Evaluation of a novel logistics solution for roundwood import
Heljanko, Ekku (2017)
Pro gradu -tutkielma
Heljanko, Ekku
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705196690
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705196690
Tiivistelmä
Imports of Russian roundwood have a major role in fulfilling pulp mills’ demand in Southeastern Finland. On this research feasibility of a novel logistics solution to transport this roundwood was studied. The novel logistics solution would utilize long train units, high capacity trucks (HCT), and terminal facilities at the Kouvola Rail-Road Terminal (RRT). Currently used direct railroad transports relying on short train units were used as a reference point. Costs on a whole supply chain level of these two were estimated. In addition to roundwood supply chain, synergy benefits on container backhauling from pulp mills to RRT for further train transports were studied.
Prior research on railroad transportation has proven that combining roundwood and intermodal container freight can enhance supply chain efficiency. Similarly, new concepts on railroad transportation of roundwood has been shown to enable significant cost savings.
Evaluation method used was cost-benefit -analysis (CBA), which takes in account both financial cash flows and economic external costs. This method is based on discounted cash flows (DCF), which in this research extends 33 years in the future. Profitability of the novel logistics solution was evaluated based on estimated cost savings in comparison to the currently used transportation solution.
Results indicate that the novel logistics solution is financially profitable (positive NPV) in the most likely scenario. Its external costs are higher than those of the currently used direct train transports, but not remarkably. However, payback period (PP) of this project is long. Due to uncertainty in multiple parameters and illiquidity of the terminal investment, this marks for a considerable downside risk. In contrast, the upside potential of this project is high. Results are particularly sensitive to terminal investment cost, wagon cycle times, volume of transported roundwood, and ruble-euro -exchange rate. The concept of novel logistics solution is general and can be applied also on locations other than those studied on this research. Venäläisen raakapuun tuonnilla on merkittävä rooli Kaakkois-Suomen sellutehtaiden raaka-ainetarpeen täyttämisessä. Tässä tutkimuksessa arvioitiin uuden logistiikka-ratkaisun soveltuvuutta näihin kuljetustarpeisiin. Tämä konsepti hyödyntäisi pitkiä ju-nayksiköitä, High Capacity Transport -kuljetuksia (HCT) ja terminaalia Kouvola Rail-Road Terminal -alueella (RRT). Vertailukohtana oli nykyisin käytössä olevat rautatie-kuljetukset lyhyillä junayksiköillä suoraan sellutehtaille. Kustannukset näille vaihto-ehdoille arvioitiin koko toimitusketjun tasolla. Raakapuukuljetusten lisäksi tutkittiin konttien paluukuljetuksista RRT-alueelle saatavia synergiahyötyjä.
Aiempi tutkimus rautatiekuljetuksista on osoittanut, että raakapuun ja intermodaali-konttien kuljetusten yhdistämisellä voidaan parantaa toimitusketjujen tehokkuutta. Vastaavasti uusien konseptien on osoitettu mahdollistavan merkittäviä kustannus-säästöjä raakapuun rautatiekuljetuksissa.
Arviointimetodina käytettiin kustannus-hyöty -analyysia (CBA), joka huomioi raha-määräisten kassavirtojen lisäksi myös kansantaloudelliset ulkoisvaikutukset. CBA perustuu diskontattujen kassavirtojen (DCF) menetelmään, joka tässä tutkimuksessa ulottuu 33 vuotta tulevaisuuteen. Uuden logistiikkaratkaisun kannattavuutta arvioitiin saavutettavilla kustannussäästöillä nykyiseen kuljetusratkaisuun verrattuna.
Analyysin tulokset osoittavat uuden logistiikkaratkaisun olevan kannattava pitkällä ai-kavälillä (positiivinen NPV). Sen negatiiviset ulkoisvaikutukset ovat suuremmat kuin nykyisin käytettävässä kuljetusratkaisussa, mutta eivät merkittävästi. Projektin takai-sinmaksuaika (PP) on kuitenkin pitkä. Useiden parametriarvojen epävarmuudesta ja terminaali-investoinnin huonosta likviditeetistä johtuen sen riskitaso on merkittävä. Potentiaalia on kuitenkin myös odotettua parempaan kannattavuuteen. Tulokset ovat erityisen herkkiä muutoksille terminaalin investointikustannuksissa, vaunujen kierto-ajoissa, kuljetettavan raakapuun määrässä ja rupla-euro -vaihtokurssissa. Uuden lo-gistiikkaratkaisun konsepti on yleinen ja sitä voidaan hyödyntää myös muualla.
Prior research on railroad transportation has proven that combining roundwood and intermodal container freight can enhance supply chain efficiency. Similarly, new concepts on railroad transportation of roundwood has been shown to enable significant cost savings.
Evaluation method used was cost-benefit -analysis (CBA), which takes in account both financial cash flows and economic external costs. This method is based on discounted cash flows (DCF), which in this research extends 33 years in the future. Profitability of the novel logistics solution was evaluated based on estimated cost savings in comparison to the currently used transportation solution.
Results indicate that the novel logistics solution is financially profitable (positive NPV) in the most likely scenario. Its external costs are higher than those of the currently used direct train transports, but not remarkably. However, payback period (PP) of this project is long. Due to uncertainty in multiple parameters and illiquidity of the terminal investment, this marks for a considerable downside risk. In contrast, the upside potential of this project is high. Results are particularly sensitive to terminal investment cost, wagon cycle times, volume of transported roundwood, and ruble-euro -exchange rate. The concept of novel logistics solution is general and can be applied also on locations other than those studied on this research.
Aiempi tutkimus rautatiekuljetuksista on osoittanut, että raakapuun ja intermodaali-konttien kuljetusten yhdistämisellä voidaan parantaa toimitusketjujen tehokkuutta. Vastaavasti uusien konseptien on osoitettu mahdollistavan merkittäviä kustannus-säästöjä raakapuun rautatiekuljetuksissa.
Arviointimetodina käytettiin kustannus-hyöty -analyysia (CBA), joka huomioi raha-määräisten kassavirtojen lisäksi myös kansantaloudelliset ulkoisvaikutukset. CBA perustuu diskontattujen kassavirtojen (DCF) menetelmään, joka tässä tutkimuksessa ulottuu 33 vuotta tulevaisuuteen. Uuden logistiikkaratkaisun kannattavuutta arvioitiin saavutettavilla kustannussäästöillä nykyiseen kuljetusratkaisuun verrattuna.
Analyysin tulokset osoittavat uuden logistiikkaratkaisun olevan kannattava pitkällä ai-kavälillä (positiivinen NPV). Sen negatiiviset ulkoisvaikutukset ovat suuremmat kuin nykyisin käytettävässä kuljetusratkaisussa, mutta eivät merkittävästi. Projektin takai-sinmaksuaika (PP) on kuitenkin pitkä. Useiden parametriarvojen epävarmuudesta ja terminaali-investoinnin huonosta likviditeetistä johtuen sen riskitaso on merkittävä. Potentiaalia on kuitenkin myös odotettua parempaan kannattavuuteen. Tulokset ovat erityisen herkkiä muutoksille terminaalin investointikustannuksissa, vaunujen kierto-ajoissa, kuljetettavan raakapuun määrässä ja rupla-euro -vaihtokurssissa. Uuden lo-gistiikkaratkaisun konsepti on yleinen ja sitä voidaan hyödyntää myös muualla.