Developing a supply strategy for a small firm
Ahtiluoto, Juho (2017)
Pro gradu -tutkielma
Ahtiluoto, Juho
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201709298822
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201709298822
Tiivistelmä
The purpose of this study is the creation of supply strategy for the case company. The study explores the connection between overall strategy of the firm, supply strategy, and the underlying theories behind supply strategy. Literature is reviewed in order to discover the elements of supply strategy. Because most previous research is written from the point of view of large enterprises, this study looks for differences between large companies and SME’s in terms of supply strategy. The purchases of the case company are subject to a portfolio analysis, which is then used to create the supply strategy. This is a case study, where theme interviews were used for data collection.
Research literature was used to identify the elements of supply strategy. These are make or buy -decisions, centralization and decentralization of purchases, size and location of the supply base and whether collaborative or competitive approach is used with suppliers. Research literature showed no difference between small and large enterprises in terms of the elements of supply strategy. The empirical results show that purchasing in SME’s is necessarily centralized, and that the lack of resources highlights the role of interpersonal relationships in supplier development. A supply strategy based on building relationships with suppliers is presented to the case company. The central idea is to utilize the supplier network to support the case company’s overall strategy that relies on innovativeness and creating new products. The work is of interest to anyone interested in supply strategy, as well as practitioners in small and medium-sized firms. Tutkimuksen tarkoituksena on hankintastrategian luominen pienyritykselle. Tutkimuksessa selvitetään hankintastrategian yhteyttä yrityksen strategiaan yleensä, ja hankintastrategian taustalla vaikuttaviin tekijöihin. Kirjallisuutta tutkitaan hankintastrategian elementtien selvittämiseksi. Useimmat aiemmat tutkimukset on kirjoitettu suurten yritysten näkökulmasta, joten työssä selvitetään eroja suuryritysten ja pk-yritysten välillä hankintastrategian osalta. Kohdeyrityksen hankinnoista tehdään portfolioanalyysi, jota käytetään hankintastrategian luomisessa. Kyseessä on tapaustutkimus, jossa käytetyt tiedot kerättiin kohdeyritykseltä teemahaastattelujen avulla.
Tutkimuskirjallisuudesta tunnistettiin hankintastrategian osat. Näitä olivat make or buy -päätökset, hankintojen keskittäminen, toimittajien määrä ja sijainti, sekä kilpailullisen tai yhteistyöstrategian valinta kanssakäynnille toimittajien kanssa. Tutkimuskirjallisuudesta havaittiin, että suurten ja pienten yritysten välillä ei ole eroa hankintastrategian elementtien osalta. Tulokset osoittivat, että pienyritysten hankinnat ovat aina enemmän tai vähemmän keskitettyjä, ja resurssien vähäisyys korostaa henkilökohtaisten suhteiden merkitystä toimittajasuhteiden kehittämisessä. Kohdeyritykselle ehdotetaan toimittajasuhteisiin perustuvaa hankintastrategiaa, jonka keskeisenä ajatuksena on käyttää toimittajaverkostoa tukemaan yrityksen uusiin tuoteideoihin ja innovointiin perustuvaa yleistä strategiaa. Tutkimus on hyödyllinen hankintastrategiasta kiinnostuneille sekä pk-yrityksille.
Research literature was used to identify the elements of supply strategy. These are make or buy -decisions, centralization and decentralization of purchases, size and location of the supply base and whether collaborative or competitive approach is used with suppliers. Research literature showed no difference between small and large enterprises in terms of the elements of supply strategy. The empirical results show that purchasing in SME’s is necessarily centralized, and that the lack of resources highlights the role of interpersonal relationships in supplier development. A supply strategy based on building relationships with suppliers is presented to the case company. The central idea is to utilize the supplier network to support the case company’s overall strategy that relies on innovativeness and creating new products. The work is of interest to anyone interested in supply strategy, as well as practitioners in small and medium-sized firms.
Tutkimuskirjallisuudesta tunnistettiin hankintastrategian osat. Näitä olivat make or buy -päätökset, hankintojen keskittäminen, toimittajien määrä ja sijainti, sekä kilpailullisen tai yhteistyöstrategian valinta kanssakäynnille toimittajien kanssa. Tutkimuskirjallisuudesta havaittiin, että suurten ja pienten yritysten välillä ei ole eroa hankintastrategian elementtien osalta. Tulokset osoittivat, että pienyritysten hankinnat ovat aina enemmän tai vähemmän keskitettyjä, ja resurssien vähäisyys korostaa henkilökohtaisten suhteiden merkitystä toimittajasuhteiden kehittämisessä. Kohdeyritykselle ehdotetaan toimittajasuhteisiin perustuvaa hankintastrategiaa, jonka keskeisenä ajatuksena on käyttää toimittajaverkostoa tukemaan yrityksen uusiin tuoteideoihin ja innovointiin perustuvaa yleistä strategiaa. Tutkimus on hyödyllinen hankintastrategiasta kiinnostuneille sekä pk-yrityksille.