Transparency in supply chains to ensure sustainability – Case study from food industry
Suomela, Aada (2017)
Pro gradu -tutkielma
Suomela, Aada
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201708077874
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201708077874
Tiivistelmä
This thesis aims at examining the sustainability and transparency of a supply chain in food industry. Especially the role of transparency in promoting sustainability is under examination. Moreover, practices are provided to illustrate the implementation of sustainability into the companies. The growing importance of sustainable supply chain management and the criticality of food safety has led to the importance of transparency, and previous research has not widely addressed this context. The study applies qualitative multiple case study method, where altogether six actors from Finnish food industry are interviewed. The interviewees present five Finnish food industry companies from different tier-levels of a supply chain. The interviewees are from the procurement departments. The findings reveal various practices, such as supplier selection, supplier collaboration, supplier monitoring and the use of certificates and labels, that ensure sustainability and promote transparency. Ultimately, transparency tools, such as certifications and labels, are required to ensure the sustainability of the supply chains. The results between different companies in this study do not differ remarkably, and food safety is the most important motivator for sustainability within the case companies. Also, the barriers for sustainability and transparency are rather similar among the case companies, dishonesty by suppliers representing the main concern. More research should be put on the holistic sustainability integration to the supply chain as well as for the benefits of the IT systems use on ensuring sustainability and transparency. Pro gradun tavoitteena on tutkia elintarvikealan hankintaketjun vastuullisuutta ja läpinäkyvyyttä. Erityisesti tutkimuksessa tarkastellaan läpinäkyvyyden roolia vastuullisuuden varmistamiseksi. Lisäksi tutkimus tarjoaa käytänteitä vastuullisuuden sisällyttämisestä yrityksen toimintaan. Hankintaketjun vastuullinen hallinta ja elintarviketurvallisuuden tärkeys ovat johtaneet läpinäkyvyyden tärkeyden kasvuun, eikä tutkimusta tällä alueella ole juurikaan aikaisemmin tehty. Tutkimus toteutettiin laadullisena monitapaustutkimuksena, johon haastateltiin yhteensä kuutta toimijaa Suomen elintarviketeollisuuden alalta. Haastateltavat edustavat viittä eri elintarviketeollisuuden yritystä Suomessa eri hankintaketjun portailta. Haastateltavat ovat yritysten hankintaosastoilta. Tutkimuksen tulokset osoittavat useita eri käytänteitä, kuten toimittajavalinta, toimittaja yhteistyö, toimittajien valvonta ja sertifikaattien ja merkkien käyttö, jotka varmistavat vastuullisuutta ja edistävät läpinäkyvyyttä. Läpinäkyvyyden käytänteet, kuten sertifikaatit ja merkit, ovat edellytys vastuullisuuden varmistamiseksi hankintaketjuissa. Tulokset yritysten välillä eivät eroa merkittävästi toisistaan, ja elintarviketurvallisuus nähdään tärkeimpänä motivaationa vastuullisuuteen yrityksissä. Lisäksi vastuullisuuden ja läpinäkyvyyden esteet ovat melko samanlaisia case yritysten välillä, joista toimittajien epärehellisyys nähdään suurimpana haasteena. Lisää tutkimusta tarvitaan vastuullisuuden kokonaisvaltaiseen integraatioon, kuin myös informaatioteknologioiden hyödyistä läpinäkyvyyteen ja vastuullisuuteen.