Innovaation johtaminen luovassa suunnittelutyössä
Asikainen, Raimo (2017)
Diplomityö
Asikainen, Raimo
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705256900
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705256900
Tiivistelmä
Innovaatiot ovat yhä tärkeämmässä asemassa sekä yritysten että yhteiskunnan näkökulmasta katsottuna. Innovaatioiden tutkimuksella pyritään tehostamaan yritysten innovaatiotoimintaa ja kehittämään yhteiskuntaa yrityselämän kehityksen kautta. Tässä työssä tutkittiin innovaation johtamista luovassa suunnittelutyössä. Tavoitteena tutkimuksessa oli selvittää, millaisia ovat innovaatiota tukevat olosuhteet, innovaation esteiden poistamisen sekä motivaation ja kannustimien hyödyntäminen innovaation johtamisessa.
Tutkimus sisältää myös innovaation johtamisen strategisia näkökulmia ja kehitysehdotuksia sekä strategian kehittämisen työkaluja. Tutkimus on tapaustutkimus, joka on toteutettu teemahaastateluin, joita peilataan alan teorioihin. Tutkimuksen kohdeyrityksenä toimivan yrityksen innovaatiotoiminta sisältää useita työn teoriaosassa kuvattuja teorioita ja toimintatapoja, mutta yrityksen innovaatiotoimintaa on mahdollista edelleen kehittää hyödyntämällä tässä tutkimuksessa esitelty systemaattinen sosiaalisen median käyttäjäyhteisöihin perustuva toimintamalli sekä yrityksen toimintaa kehittävä ja suuntaava strategiasynteesi. Innovations are all the time in more important role in a modern society and business. The goal of the innovation research is to enhance the innovation in business life to develop the whole society. This study aims to find out if it’s possible to manage innovation in creative work? The point of view was to find out what kind work environmental issues support innovation and how to remove the innovation barriers by managing motivation and incentives. This study includes also strategic perspective, some development suggestions and strategic tools. This is a case study, which includes theme interviews, which are reflected to applicable innovation management theories.
The operation of the studied company includes several theories an work methods covered in this study, but it is still possible to develop the company’s innovation by using social media user communities for systematic customer communication and feedback and by using strategic synthesis, which enhances the company’s strategic management.
Tutkimus sisältää myös innovaation johtamisen strategisia näkökulmia ja kehitysehdotuksia sekä strategian kehittämisen työkaluja. Tutkimus on tapaustutkimus, joka on toteutettu teemahaastateluin, joita peilataan alan teorioihin. Tutkimuksen kohdeyrityksenä toimivan yrityksen innovaatiotoiminta sisältää useita työn teoriaosassa kuvattuja teorioita ja toimintatapoja, mutta yrityksen innovaatiotoimintaa on mahdollista edelleen kehittää hyödyntämällä tässä tutkimuksessa esitelty systemaattinen sosiaalisen median käyttäjäyhteisöihin perustuva toimintamalli sekä yrityksen toimintaa kehittävä ja suuntaava strategiasynteesi.
The operation of the studied company includes several theories an work methods covered in this study, but it is still possible to develop the company’s innovation by using social media user communities for systematic customer communication and feedback and by using strategic synthesis, which enhances the company’s strategic management.