Kulttuurierojen vaikutukset toimittajasuhteen kehittämiselle länsimaisten yritysten hankinnoissa Kiinasta
Toivanen, Johanna (2017)
Diplomityö
Toivanen, Johanna
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201707187718
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201707187718
Tiivistelmä
Hankintatoimen rooli yrityksissä on liiketoimintaympäristön muutosten myötä muodostunut niiden kilpailukyvyn sekä taloudellisen tuloksen kannalta entistä merkittävämmäksi tekijäksi. Tämä on johtanut toimittajasuhteiden muuttumiseen enemmän yhteistyöhön pohjautuvaksi. Keskeinen tekijä muutoksessa on ollut globalisaatio, jonka seurauksena myös suomalaisyritykset ovat siirtäneet hankintojaan halvemman kustannustason maihin, kuten Kiinaan. Globaalin liiketoimintaympäristön haasteet liittyvät paitsi poliittisiin sekä taloudellisiin epävakaisuuksiin, myös kulttuurieroihin maiden välillä. Toimittajasuhteen kehittämisen osalta kulttuurierot asettavat haasteita länsimaisten yritysten toimittajasuhteiden kehittämisessä kiinalaisten toimittajien kanssa sillä muutoksista huolimatta Kiinassa perinteet ovat syvällä yhteiskunnan rakenteissa vaikuttaen edelleen myös liiketoiminnan käytäntöihin.
Tämän työn tavoitteena on muodostaa teoreettinen viitekehys kumppanuuteen tähtäävän toimittajasuhteen kehittämisen vaikuttavista kulttuurisista tekijöistä sekä siitä kuinka ne näkyvät toimittajasuhteen kehittämisen eri vaiheissa. Lisäksi tarkastellaan kuinka yritykset ovat huomioineet kulttuurieroihin liittyviä tekijöitä toimittajasuhteidensa johtamisessa ja kehittämisessä kiinalaisten toimittajiensa kanssa. Kirjallisuuskatsauksen perusteella muodostettu teoreettinen viitekehys toimi pohjana empiirisen osan haastatteluille. Haastatteluissa laaja-alaista pidemmälle ajanjaksolle ulottuvaa kokemusta aiheesta omaavat henkilöt toivat näkökulmia työn tuloksiin.
Työssä havaittiin, että kulttuuritietouden taso Kiinasta hankintoja tekevillä yrityksillä on hyvällä tasolla. Joidenkin kiinalaisten toimittajien kanssa on saavutettu sellainen luottamuksen taso, joka on mahdollistanut kumppanuussuhteiden rakentamisen. Kulttuuritietoa kerätään ja eroja hallitaan pääasiassa kokemuspohjaisesti, mutta sitä voidaan jakaa myös yritysten toimesta. Hankitun kulttuuritietouden jakaminen sekä hyödyntäminen auttavat tilanteissa, joissa erot selvimmin tulevat esille. Esimerkkejä tällaisista ovat neuvottelu- sekä konfliktitilanteet. Havaittiin myös että vaikka kulttuurista mukautumista on tapahtunut puolin ja toisin, on silti tiettyjä kulttuurisia piirteitä mitkä todennäköisesti tulevat säilyttämään paikkansa myös tulevaisuudessa kiinalaisen liiketoiminnan käytännöissä. The role of a procurement in companies has changed along with the changes in business environment. It has become more important for the competitiviness and economics in companies. This has led towards a co-operative supplier relationships. Fundamental actor in this change has been a globalization, which has led also some finnish companies purchase from lower cost countries like China. The challenges of a global business environment are related to a political and economical unstabilities and also in cultural differences between the countries. In supplier relationship development cultural differences set some challenges with the chinese suppliers. That is partly because despite of the changes in China the traditions are deep in society structures and they still affect business practises.
The aim of this thesis is to form a theoretical frameworkof the factors affecting the development of the supplier relationship in aim of a partnership.The aim is also evaluate how those factors are appearing in different stages of the development of relationship. Furthermore is considered how the companies have considered the factors related to cultural differencies in the management and development of their supplier relationships with the chinese suppliers. The theoretical framework based on the literature review forms the basis for the interviews in empirical sector. Persons interviewed have wide range of experience in the field and thus brought valuable viewpoints for the results of this thesis.
In this thesis it was noticed that the cultural knowledge in companies which are purchasing from China is in a good level. The level of trust with the chinese suppliers has reached the point which has made possible to form partnership relatioships. The cultural knowledge is mainly collected based on the experience but the companies also may offer it for the employees. The sharing and exploitationof attained knowledge are assisting in situations where the cultural differences are the most clearly appearing, like in negotiation or conflict situations. It was also observed that despite of the cultural adaptation between chinese and western business culture there are some cultural features which are most likely to be maintain their position in chinese business culture.
Tämän työn tavoitteena on muodostaa teoreettinen viitekehys kumppanuuteen tähtäävän toimittajasuhteen kehittämisen vaikuttavista kulttuurisista tekijöistä sekä siitä kuinka ne näkyvät toimittajasuhteen kehittämisen eri vaiheissa. Lisäksi tarkastellaan kuinka yritykset ovat huomioineet kulttuurieroihin liittyviä tekijöitä toimittajasuhteidensa johtamisessa ja kehittämisessä kiinalaisten toimittajiensa kanssa. Kirjallisuuskatsauksen perusteella muodostettu teoreettinen viitekehys toimi pohjana empiirisen osan haastatteluille. Haastatteluissa laaja-alaista pidemmälle ajanjaksolle ulottuvaa kokemusta aiheesta omaavat henkilöt toivat näkökulmia työn tuloksiin.
Työssä havaittiin, että kulttuuritietouden taso Kiinasta hankintoja tekevillä yrityksillä on hyvällä tasolla. Joidenkin kiinalaisten toimittajien kanssa on saavutettu sellainen luottamuksen taso, joka on mahdollistanut kumppanuussuhteiden rakentamisen. Kulttuuritietoa kerätään ja eroja hallitaan pääasiassa kokemuspohjaisesti, mutta sitä voidaan jakaa myös yritysten toimesta. Hankitun kulttuuritietouden jakaminen sekä hyödyntäminen auttavat tilanteissa, joissa erot selvimmin tulevat esille. Esimerkkejä tällaisista ovat neuvottelu- sekä konfliktitilanteet. Havaittiin myös että vaikka kulttuurista mukautumista on tapahtunut puolin ja toisin, on silti tiettyjä kulttuurisia piirteitä mitkä todennäköisesti tulevat säilyttämään paikkansa myös tulevaisuudessa kiinalaisen liiketoiminnan käytännöissä.
The aim of this thesis is to form a theoretical frameworkof the factors affecting the development of the supplier relationship in aim of a partnership.The aim is also evaluate how those factors are appearing in different stages of the development of relationship. Furthermore is considered how the companies have considered the factors related to cultural differencies in the management and development of their supplier relationships with the chinese suppliers. The theoretical framework based on the literature review forms the basis for the interviews in empirical sector. Persons interviewed have wide range of experience in the field and thus brought valuable viewpoints for the results of this thesis.
In this thesis it was noticed that the cultural knowledge in companies which are purchasing from China is in a good level. The level of trust with the chinese suppliers has reached the point which has made possible to form partnership relatioships. The cultural knowledge is mainly collected based on the experience but the companies also may offer it for the employees. The sharing and exploitationof attained knowledge are assisting in situations where the cultural differences are the most clearly appearing, like in negotiation or conflict situations. It was also observed that despite of the cultural adaptation between chinese and western business culture there are some cultural features which are most likely to be maintain their position in chinese business culture.