Kodinohjausjärjestelmien liiketoiminta-analyysi ja liiketoimintastrategian kehittäminen
Härkönen, Kalevi (2017)
Diplomityö
Härkönen, Kalevi
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705166488
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705166488
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus on analysoida kansainvälisen sähkö- ja rakennusautomaatioalan
yrityksen Suomen yksikön liiketoimintaa kodinohjausjärjestelmissä sekä antaa suuntaviivat
sen kehittämiseksi. Jotta tutkittava liiketoiminta voitaisiin ymmärtää strategian
näkökulmasta, käsitellään tutkimuksen alussa liiketoimintastrategiaa määritelmätasolla.
Lisäksi perehdytään kirjallisuudessa esitettyihin strategiavaihtoehtoihin. Strategiaa
käsitellään sekä yleisen liiketoiminnan johtamisen että tuoteryhmätasolla toteutettavien
aktiviteettien näkökulmasta. Liiketoiminnan analysoinnin teoreettisessa käsittelyssä
keskitytään ulkoisiin analyyseihin: asiakkaisiin, kilpailijoihin ja markkinaan. Lisäksi luodaan
katsaus asiakasytyytyväisyyden merkitykseen liiketoiminnalle.
Toteutusvaiheessa asiakasanalyysin painopiste on asiakkaille tehtävässä
kyselytutkimuksessa. Kohdeyrityksen toimialalla loppuasiakkaille suunnattuja kyselytutkimuksia
ei aikaisemmin tiettävästi olla tehty. Kilpailija-analyysissä kilpailijat luokitellaan
ryhmiin niiden toimialan ja strategian mukaan, jonka jälkeen kunkin ryhmän asettamaa
painetta kohdeyritykselle arvioidaan. Markkina-analyysin olennaisimmat tietolähteet ovat
kohdeyrityksen toiminnanohjausjärjestelmästä ja eri järjestöistä saadut tilastot sekä
markkinaseurantaa harjoittavien organisaatioiden laatimat ennusteet.
Kirjallisuudesta ja analyyseistä saatuja tietoja hyväksikäyttäen laaditaan kolme vaihtoehtoista
liiketoimintastrategiaa kodinohjausjärjestelmälle. Nämä vaihtoehdot esitellään yrityksen
myynnin johtajille. Heidän kanssaan käydyn keskustelun ja heiltä saadun palautteen
perusteella muodostetaan lopullinen liiketoimintaehdotus. The purpose of the study is to analyze home control systems business of Finnish unit of an
electrical and building automation corporation and to provide guidelines for development of
the business. In order to understand the business being studied from the perspective of the
strategy, a business strategy is first dealt with at the definition level. In addition, the strategic
options presented in the literature are studied. The strategy is dealt with both in terms of
general business management and activity at the product group level. Theoretical discussion
of business analysis focuses on external analyzes: customers, competitors and the market. In
addition, an overview of the importance of customer satisfaction for a business is created.
At the implementation stage, the customer analysis focuses on customer inquiry. Surveys for
end-users in the target company's industry are not known to be previously conducted. In the
competitor's analysis, competitors are classified into groups according to their industry and
strategy, after which each group's pressure on the target company is assessed. The most
relevant sources of information on market analysis are the company's ERP system and the
statistics obtained from different organizations, as well as the forecasts made by market
surveillance organizations.
Taking advantage of the information obtained from the literature and the analyzes, three
alternative business strategies are developed for the home control systems business. These
options are presented to the company's sales managers. Based on the discussion and the
feedback they have given, a final business proposition will be formed.
yrityksen Suomen yksikön liiketoimintaa kodinohjausjärjestelmissä sekä antaa suuntaviivat
sen kehittämiseksi. Jotta tutkittava liiketoiminta voitaisiin ymmärtää strategian
näkökulmasta, käsitellään tutkimuksen alussa liiketoimintastrategiaa määritelmätasolla.
Lisäksi perehdytään kirjallisuudessa esitettyihin strategiavaihtoehtoihin. Strategiaa
käsitellään sekä yleisen liiketoiminnan johtamisen että tuoteryhmätasolla toteutettavien
aktiviteettien näkökulmasta. Liiketoiminnan analysoinnin teoreettisessa käsittelyssä
keskitytään ulkoisiin analyyseihin: asiakkaisiin, kilpailijoihin ja markkinaan. Lisäksi luodaan
katsaus asiakasytyytyväisyyden merkitykseen liiketoiminnalle.
Toteutusvaiheessa asiakasanalyysin painopiste on asiakkaille tehtävässä
kyselytutkimuksessa. Kohdeyrityksen toimialalla loppuasiakkaille suunnattuja kyselytutkimuksia
ei aikaisemmin tiettävästi olla tehty. Kilpailija-analyysissä kilpailijat luokitellaan
ryhmiin niiden toimialan ja strategian mukaan, jonka jälkeen kunkin ryhmän asettamaa
painetta kohdeyritykselle arvioidaan. Markkina-analyysin olennaisimmat tietolähteet ovat
kohdeyrityksen toiminnanohjausjärjestelmästä ja eri järjestöistä saadut tilastot sekä
markkinaseurantaa harjoittavien organisaatioiden laatimat ennusteet.
Kirjallisuudesta ja analyyseistä saatuja tietoja hyväksikäyttäen laaditaan kolme vaihtoehtoista
liiketoimintastrategiaa kodinohjausjärjestelmälle. Nämä vaihtoehdot esitellään yrityksen
myynnin johtajille. Heidän kanssaan käydyn keskustelun ja heiltä saadun palautteen
perusteella muodostetaan lopullinen liiketoimintaehdotus.
electrical and building automation corporation and to provide guidelines for development of
the business. In order to understand the business being studied from the perspective of the
strategy, a business strategy is first dealt with at the definition level. In addition, the strategic
options presented in the literature are studied. The strategy is dealt with both in terms of
general business management and activity at the product group level. Theoretical discussion
of business analysis focuses on external analyzes: customers, competitors and the market. In
addition, an overview of the importance of customer satisfaction for a business is created.
At the implementation stage, the customer analysis focuses on customer inquiry. Surveys for
end-users in the target company's industry are not known to be previously conducted. In the
competitor's analysis, competitors are classified into groups according to their industry and
strategy, after which each group's pressure on the target company is assessed. The most
relevant sources of information on market analysis are the company's ERP system and the
statistics obtained from different organizations, as well as the forecasts made by market
surveillance organizations.
Taking advantage of the information obtained from the literature and the analyzes, three
alternative business strategies are developed for the home control systems business. These
options are presented to the company's sales managers. Based on the discussion and the
feedback they have given, a final business proposition will be formed.