityksen tuotannon tuotetiedonhallintaa. Hajautettu tuotanto ja verkostoituminen oli luonut uusia haasteita ja vaatimuksia tuotetiedonhallinnalle. ... -
Tuotannonohjauksen kehittäminen levytuotetehtaassa
Immonen, Jarkko (2006)Tämän diplomityön tavoitteena oli selvittää ohutlevytuotteita valmistavan yrityksen tuotannonohjauksen nykytila ja kehitystä vaativat kohteet sekä laatia kehitysehdotuksia. Yrityksessävalmisteltiin samaan aikaan tutkimuksen ... -
Tuotannonsuunnittelun ja sisäisen varastologistiikan kehittäminen tuottavuuden kannalta
Nikunen, Jarmo Tapani (2002)Diplomityön tavoitteena on kehittää erään metsäteollisuusyrityksen tuotannon-suunnittelua ja sisäistä varastologistiikkaa tuottavuuden parantamiseksi. Työssä keskitytään välituotteista johtuvaan problematiikkaan. Ongelmana ...