LNG-kontin sisäsäiliön valmistus
Karvinen, Iiro (2017)
Diplomityö
Karvinen, Iiro
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201708308364
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201708308364
Tiivistelmä
Kaasun käyttö energialähteenä tulee ennusteiden mukaan lisääntymään tulevaisuudessa. Lisääntynyt kysyntä vaatii uusia keinoja kaasun jakeluun. Nesteyttämällä kaasun tilavuus saadaan pienennettyä 600 kertaisesti, mikä on suuri etu kuljetuksen kannalta. Mobiilien konttien avulla kaasua saadaan kuljetettua lähes kaikkialle maailmassa.
Diplomityössä tutkitaan uudenlaisen LNG-kontin sisäosan valmistusta hitsaamalla. Aluksi materiaalille suoritetaan hitsaus- ja mekaanisia kokeita, missä tutkitaan muutoksia mikrorakenteessa ja hitsausvirheitä. Prototyyppi valmistetaan kryogeenisiin sovelluksiin tarkoitetusta Supra 316plus ruostumattomasta teräksestä. Valmistusprosessi dokumentoidaan, mistä käy ilmi sisäsäiliön komponentit ja valmistusmenetelmät. Lisäksi suunnitellaan tuotantoa varten erillisen hitsauslinjan toimintaa ja sen vaatimia apulaitteita.
Valmistettu prototyyppi toimi odotusten mukaisesti, kun sille suoritettiin vesipainetesti ja venymämittauskoe. Tuotantoversioon suunnitellaan muutoksia, joiden avulla saadaan pienennettyä painoa ja helpotettua valmistusta. According to the estimates, the usage of gas as an energy resource is increasing in the future. Increased demand requests new methods for distribution. By liquefying the volume of gas can be decreased up to 600 times which is a huge benefit for logistics. With the mobile containers the distribution network is global and gas can be used almost everywhere in the world.
This master’s thesis studies manufacturing a new LNG container’s inner tank by welding. At first welding and mechanical tests are accomplished. Welding samples are examined for microstructure changes and welding errors. The prototype is welded Supra 316plus stainless steel that is designed for cryogenic applications. The manufacturing process is documented in which can be seen the components of the inner tank. For production welding line and its accessory units’ functions are being researched.
The manufactured prototype worked as expected during the water pressure test and elongation measure experiment. However, there are about to be modifications in production version which decrease the weight and assist the manufacturing process.
Diplomityössä tutkitaan uudenlaisen LNG-kontin sisäosan valmistusta hitsaamalla. Aluksi materiaalille suoritetaan hitsaus- ja mekaanisia kokeita, missä tutkitaan muutoksia mikrorakenteessa ja hitsausvirheitä. Prototyyppi valmistetaan kryogeenisiin sovelluksiin tarkoitetusta Supra 316plus ruostumattomasta teräksestä. Valmistusprosessi dokumentoidaan, mistä käy ilmi sisäsäiliön komponentit ja valmistusmenetelmät. Lisäksi suunnitellaan tuotantoa varten erillisen hitsauslinjan toimintaa ja sen vaatimia apulaitteita.
Valmistettu prototyyppi toimi odotusten mukaisesti, kun sille suoritettiin vesipainetesti ja venymämittauskoe. Tuotantoversioon suunnitellaan muutoksia, joiden avulla saadaan pienennettyä painoa ja helpotettua valmistusta.
This master’s thesis studies manufacturing a new LNG container’s inner tank by welding. At first welding and mechanical tests are accomplished. Welding samples are examined for microstructure changes and welding errors. The prototype is welded Supra 316plus stainless steel that is designed for cryogenic applications. The manufacturing process is documented in which can be seen the components of the inner tank. For production welding line and its accessory units’ functions are being researched.
The manufactured prototype worked as expected during the water pressure test and elongation measure experiment. However, there are about to be modifications in production version which decrease the weight and assist the manufacturing process.