Luovuuden vaikutus liiketoiminnan aloittamiseen ja yritysten kasvun haasteet mainostoimistoalalla
Laine, Mikko (2017)
Diplomityö
Laine, Mikko
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705226764
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705226764
Tiivistelmä
Mainostoimistoala on muuttunut viime vuosikymmeninä merkittävästi. Kilpailu alalla on kiristynyt taloudellisesti epävarmojen aikojen takia. Toimistojen asiakasyritykset ovat joutuneet heikentyneen myynnin johdosta supistamaan mainonnan budjetteja. Alalle onkin ominaista mikroyritykset, jotka työllistävät tilastojen mukaisesti keskimäärin vain noin 2,2 henkilöä vuonna 2012. Mikroyritysten määrää voi selittää sillä, ettei alalta löydy työpaikkoja alan osaajille. Taloudellinen taantuma onkin yksi syy mikroyritysten suureen määrään alalla. Alalla on monia mahdollisuuksia menestyä ja kasvattaa yritystä, mutta näitä mahdollisuuksia ei välttämättä hyödynnetä tehokkaasti. Kyse on osaltaan yrittäjän valinnoista ja kyvyistä löytää uusia liiketoiminnan mahdollisuuksia. Alan toimistojen palvelut vaativat luovaa ja idearikasta suunnittelua. Yrittäjän keskeisiin ominaispiirteisiin liittyy juuri luovuus. Tutkimuksessa selvitetäänkin, onko alan luoville suunnittelijoille helppoa aloittaa liiketoiminta ja kehittää sitä juuri korostuneen luovuuden avulla. He suunnittelevat asiakkaille mainontaa, jonka avulla asiakkaat voivat myydä enemmän tuotteitaan. Näiden mainosten on oltava ainutlaatuisia, jotta asiakas menestyy ja on tyytyväinen toimiston palveluun. Heillä pitäisikin olla kokemusta ja osaamista hakea myös omaan liiketoimintaan luovia ratkaisuja kasvun saavuttamiseksi. Tutkimuksessa selvitetään alan yritysten kasvuedellytyksiä ja –haasteita. Se hakee vastauksia siihen, miksi alan yritykset jäävät pieniksi ja kasvua ei synny. Tutkimuskysymykset liittyvätkin kasvuun ja yrittäjän luovuuteen. Vastauksia tutkimuskysymyksiin haetaan lukuisten kansainvälisten ja kotimaisten tutkimusten, tilastojen, lehtiartikkeleiden ja teorioiden avulla. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään alan yrittäjien näkemyksiä kasvusta, luovuudesta, yrittäjyyspolitiikasta, alan kehityksestä ja tulevaisuudesta. Haastattelututkimus on syvällinen ja laadullinen. Haastattelut antavat osaltaan vastauksia tutkimuskysymyksiin suoraan alan yrittäjiltä, joilla on kokemusta ja näkemystä alasta. Tutkimuskysymyksiin saatiinkin vastauksia. Luovuudella on keskeinen merkitys liiketoiminnan aloittamisessa ja kehittämisessä. Ilman sitä yrityksen menestystä ja kasvua on vaikeaa saavuttaa. Se liittyy vahvasti yrittäjyysprosessin eri vaiheisiin, eikä pelkästään alkuvaiheeseen. Alan yrittäjillä on jo luovuuden johdosta liiketoiminnan aloittamisessa valmis tuote tai palvelu, joka ei vaadi tuotekehitystä. He voivat aloittaa liiketoiminnan ilman suuria investointeja myymällä omaa osaamistaan, luovia palveluita, kuten esimerkiksi graafista suunnittelua. Kasvu voi alkaa siitä, että yrittäjällä on tahtoa ja intoa sille. Kasvua tutkimuksen mukaan on mahdollista saavuttaa, kun sisäiset ja ulkoiset kasvutekijät ovat kunnossa. Kun esimerkiksi alan toimistolla on hyvät ja sisäistä yrittäjyyttä omaavat työntekijät sekä vapaa työilmapiiri, kasvua on mahdollista saavuttaa. Myös aktiivinen myynti ja markkinointi on tärkeää. Brändin rakentaminen ja tarina on myös yksi kasvuedellytys. Ulkoiset kasvutekijät liittyvät yrittäjyyspolitiikan, kuten lainsäädännön ja verotuksen toimivuuteen, suotuisaan kilpailutilanteeseen ja alan tiiviiseen seuraamiseen uusien mahdollisuuksien hakemiseksi. Lisäksi kasvuun vaaditaan yrittäjien laaja verkosto, jonka avulla toimisto voi saada esimerkiksi uusia asiakkaita ja työntekijöitä. Alan kilpailu on kovaa. Toimistojen onkin haettava jatkuvasti uusia mahdollisuuksia menestyäkseen alalla. Erikoistuminen on yksi keino kilpailuedun saavuttamiseksi alalla, kuten esimerkiksi erikoistuminen tiettyyn toimialaan ja sen erikoisosaamisalueen kehittämiseen. Digitalisaatiota ei nähty merkittävänä mahdollisuutena, vaan se osoittautui pääasiallisesti vain yhdeksi markkinointikanavaksi muiden joukossa ja lähinnä työkaluksi. Teknologia ei tutkimuksen valossa ole yhtä tärkeässä roolissa alalla kuin sisältö, kuten brändi ja tarina. Kansainvälistyminen on yksi mahdollisuus kasvun ja uusien markkinoiden saavuttamiseksi. Tutkimus antaakin kattavan kuvan mainostoimistoalasta monesta eri näkökulmasta. Se soveltuu hyvin alan tietopaketiksi ja kasvuedellytysten- ja haasteiden hahmottamiseksi ja luovuuden vaikutuksesta siihen esimerkiksi alan yrittäjäksi haluavalle. The advertising agency business has changed a lot during last decades. The competition is hard in this business. The clients of these companies has reduced budgets of the advertising, because the sale has reduced. The micro companies are common in this business. Average size of these companies is 2,2 persons according to statistics in the year 2012. The amount of the micro companies can be explained partly because of the lack of the jobs. Recession is one reason for the amount of the micro companies in the advertising agency business. There are many opportunities for getting growth of the companies in this business, but it might be that entrepreneurs don´t know how to exploit these opportunities efficiently. Partly it is about the choices and abilities of entrepreneur to find new opportunities of the business. The services of the agencies need to have creative design. One of the most important feature of the entrepreneur is creativity. In this research one focus is researching, is it much easier for creative designers of this business to establish and develope the company, because the high level of creativity. They design and plan advertising for their clients. By means of this advertising clients can succeed and sell more products. This advertising should be unique, so that client is satisfied. Designers should have experience and knowledge to get growth of the own company also by using their creativity. In this research it is investigated, what are the requirements and challenges of the growth of these companies. It gives the answers, why companies stay small and without growth. The questions of the research are related to the creativity of the entrepreneur and growth. The answers of the research is achieved with the help of many international and national reserches, statistics, articles and theories. Additionally there is the research of interview. It gives the views of creativity, growth, policy of entrepreneurship and development and future of the entrepreneurs of advertising agencies. These interviews are qualitative and profund. The answers have got straight from the entrepreneurs of the business, which have experience and views of the advertising business. This research gives the answers of all questions of the research. Creativity is very important when establishing and developing the company. Without it it´s hard to achieve success and growth of the agency. It is closely connected to the process of the entrepreneurship, not only to establishing phase. When establishing the advertising agency, the entrepreneur has already ready made product, creativity, which doesn´t need any product development. They can start to sell their creativity and knowledge without big investments. For instance they can start to sell their graphical design services to clients. The growth can start, when entrepreneur has will and enthusiasm to it. It is possible to achieve growth, when internal and external factors of growth are good. When for instance agency has good workers with internal entrepreneur feature and free working atmosphere, it is possible to achieve growth. Active sale and marketing are also important factors. Company has to build good brand and story to achieve growth also. External requirements of the growth relate to the policy of the entrepreneurship, for instance to the well functioning legislation and taxation, good situation of the competition and close following of business trends to find new business opportunities. Achieving growth needs wide networks and good social connections, which help agency to get for example new clients and workers. The competition of this business is hard. The agencies have to search new opportunities all the time to achieve success. One way to get advance of the competition is the differentiation, for instance the differentiation to specific business sector and to develope knowledge of it. Digitalization has not been seen as significant opportunity to achieve growth in this research. It´s only mainly one advertising channel among others. The role of the technology is not so important than content, like brand and story. The internationalization is one opportunity to achieve growth and new markets. This research gives wide packet of information of the advertising business from different kind of views. It suits well for persons willing to establish company for understand requirements and challenges of the growth and how the creativity effects to it.