Enhancing material flow in shipbuilding's block outfitting
Nykänen, Teemu (2017)
Diplomityö
Nykänen, Teemu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705196688
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705196688
Tiivistelmä
As global competition in shipbuilding is increasing, shipyards are forced to find competitiveness beyond quality and reliability. Minimizing project duration (lead time) without losing adaptability of production is a key factor both in order winning and cost effectiveness. Block outfitting has become an important part of modern shipbuilding, and its effect on project lead time is recognized in research papers around the world.
Toyota’s production system and its descendant, Lean-philosophy, have been proven effective in manufacturing-, construction- and even service industries, but Lean as such is not applicable in prototype shipbuilding. However, the core principles and some of Lean-tools have been found useful. This thesis concentrates on enhancing material flow in the block outfitting process by identifying central issues in the material flow of block outfitting, and implementing Lean-related tools to address these issues.
A comparison between used man-hours in three identical ships’ block outfitting with the implementation of said tools, and without the tools is presented, with an analysis of man-hours of later stages of outfitting. Results show that carefully executed block outfitting reduces the amount of work in latter stages of outfitting significantly. Globaalin kilpailun kiristyessä, laatu ja luotettavuus eivät enää riitä kilpailuedun saamiseen. Lyhyt projektin läpimenoaika ja joustava tuotanto ovat olennaisia tekijöitä kilpailukyvyn, sekä kustannustehokkuuden kannalta pääomavaltaisella alalla. Lohkovarustelun rooli osana laivanrakennusta on kasvanut viime vuosina, ja sen vaikutuksesta läpimenoaikaan ollaan kansainvälisesti yhtä mieltä.
Toyotan tuotantotapa ja siitä johdettu Lean-menetelmä ovat toimivia valmistavassa- ja rakennusteollisuudessa, mutta se ei sovellu sellaisenaan laivanrakennukseen, jossa on hyvin vähän sarjatuotantoa. Lean-menetelmän keskeiset periaatteet ja valitut Lean-aiheiset työkalut ovat kuitenkin käyttökelpoisia myös telakkaympäristössä. Diplomityössä keskitytään Arctech Helsinki Shipyard:in lohkovarustelun materiaalivirran tehostamiseen tarkastelemalla tämänhetkistä tutkimustietoa, ja implementoimalla valittuja Lean-aiheisia työkaluja löydettyjen ongelmien ratkaisemiseksi.
Diplomityössä esitetään vertailu kolmen identtisen aluksen välillä lohko-varustelussa käytetyistä tunneista Lean-työkaluilla ja ilman, sekä tämän vaikutuksesta myöhempien varustelutuntien määrään. Tulokset osoittavat, että huolellinen lohkovarustelu lyhentää kokonaisvarustelutuntimäärää merkittävästi.
Toyota’s production system and its descendant, Lean-philosophy, have been proven effective in manufacturing-, construction- and even service industries, but Lean as such is not applicable in prototype shipbuilding. However, the core principles and some of Lean-tools have been found useful. This thesis concentrates on enhancing material flow in the block outfitting process by identifying central issues in the material flow of block outfitting, and implementing Lean-related tools to address these issues.
A comparison between used man-hours in three identical ships’ block outfitting with the implementation of said tools, and without the tools is presented, with an analysis of man-hours of later stages of outfitting. Results show that carefully executed block outfitting reduces the amount of work in latter stages of outfitting significantly.
Toyotan tuotantotapa ja siitä johdettu Lean-menetelmä ovat toimivia valmistavassa- ja rakennusteollisuudessa, mutta se ei sovellu sellaisenaan laivanrakennukseen, jossa on hyvin vähän sarjatuotantoa. Lean-menetelmän keskeiset periaatteet ja valitut Lean-aiheiset työkalut ovat kuitenkin käyttökelpoisia myös telakkaympäristössä. Diplomityössä keskitytään Arctech Helsinki Shipyard:in lohkovarustelun materiaalivirran tehostamiseen tarkastelemalla tämänhetkistä tutkimustietoa, ja implementoimalla valittuja Lean-aiheisia työkaluja löydettyjen ongelmien ratkaisemiseksi.
Diplomityössä esitetään vertailu kolmen identtisen aluksen välillä lohko-varustelussa käytetyistä tunneista Lean-työkaluilla ja ilman, sekä tämän vaikutuksesta myöhempien varustelutuntien määrään. Tulokset osoittavat, että huolellinen lohkovarustelu lyhentää kokonaisvarustelutuntimäärää merkittävästi.