Purchasing performance measurement and its impact on firm’s performance: a case study in construction industry
Åhman, Kasper (2017)
Pro gradu -tutkielma
Åhman, Kasper
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201710058909
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201710058909
Tiivistelmä
The objective of this study was to examine the role of purchasing performance measurement and its impact on firm’s performance in the construction industry. To expand the understanding of the researched topic a literature survey was conducted. First, the multidimensional and the strategic role of purchasing and supply management was discussed. After this, the ultimate prerequisites to measure purchasing performance were studied. The findings from the literature survey demonstrated that PSM can contribute to company’s competitive advantage through many different outcomes. Due to disordered nature of PSM, the empirical studies included both qualitative and quantitative analysis. The first study focused to investigate actual purchasing performance measurement practices and critical factors related to it. In the second study, statistical tests were utilized to investigate the impact of purchasing performance variables on case company’s performance. The final results determined that PSM can contribute to firm’s competitive advantage, but to maximize the impact, purchasing must transform strategy into measurable and manageable objectives. Tämän työn tarkoituksena oli tutkia hankintatoimen suorituskyvyn mittaamista ja sen vaikutusta yrityksen suorituskykyyn rakennusalalla. Tutkimuskohteen taustatekijöiden selvittämiseksi hyödynnettiin kirjallisuuskatsausta. Kirjallisuuskatsauksen alussa tutkittiin hankinnan moniulotteista ja strategista roolia. Sen jälkeen työssä käsiteltiin kriittiset edellytykset koskien hankintatoimen suorituskyvyn mittaamista. Kirjallisuuskatsauksen löydösten perusteella oli selvää, että hankintatoimi voi vaikuttaa yrityksen kilpailuetuun monen eri tekijän kautta. Empiirisessä tutkimuksessa hyödynnettiin laadullisia ja kvantitatiivisia tutkimusotteita johtuen hankintatoimen hajanaisesta luonteesta. Ensimmäinen tutkimus syventyi käsittelemään hankintatoimen mittaamista ja siihen liittyviä kriittisiä tekijöitä. Tilastollisten testien avulla tutkittiin hankintatoimen suorituskykymuuttujien vaikutusta yrityksen suorituskykyyn. Tutkimustulosten perusteella hankintatoimella on vaikutusta yrityksen kilpailukykyyn, mutta hyödyn maksimoiseksi on hankintatoimen pystyttävä laatimaan yrityksen strategia mitattaviksi ja johdettaviksi tavoitteiksi.