Crowdfunding as an alternative method of finance for Finnish start-ups
Juva, Artturi (2017)
Pro gradu -tutkielma
Juva, Artturi
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705226740
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705226740
Tiivistelmä
After the financial crisis of 2007-08, start-up financing experienced a credit crunch which significantly reduced the amount of successful financing rounds. As a result, new financing methods such as crowdfunding started to make their break through. The aim of this study is to gain an understanding how has this new phenomenon: crowdfunding been integrated to the Finnish start-up scene as very little research about it in the Finnish context has been conducted.
This study focuses especially on analysing the benefits crowdfunding has compared to the traditional start-up financing methods, the key factors which affect the success of a crowdfunding campaign and the restrictions/limitations which currently prevent crowdfunding from being used at its full potential.
This study consists of theory part which is based on the literature review of previous studies conducted about crowdfunding and interviews with five representatives of Finnish start-up companies and two representatives of Finnish crowdfunding platforms.
Main findings of this study include the following. Finnish start-ups can in general find funds via crowdfunding roughly as likely as start-ups internationally. The main motivations for Finnish startups to select crowdfunding vary between the different types of crowdfunding but a common motive of outsourcing the bureaucracy involved in the financing process was identified for all the types. For open equity based crowdfunding, increased media visibility and for closed equity crowdfunding time and cost-savings were considered as the key motivations. The key success factors for the campaign include: preparation of high quality investor materials, transparent communication with investors, active promotion of the campaign (especially reward and open equity crowdfunding) and social capital of the entrepreneurs themselves were recognized. The biggest limiting factors for the use of crowdfunding currently in Finland include both regulations such as Money collection act and cautious attitudes due to the lack of positive evidence. However, the legislation has become more and more accepting and the future views for crowdfunding look positive. Vuoden 2007-08 talouskriisin jälkeen start-up-yritysten rahoitus koki luottolaman, joka merkittävästi vähensi onnistuneiden rahoituskierrosten määrää. Tämän seurauksena monet uudet rahoitusmenetelmät, kuten joukkorahoitus yleistyivät. Tämän tutkielman tarkoituksena on muodostaa kokonaiskuva, kuinka tämä uusi rahoitusmenetelmä on integroitunut osaksi suomalaista start-uprahoitus kenttää, sillä aihetta on tutkittu aiemmin hyvin vähän.
Tämä tutkielma keskittyy erityisesti analysoimaan joukkorahoituksen etuja verrattuna perinteisiin rahoitusmenetelmiin, kamppanjassa menestymiseen vaikuttavia tekijöitä, sekä tällä hetkellä joukkorahoituksen täyden potentiaalin hyödyntämistä rajoittavia tekijöitä Suomessa.
Tämä tutkielma koostuu teoria-osasta, joka perustuu kirjallisuuskatsaukseen joukkorahoituksesta aiemmin tehdyistä tutkimuksista, sekä empiria-osuuteen, jossa haastatellaan viittä suomalaisen startup-yrityksen edustajaa, sekä kahta suomalaisen joukkorahoitusalustan edustajaa.
Tutkielman keskeisimmät johtopäätökset koostuvat seuraavista: Suomalaiset start-up-yritykset keskimäärin löytävät rahoitusta joukkorahoituksen kautta suurin piirtein yhtä tehokkaasti kuin startup-yritykset kansainvälisestikin. Päämotivaatio suomalaisille start-up-yrityksille joukkorahoituksen käyttöön vaihtelee eri joukkorahoitustyyppien välillä, mutta byrokratian ulkoistaminen todettiin tärkeäksi motivoivaksi syyksi kaikissa eri tyypeissä. Avoimen omanpääoman ehtoisen joukkorahoituksen käytölle tärkeäksi koettiin myös saavutettavissa oleva medianäkyvyys ja suljetulle omanpääoman ehtoiselle joukkorahoitukselle tämän sijasta ajan, sekä resurssien säästäminen. Tärkeimmiksi tekijöiksi kamppanjassa menestymisen kannalta koettiin korkealaatuisten sijoittajamateriaalien tuottaminen, avoin viestintä sijoittajien kanssa, kamppanjan aktiivinen markkinointi ja yrittäjien sosiaalinen pääoma. Suurimmiksi joukkorahoituksen täyden potentiaalin hyödyntämistä rajoittaviksi tekijöiksi koettiin lakiin liityvät tekijät, kuten tämän hetkinen rahainkeruulaki, sekä sijoittajien varovaiset asenteet uutta sijoitusmuotoa kohtaan. Joukkorahoituksen tulevaisuuden näkymät Suomessa koettiin kuitenkin positiivisiksi.
This study focuses especially on analysing the benefits crowdfunding has compared to the traditional start-up financing methods, the key factors which affect the success of a crowdfunding campaign and the restrictions/limitations which currently prevent crowdfunding from being used at its full potential.
This study consists of theory part which is based on the literature review of previous studies conducted about crowdfunding and interviews with five representatives of Finnish start-up companies and two representatives of Finnish crowdfunding platforms.
Main findings of this study include the following. Finnish start-ups can in general find funds via crowdfunding roughly as likely as start-ups internationally. The main motivations for Finnish startups to select crowdfunding vary between the different types of crowdfunding but a common motive of outsourcing the bureaucracy involved in the financing process was identified for all the types. For open equity based crowdfunding, increased media visibility and for closed equity crowdfunding time and cost-savings were considered as the key motivations. The key success factors for the campaign include: preparation of high quality investor materials, transparent communication with investors, active promotion of the campaign (especially reward and open equity crowdfunding) and social capital of the entrepreneurs themselves were recognized. The biggest limiting factors for the use of crowdfunding currently in Finland include both regulations such as Money collection act and cautious attitudes due to the lack of positive evidence. However, the legislation has become more and more accepting and the future views for crowdfunding look positive.
Tämä tutkielma keskittyy erityisesti analysoimaan joukkorahoituksen etuja verrattuna perinteisiin rahoitusmenetelmiin, kamppanjassa menestymiseen vaikuttavia tekijöitä, sekä tällä hetkellä joukkorahoituksen täyden potentiaalin hyödyntämistä rajoittavia tekijöitä Suomessa.
Tämä tutkielma koostuu teoria-osasta, joka perustuu kirjallisuuskatsaukseen joukkorahoituksesta aiemmin tehdyistä tutkimuksista, sekä empiria-osuuteen, jossa haastatellaan viittä suomalaisen startup-yrityksen edustajaa, sekä kahta suomalaisen joukkorahoitusalustan edustajaa.
Tutkielman keskeisimmät johtopäätökset koostuvat seuraavista: Suomalaiset start-up-yritykset keskimäärin löytävät rahoitusta joukkorahoituksen kautta suurin piirtein yhtä tehokkaasti kuin startup-yritykset kansainvälisestikin. Päämotivaatio suomalaisille start-up-yrityksille joukkorahoituksen käyttöön vaihtelee eri joukkorahoitustyyppien välillä, mutta byrokratian ulkoistaminen todettiin tärkeäksi motivoivaksi syyksi kaikissa eri tyypeissä. Avoimen omanpääoman ehtoisen joukkorahoituksen käytölle tärkeäksi koettiin myös saavutettavissa oleva medianäkyvyys ja suljetulle omanpääoman ehtoiselle joukkorahoitukselle tämän sijasta ajan, sekä resurssien säästäminen. Tärkeimmiksi tekijöiksi kamppanjassa menestymisen kannalta koettiin korkealaatuisten sijoittajamateriaalien tuottaminen, avoin viestintä sijoittajien kanssa, kamppanjan aktiivinen markkinointi ja yrittäjien sosiaalinen pääoma. Suurimmiksi joukkorahoituksen täyden potentiaalin hyödyntämistä rajoittaviksi tekijöiksi koettiin lakiin liityvät tekijät, kuten tämän hetkinen rahainkeruulaki, sekä sijoittajien varovaiset asenteet uutta sijoitusmuotoa kohtaan. Joukkorahoituksen tulevaisuuden näkymät Suomessa koettiin kuitenkin positiivisiksi.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Acceleration of go-to-market for technology-based start-ups
Drobysheva, Elizaveta (2016)The aim of the thesis was research of existing acceleration tools and methods, based on technological innovations and advanced processes, that can help young technology-based companies to shorten the time between the birth ... -
Pivoting with lean start-up approach : challenges and benefits for software start-ups
Taskinen, Aimo (2023)This master's thesis presents a comprehensive examination of the role of the Lean Start-up Approach (LSA) in facilitating pivoting and the challenges that Finnish software start-ups face during this process. The study ... -
Branding in start-ups : challenges and ways to overcome
Hämäläinen, Kiia-Riikka (2019)This study examines branding and brand building in start-up context. It recognizes challenges in branding common to start-ups, and proposes tools and actions to overcome them. The study is executed as a qualitative research, ...