Customer needs analysis in the commercialization of LWLC Electrical Drives
Roikonen, Henna (2017)
Diplomityö
Roikonen, Henna
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201708308361
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201708308361
Tiivistelmä
A product’s responsiveness to customer needs is one of the key success factors in new product development. The purpose of this thesis study is to identify the most relevant customer needs related to an innovative technology developed by researchers at the Lappeenranta University of Technology, and to find out the most important product attributes that create value to customers.
LWLC Electrical Drive is an electrical machine architecture that is able to produce high torques at low rotational speeds in a more compact and lightweight structure. Paths to the commercialization of LWLC are explored in a Tekes funded project at LUT. This thesis was commissioned to support the commercialization project with identifying potential industrial customers and learning their needs and requirements regarding high torque electrical machines.
Theoretical background for the research consists of customer-oriented new product development literature and methods of customer needs analysis. The method of Quality Function Deployment and its part House of Quality are applied in the empirical part of the study. The research process includes a web-based survey to Finnish industrial companies, and in-depth interviews with eight companies operating in two industrial segments that have been identified as potential customers to the LWLC drive.
The results of the study reveal the key product attributes of LWLC that additional development should be focused on in order to create value and satisfy the identified customer needs. Part of the identified customer needs are similar in both customer industries, but some needs are specific to each application. In addition to the key development targets of LWLC, the results provide general insight to the problems and needs experienced with high torque electrical machines in industrial applications. Asiakastarpeisiin vastaaminen on yksi tärkeimmistä tuotekehityksen menestystekijöistä. Tämän diplomityön tarkoitus on tunnistaa asiakastarpeita, jotka liittyvät Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa kehitettyyn innovatiiviseen teknologiaan, sekä näitä tarpeita vastaavat tuoteominaisuudet joihin tulee keskittyä tuotteen jatkokehityksessä.
LWLC Electrical Drive on uusi kevytrakenteinen sähkökonearkkitehtuuri, joka tuottaa suuren väännön alhaisella kierrosnopeudella ilman vaihdelaatikkoa. Yliopistolla on työn kirjoituksen aikaan käynnissä Tekesin rahoittama TUTL-projekti, jossa tutkitaan LWLC-teknologian kaupallisia mahdollisuuksia. Tämä diplomityö tukee kaupallistamisprojektia tunnistamalla potentiaalisia teollisia asiakkaita sekä heidän tarpeitaan ja vaatimuksiaan, jotka liittyvät kyseisen tyyppisiin sähkömoottoreihin.
Työn teoreettinen osuus koostuu asiakaslähtöisen tuotekehityksen teorioista ja metodeista. Erityisesti paneudutaan Quality Function Deployment -menetelmään ja sen House of Quality -osaan, jota sovelletaan työn empiirisen osuuden analyysissä. Datankeruu toteutettiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin potentiaalisille suomalaisille teollisuusasiakkaille, sekä haastattelemalla kahdeksaa suomalaista teollisuusyritystä, jotka edustavat kahta potentiaalista LWLC Electrical Driven asiakassegmenttiä.
Tutkimuksen tulokset paljastavat tuotteeseen liittyvät asiakastarpeet sekä niiden pohjalta määritetyt LWLC-moottorin tärkeimmät tuoteominaisuudet, joihin tulee panostaa resursseja jatkokehityksessä. Osa tunnistetuista asiakastarpeista esiintyy molemmilla segmenteillä, ja osa tarpeista liittyy tiettyyn sovelluskohteeseen. LWLC-tuotteen tärkeimpien kehityskohteiden lisäksi työn tulokset antavat yleisen katsauksen asiakkaiden tarpeisiin ja ongelmiin, joita on havaittu nykyisten sähkömoottoreiden käytössä teollisissa sovelluksissa.
LWLC Electrical Drive is an electrical machine architecture that is able to produce high torques at low rotational speeds in a more compact and lightweight structure. Paths to the commercialization of LWLC are explored in a Tekes funded project at LUT. This thesis was commissioned to support the commercialization project with identifying potential industrial customers and learning their needs and requirements regarding high torque electrical machines.
Theoretical background for the research consists of customer-oriented new product development literature and methods of customer needs analysis. The method of Quality Function Deployment and its part House of Quality are applied in the empirical part of the study. The research process includes a web-based survey to Finnish industrial companies, and in-depth interviews with eight companies operating in two industrial segments that have been identified as potential customers to the LWLC drive.
The results of the study reveal the key product attributes of LWLC that additional development should be focused on in order to create value and satisfy the identified customer needs. Part of the identified customer needs are similar in both customer industries, but some needs are specific to each application. In addition to the key development targets of LWLC, the results provide general insight to the problems and needs experienced with high torque electrical machines in industrial applications.
LWLC Electrical Drive on uusi kevytrakenteinen sähkökonearkkitehtuuri, joka tuottaa suuren väännön alhaisella kierrosnopeudella ilman vaihdelaatikkoa. Yliopistolla on työn kirjoituksen aikaan käynnissä Tekesin rahoittama TUTL-projekti, jossa tutkitaan LWLC-teknologian kaupallisia mahdollisuuksia. Tämä diplomityö tukee kaupallistamisprojektia tunnistamalla potentiaalisia teollisia asiakkaita sekä heidän tarpeitaan ja vaatimuksiaan, jotka liittyvät kyseisen tyyppisiin sähkömoottoreihin.
Työn teoreettinen osuus koostuu asiakaslähtöisen tuotekehityksen teorioista ja metodeista. Erityisesti paneudutaan Quality Function Deployment -menetelmään ja sen House of Quality -osaan, jota sovelletaan työn empiirisen osuuden analyysissä. Datankeruu toteutettiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin potentiaalisille suomalaisille teollisuusasiakkaille, sekä haastattelemalla kahdeksaa suomalaista teollisuusyritystä, jotka edustavat kahta potentiaalista LWLC Electrical Driven asiakassegmenttiä.
Tutkimuksen tulokset paljastavat tuotteeseen liittyvät asiakastarpeet sekä niiden pohjalta määritetyt LWLC-moottorin tärkeimmät tuoteominaisuudet, joihin tulee panostaa resursseja jatkokehityksessä. Osa tunnistetuista asiakastarpeista esiintyy molemmilla segmenteillä, ja osa tarpeista liittyy tiettyyn sovelluskohteeseen. LWLC-tuotteen tärkeimpien kehityskohteiden lisäksi työn tulokset antavat yleisen katsauksen asiakkaiden tarpeisiin ja ongelmiin, joita on havaittu nykyisten sähkömoottoreiden käytössä teollisissa sovelluksissa.