Palvelun tuotteistaminen liikkeenjohdon konsultointifirmassa: Case Consulting Center
Repo, Iris (2017)
Kandidaatintutkielma
Repo, Iris
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705236783
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705236783
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on tutkia palvelun tuotteistamista keskittyen toimitilojen jälleenvuokraukseen. Työ on tehty toimeksiantona liikkeenjohdon konsultointialan yritykselle, ja tavoitteena on selvittää, miten tuotteistamista kannattaisi lähteä toteuttamaan sekä mitä asioita on otettava huomioon prosessin eri vaiheissa. Lisäksi pyritään selvittämään, mitä hyötyjä tuotteistamisesta on niin yrityksien, kuin asiakkaidenkin näkökulmasta.
Tutkielmassa suoritettiin laadullinen tutkimus, ja aineiston keräämisessä hyödynnettiin haastatteluja. Haastateltaviksi valikoituivat kolme erikokoista suomalaista yritystä, joita haastateltiin potentiaalisten yritysasiakkaiden roolissa. Tarkoituksena oli kartoittaa näiden mahdollisten asiakkaiden tarpeita ja näkemyksiä osana tuotteistamisprosessia. Lisäksi tutkittiin ja hyödynnettiin teorialähteitä aikaisemmasta kirjallisuudesta.
Tutkielman kautta saatiin selville, että tuotteistaminen alkaa ensin aina idean ja kohderyhmän hahmottamisella sekä sitä kautta asiakastarpeiden määrittelemisellä. Asiakashaastattelujen avulla saatiinkin selville, että yritykset toivovat ulkopuolisen vuokraajan avun tarjoavan ensisijaisesti ainutlaatuista ammattitaitoa, ajansäästöä ja helppoutta sekä vankkaa tietämystä kohdeympäristöstä. Samalla nämä olivat myös hyötyjä, joita tuotteistaminen mahdollistaa asiakkaille. Yrityksen kannalta merkittävimmät tuotteistamisen edut liittyivät vahvasti firman tehokkuuteen, kannattavuuteen sekä vahvaan asiakassuhteiden luomiseen. The purpose of this Bachelor’s thesis is to examine the concept of service productisation, having the focus on lease of business premises. This thesis explains the actual productisation process and what factors must be taken into account when considering productizing. Furthermore, this thesis studies what benefits can be gained through productisation, both from firms’ and customers’ point of view.
The research method used in this study was qualitative research and the research data was collected through interviews. Three Finnish, different sized firms were interviewed as potential business customers for the case company. The aim was to clarify the needs and views of these potential customers as a part of the productisation process. In addition, theoretical sources of previous literature were examined and utilised.
The study showed that productising always starts with specifying the idea and the target group and then by clarifying the customers’ needs. The interviews showed that the customers are hoping for unique expertise, time saving, easiness and strong knowledge about the business environment in question. These turned out to be the benefits for customers as well. What comes to the service provider the main advantages of productisation were strongly related to firm efficiency, profitability and the creation of strong customer relationships.
Tutkielmassa suoritettiin laadullinen tutkimus, ja aineiston keräämisessä hyödynnettiin haastatteluja. Haastateltaviksi valikoituivat kolme erikokoista suomalaista yritystä, joita haastateltiin potentiaalisten yritysasiakkaiden roolissa. Tarkoituksena oli kartoittaa näiden mahdollisten asiakkaiden tarpeita ja näkemyksiä osana tuotteistamisprosessia. Lisäksi tutkittiin ja hyödynnettiin teorialähteitä aikaisemmasta kirjallisuudesta.
Tutkielman kautta saatiin selville, että tuotteistaminen alkaa ensin aina idean ja kohderyhmän hahmottamisella sekä sitä kautta asiakastarpeiden määrittelemisellä. Asiakashaastattelujen avulla saatiinkin selville, että yritykset toivovat ulkopuolisen vuokraajan avun tarjoavan ensisijaisesti ainutlaatuista ammattitaitoa, ajansäästöä ja helppoutta sekä vankkaa tietämystä kohdeympäristöstä. Samalla nämä olivat myös hyötyjä, joita tuotteistaminen mahdollistaa asiakkaille. Yrityksen kannalta merkittävimmät tuotteistamisen edut liittyivät vahvasti firman tehokkuuteen, kannattavuuteen sekä vahvaan asiakassuhteiden luomiseen.
The research method used in this study was qualitative research and the research data was collected through interviews. Three Finnish, different sized firms were interviewed as potential business customers for the case company. The aim was to clarify the needs and views of these potential customers as a part of the productisation process. In addition, theoretical sources of previous literature were examined and utilised.
The study showed that productising always starts with specifying the idea and the target group and then by clarifying the customers’ needs. The interviews showed that the customers are hoping for unique expertise, time saving, easiness and strong knowledge about the business environment in question. These turned out to be the benefits for customers as well. What comes to the service provider the main advantages of productisation were strongly related to firm efficiency, profitability and the creation of strong customer relationships.