Reaalioptio vaihtaa - hyödyt ja käytännön sovellutukset
Kallio, Lauri (2017)
Pro gradu -tutkielma
Kallio, Lauri
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705176563
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705176563
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää miten vaihto-optiota voidaan käyttää hyödyksi niin yrityksien kuin kuluttajien investointipäätöksien tukena. Vaihto-option käyttöä ja sen tuottamaa hyötyä tai rasitetta on tutkittu toteuttaen systemaattinen kirjallisuuskatsaus vaihto-option käytöstä kirjoitetuista, relevanteiksi todetuista tieteellisistä artikkeleista. Kirjallisuuskatsauksen avulla vaihto-option käytöstä on pyritty saamaan laaja-alainen käsitys, mitä reaalioptiosta vaihtaa on tutkittu ja miten reaalioptiota vaihtaa on käytetty eri toimialoilla hyödyksi käytännössä.
Kirjallisuuskatsausta tukemaan tutkimuksessa on esitetty laskentaesimerkki havainnollistamaan kuinka reaalioptio vaihtaa toimii käytännössä. Laskentaesimerkissä verrataan bensiinimoottorilla toimivaa autoa flexfuel –autoon. Polttoainehintoina on käytetty Brasilian markkinoilla bensiinin ja etanolin viikoittaisia keskiarvohintoja, jotka ovat kerätty Bloomberg –tietokannasta. Kerätyistä polttoainehinnoista on laskettu kokonaispolttoainekustannukset viidelle vuodelle ja pyritty selvittämään onko flexfuel –auton sisältämällä reaalioptiolla ollut arvoa.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että yritykset ja kuluttajat ovat hyötyneet vaihto-option käytöstä. Vaihto-option käytössä ei havaittu olevan toimialariippuvuutta, vaan vaihto-optiota on käytetty ja voidaan käyttää hyvin laaja-alaisesti eri toimialoilla ja osana kuluttajien henkilökohtaisia valintoja. The aim of this study is to find out how the option to switch can be used to support companies’ and consumers’ investment decisions. The use of the option to switch and its potential positive or negative benefits have been studied by executing a systematic literature review of relevant academic articles on the usage of the option to switch. The literature review has been used to gain a better understanding of what has been studied on the option to switch, and to showcase how the option to switch has been widely used in practice across the industries.
To support the literature review, a computational example has been presented to illustrate how the real option to switch works in practice. Example compares a petrol engine car to a flexfuel car. The fuel prices in the analysis have been collected from the Bloomberg database and the fuel prices used in the analysis are weekly average prices of petrol and ethanol in the Brazilian market. The total cost of the collected fuel prices has been calculated for five years, and the aim is to find out if the real option to switch, contained in the flexfuel car, had a value.
Based on the results, it can be said that companies and consumers have benefited from the use of the option to switch. Dependence on the industry was not found in the usage of the option to switch. Option to switch is versatile and can be used widely across industries and as a part of the consumers’ personal decisions.
Kirjallisuuskatsausta tukemaan tutkimuksessa on esitetty laskentaesimerkki havainnollistamaan kuinka reaalioptio vaihtaa toimii käytännössä. Laskentaesimerkissä verrataan bensiinimoottorilla toimivaa autoa flexfuel –autoon. Polttoainehintoina on käytetty Brasilian markkinoilla bensiinin ja etanolin viikoittaisia keskiarvohintoja, jotka ovat kerätty Bloomberg –tietokannasta. Kerätyistä polttoainehinnoista on laskettu kokonaispolttoainekustannukset viidelle vuodelle ja pyritty selvittämään onko flexfuel –auton sisältämällä reaalioptiolla ollut arvoa.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että yritykset ja kuluttajat ovat hyötyneet vaihto-option käytöstä. Vaihto-option käytössä ei havaittu olevan toimialariippuvuutta, vaan vaihto-optiota on käytetty ja voidaan käyttää hyvin laaja-alaisesti eri toimialoilla ja osana kuluttajien henkilökohtaisia valintoja.
To support the literature review, a computational example has been presented to illustrate how the real option to switch works in practice. Example compares a petrol engine car to a flexfuel car. The fuel prices in the analysis have been collected from the Bloomberg database and the fuel prices used in the analysis are weekly average prices of petrol and ethanol in the Brazilian market. The total cost of the collected fuel prices has been calculated for five years, and the aim is to find out if the real option to switch, contained in the flexfuel car, had a value.
Based on the results, it can be said that companies and consumers have benefited from the use of the option to switch. Dependence on the industry was not found in the usage of the option to switch. Option to switch is versatile and can be used widely across industries and as a part of the consumers’ personal decisions.