Toimintamalli jätteenkuljetusten ympäristöpäästötietojen keräämiseen ja arviointiin sekä päästöjen vähentämiseen
Penttinen, Petri (2017)
Diplomityö
Penttinen, Petri
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201708077880
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201708077880
Tiivistelmä
Jätehuollon aiheuttamat päästöt ovat osa yhteiskuntamme aiheuttamia vaikutuksia ympäristöön, joita tulisi vähentää. Näiden päästöjen tutkiminen ja keinot niiden vähentämiseksi ovat tärkeässä asemassa matkalla kohti tulevaisuuden vähäpäästöistä yhteiskuntaa.
Diplomityön tavoitteena oli selvittää jätteenkuljetuksista aiheutuneet päästöt ja tutkia mahdollisuuksia niiden vähentämiseksi. Tavoitteena oli myös pohtia miten työn tuloksia voitaisiin käyttää apuna kuljetusurakoiden kilpailutuksissa.
Työssä selvitettiin kyselytutkimuksen avulla kuljetusyritysten suorittamaa seurantaa polttoaineenkulutuksen ja ajokilometrien osalta. Yritysten ajamien kilometrien ja polttoaineenkulutuksen perusteella selvitettiin jätteenkuljetuksista aiheutuneet päästöt. Työssä tarkasteltiin myös yrityksen teettämää elinkaariarviointia ja sen hyödyntämistä päästöjen vähentämisessä.
Työssä selvisi, että jätteenkuljetusten ympäristöpäästöjä voidaan vähentää merkittävästi, jopa 98 % hiilidioksidipäästöjen osalta, käyttämällä biopolttoaineita ja uusia ajoneuvoteknologioita, kuten erilaisia hybridijärjestelmiä. Myös ajotavalla ja keräysreittien optimoinnilla voidaan vaikuttaa päästöihin ilman suuria ajoneuvoinvestointeja. Kilpailutuksien todettiin voivan vaikuttaa uusien teknologioiden käyttöönottoon. Emissions caused by waste management are one part of our society’s impact on the environment which we should try to minimize. Studying these emissions and means to reduce them is a crucial part of moving towards a low emission society of tomorrow.
The goal of this thesis was to investigate the emissions caused by waste transportation and the study the means how to minimize them. Another goal was also studying ways of using the results in tendering of waste transportation contracts.
The surveillance of driven kilometers and fuel consumption in the waste transport companies was studied. With this data it was possible to evaluate the emissions caused by the waste collection. Also a life cycle assessment ordered by the waste management company and its utilization in reducing emissions was studied.
Conclusions of the thesis were that the environmental emissions from waste transportation can be drastically reduced by using biofuels and new vehicle technology like different hybrid systems. The reduction can be 98 % in carbon dioxide emissions. Also the way of driving and route optimization can affect emissions without expensive vehicle investments. It was noticed that tendering can be used to implement new technology.
Diplomityön tavoitteena oli selvittää jätteenkuljetuksista aiheutuneet päästöt ja tutkia mahdollisuuksia niiden vähentämiseksi. Tavoitteena oli myös pohtia miten työn tuloksia voitaisiin käyttää apuna kuljetusurakoiden kilpailutuksissa.
Työssä selvitettiin kyselytutkimuksen avulla kuljetusyritysten suorittamaa seurantaa polttoaineenkulutuksen ja ajokilometrien osalta. Yritysten ajamien kilometrien ja polttoaineenkulutuksen perusteella selvitettiin jätteenkuljetuksista aiheutuneet päästöt. Työssä tarkasteltiin myös yrityksen teettämää elinkaariarviointia ja sen hyödyntämistä päästöjen vähentämisessä.
Työssä selvisi, että jätteenkuljetusten ympäristöpäästöjä voidaan vähentää merkittävästi, jopa 98 % hiilidioksidipäästöjen osalta, käyttämällä biopolttoaineita ja uusia ajoneuvoteknologioita, kuten erilaisia hybridijärjestelmiä. Myös ajotavalla ja keräysreittien optimoinnilla voidaan vaikuttaa päästöihin ilman suuria ajoneuvoinvestointeja. Kilpailutuksien todettiin voivan vaikuttaa uusien teknologioiden käyttöönottoon.
The goal of this thesis was to investigate the emissions caused by waste transportation and the study the means how to minimize them. Another goal was also studying ways of using the results in tendering of waste transportation contracts.
The surveillance of driven kilometers and fuel consumption in the waste transport companies was studied. With this data it was possible to evaluate the emissions caused by the waste collection. Also a life cycle assessment ordered by the waste management company and its utilization in reducing emissions was studied.
Conclusions of the thesis were that the environmental emissions from waste transportation can be drastically reduced by using biofuels and new vehicle technology like different hybrid systems. The reduction can be 98 % in carbon dioxide emissions. Also the way of driving and route optimization can affect emissions without expensive vehicle investments. It was noticed that tendering can be used to implement new technology.