Verkostomainen liiketoiminta mainosalan pienyrityksessä
Vättö, Anna (2017)
Diplomityö
Vättö, Anna
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201708248211
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201708248211
Tiivistelmä
Tässä diplomityössä tutkitaan verkostomaista liiketoimintaa ja sen sopivuutta mainosalan pienyritykselle. Tavoitteenani oli siis tutkia aihetta yleisesti eri muodoissaan sekä havainnoida, olisiko mahdollista yksilöidä erityisesti mainosalan mikro- ja pienyritykselle sopiva verkostoliiketoiminnan malli.
Analyysimenetelmänä työssäni on käytetty dokumenttianalyysia ja tutustuttu valitun aineiston perusteella verkostomaisen liiketoiminnan lainalaisuuksiin sekä syvennetty yleistä tietämystä aiheesta. Aineiston pohjalta työssäni on esitelty erilaisia verkostoliiketoiminnan malleja sekä tutkittu verkostomaisen liiketoiminnan hyviä ja huonoja puolia sekä yleistä potentiaalia.
Yleisesti tutkimuksessa verkostomainen liiketoiminta esitellään liian positiivisessa valossa, unohtaen sen mahdolliset haittapuolet ja haasteet. Analyysin perusteella onkin tultu siihen tulokseen, ettei yhtä ainutta toimivaa verkostoliiketoiminnan mallia ole mahdollista löytää mainosalan pienyritykselle, eikä ylipäätään minkään alan yritykselle. Ennen verkostomaiseen liiketoimintaan ryhtymistä yrityksen tulisi suunnitella selkeä strategia sekä verkostoon liittymiseen, siinä toimimiseen että siitä poistumiseen, sekä luoda rehellinen analyysi yrityksen nykytilasta. Yrityksen on syvällisesti arvioitava, onko verkostomainen liiketoiminta sille ylipäätään kannattava toimintamuoto. This Master’s Thesis is about exploring networks and network business models’ suitability for small business in advertising field. The purpose was to examine the subject in general and find out if it is possible to individualise network model for small advertising agency.
Analysis method was document analysis, and purpose was to deepen the knowledge of the network business. Several network models were presented, and potential of the networking was examined. Down- and upsides of the network business in general were clarified.
In general, networking is represented in too positive ways, and downsides are easily forgotten. Therefore outcome of the study was that there is not one, unique network model that could be set for any company in any field. Before going into network business, the company should plan clear strategy for how to join network, how to collaborate in it and how to exit from it. Any company concidering networking should carefully evaluate whether network business is really suitable or not.
Analyysimenetelmänä työssäni on käytetty dokumenttianalyysia ja tutustuttu valitun aineiston perusteella verkostomaisen liiketoiminnan lainalaisuuksiin sekä syvennetty yleistä tietämystä aiheesta. Aineiston pohjalta työssäni on esitelty erilaisia verkostoliiketoiminnan malleja sekä tutkittu verkostomaisen liiketoiminnan hyviä ja huonoja puolia sekä yleistä potentiaalia.
Yleisesti tutkimuksessa verkostomainen liiketoiminta esitellään liian positiivisessa valossa, unohtaen sen mahdolliset haittapuolet ja haasteet. Analyysin perusteella onkin tultu siihen tulokseen, ettei yhtä ainutta toimivaa verkostoliiketoiminnan mallia ole mahdollista löytää mainosalan pienyritykselle, eikä ylipäätään minkään alan yritykselle. Ennen verkostomaiseen liiketoimintaan ryhtymistä yrityksen tulisi suunnitella selkeä strategia sekä verkostoon liittymiseen, siinä toimimiseen että siitä poistumiseen, sekä luoda rehellinen analyysi yrityksen nykytilasta. Yrityksen on syvällisesti arvioitava, onko verkostomainen liiketoiminta sille ylipäätään kannattava toimintamuoto.
Analysis method was document analysis, and purpose was to deepen the knowledge of the network business. Several network models were presented, and potential of the networking was examined. Down- and upsides of the network business in general were clarified.
In general, networking is represented in too positive ways, and downsides are easily forgotten. Therefore outcome of the study was that there is not one, unique network model that could be set for any company in any field. Before going into network business, the company should plan clear strategy for how to join network, how to collaborate in it and how to exit from it. Any company concidering networking should carefully evaluate whether network business is really suitable or not.