IT:n ja liiketoiminnan arvoa tuottava yhteistyö – ”Ei puhuta kytkimistä, puhutaan ihmisistä”
Välimäki, Tuuli (2017)
Pro gradu -tutkielma
Välimäki, Tuuli
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705166463
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705166463
Tiivistelmä
Viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana yrityksien tietohallinnon ja liiketoiminnan tehtävät ovat lähentyneet toisiaan. Liiketoiminta on entistä riippuvaisempi toimivista IT-palveluista. IT:stä on tullut liiketoiminnan strateginen kumppani ja kilpailuedun lähde.
Tutkielmassa pyrittiin selvittämään, miten IT:n ja liiketoiminnan yhteistyöstä saadaan arvoa tuottavaa. Tutkielman teoria käsittelee IT-liiketoimintakohdistamista (IT-Busi-ness Alignment), jonka tavoitteena on IT-strategian, liiketoimintastrategian, liiketoimin-nan infrastruktuurin ja IT:n infrastruktuurin välinen kohdistaminen ja yhteensopivuus (Henderson & Venkatraman 1993) Lisäksi mukaan otettiin Connellyn ja Rianoshekin (2002) kehittämä Cycle of value -malli, jonka tavoitteena on tehdä kommunikaatiosta arvoa tuottavaa. Tutkielma korostaa IT-liiketoimintakohdistamisen sosiaalista tasoa eli kommunikaatiota, ihmisten välistä yhteistyötä sekä yhteisiä merkityksiä ja tavoitteita.
Tutkielma toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa oli mukana kaksi caseyritystä: Trai-ners' House Oyj liiketoiminnan osapuolena ja Trainers' Housen uusi IT-kumppani ITaito Oy IT-palveluntarjoajan roolissa. In the last twenty years business and IT has become closer to each other. Business is more dependent on information technology. IT has become strategic partner and com-petition advantage to business.
The focus in this thesis is to recognize how cooperation between IT and business can be value adding. Theory section is about IT-business alignment and Cycle of value -model. IT-business alignment aims to aling IT-strategy, business strategy, business infrastructure and IT-infrastructure (Henderson & Venkatraman 1993). Cycle of value -model is Connelly’s and Rianoshek’s (2002) development that aims to make commu-nication more value adding. Thesis emphasizes the social dimension of IT-business aligment: communication, cooperation and common goals and meanings.
This thesis is case study with two case companies: Trainers' House Plc as business side and ITaito Ltd as IT-service provider side.
Tutkielmassa pyrittiin selvittämään, miten IT:n ja liiketoiminnan yhteistyöstä saadaan arvoa tuottavaa. Tutkielman teoria käsittelee IT-liiketoimintakohdistamista (IT-Busi-ness Alignment), jonka tavoitteena on IT-strategian, liiketoimintastrategian, liiketoimin-nan infrastruktuurin ja IT:n infrastruktuurin välinen kohdistaminen ja yhteensopivuus (Henderson & Venkatraman 1993) Lisäksi mukaan otettiin Connellyn ja Rianoshekin (2002) kehittämä Cycle of value -malli, jonka tavoitteena on tehdä kommunikaatiosta arvoa tuottavaa. Tutkielma korostaa IT-liiketoimintakohdistamisen sosiaalista tasoa eli kommunikaatiota, ihmisten välistä yhteistyötä sekä yhteisiä merkityksiä ja tavoitteita.
Tutkielma toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa oli mukana kaksi caseyritystä: Trai-ners' House Oyj liiketoiminnan osapuolena ja Trainers' Housen uusi IT-kumppani ITaito Oy IT-palveluntarjoajan roolissa.
The focus in this thesis is to recognize how cooperation between IT and business can be value adding. Theory section is about IT-business alignment and Cycle of value -model. IT-business alignment aims to aling IT-strategy, business strategy, business infrastructure and IT-infrastructure (Henderson & Venkatraman 1993). Cycle of value -model is Connelly’s and Rianoshek’s (2002) development that aims to make commu-nication more value adding. Thesis emphasizes the social dimension of IT-business aligment: communication, cooperation and common goals and meanings.
This thesis is case study with two case companies: Trainers' House Plc as business side and ITaito Ltd as IT-service provider side.