Franchise-ottajan työtyytyväisyys ja siihen vaikuttavat tekijät
Tapani, Lauri (2017)
Pro gradu -tutkielma
Tapani, Lauri
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201709298824
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201709298824
Tiivistelmä
Tämän Pro gradu tutkielman tarkoituksena oli tutkia franchise-ottajien työtyytyväisyyttä ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksessa keskityttiin erityisesti franchise-antajien tarjoamien tukitoimintojen ja franchisesopimuksen rajoitteiden mahdollisiin vaikutuksiin franchise-ottajan työtyytyväisyydelle. Edellä mainittujen tilannekohtaisten tekijöiden lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, onko franchise-ottajien demografisilla tekijöillä vaikutusta työtyytyväisyyteen.
Tavoitteena oli saada tietoa suomalaisten franchise-ottajien työtyytyväisyyden nykyisestä tilasta sekä selvittää keinoja, joilla työtyytyväisyyttä olisi mahdollista nostaa. Tavoitteena oli myös tutkia, löytyykö franchise-ottajien iän ja sukupuolen osalta yhteyttä työtyytyväisyyteen. Tutkimuksen kohteena olivat Suomen Franchising Yhdistyksen varsinaiset jäsenyritykset, jotka toimivat joko vähittäiskauppa- tai kuluttajapalvelusektorilla. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena webropol työkalua hyödyntäen.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että franchise-ottajien työtyytyväisyys on keskimäärin tyydyttävällä tai matalalla tasolla. Työtyytyväisyyteen vaikutti erityisesti franchise-antajan jatkuvat tukitoiminnot sekä franchisesopimukseen liittyvät osatekijät. Demografisten tekijöiden ja työtyytyväisyyden välillä ei löytynyt tilastollisesti merkitsevää yhteyttä. The objective of this Master’s thesis was to examine franchisee job satisfaction and the factors that influence job satisfaction. The study especially focused on the potential impact of franchisor’s supports mechanisms and restrictions of franchise agreement on the franchisee’s job satisfaction. In addition to the aforementioned situational factors, the study examined the impact of franchisees demographic factors on job satisfaction.
The aim of this study was to get information on the current level of job satisfaction among Finnish franchisees and to find ways for franchisors to raise franchisee job satisfaction. The aim was also to investigate whether there is a connection between franchisee’s age and sex with job satisfaction. The study examined actual member companies of Finnish Franchise Association which operate either in retail or consumer service sector. The research was carried out as a quantitative research and webropol tool was used for examining franchisee job satisfaction.
The results of the study revealed that the mean job satisfaction of franchisees is low to moderate. Particularly the continuous support functions and the franchise agreement had an impact on franchisee job satisfaction. There was no statistically significant connection found between demographic factors and job satisfaction.
Tavoitteena oli saada tietoa suomalaisten franchise-ottajien työtyytyväisyyden nykyisestä tilasta sekä selvittää keinoja, joilla työtyytyväisyyttä olisi mahdollista nostaa. Tavoitteena oli myös tutkia, löytyykö franchise-ottajien iän ja sukupuolen osalta yhteyttä työtyytyväisyyteen. Tutkimuksen kohteena olivat Suomen Franchising Yhdistyksen varsinaiset jäsenyritykset, jotka toimivat joko vähittäiskauppa- tai kuluttajapalvelusektorilla. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena webropol työkalua hyödyntäen.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että franchise-ottajien työtyytyväisyys on keskimäärin tyydyttävällä tai matalalla tasolla. Työtyytyväisyyteen vaikutti erityisesti franchise-antajan jatkuvat tukitoiminnot sekä franchisesopimukseen liittyvät osatekijät. Demografisten tekijöiden ja työtyytyväisyyden välillä ei löytynyt tilastollisesti merkitsevää yhteyttä.
The aim of this study was to get information on the current level of job satisfaction among Finnish franchisees and to find ways for franchisors to raise franchisee job satisfaction. The aim was also to investigate whether there is a connection between franchisee’s age and sex with job satisfaction. The study examined actual member companies of Finnish Franchise Association which operate either in retail or consumer service sector. The research was carried out as a quantitative research and webropol tool was used for examining franchisee job satisfaction.
The results of the study revealed that the mean job satisfaction of franchisees is low to moderate. Particularly the continuous support functions and the franchise agreement had an impact on franchisee job satisfaction. There was no statistically significant connection found between demographic factors and job satisfaction.