Markkinointisuunnitelma Oy FCR Finland Ltd:n laipionjatkevillalle
Luoto, Sami; Rönkä, Jan (2017)
Kandidaatintutkielma
Luoto, Sami
Rönkä, Jan
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201801172091
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201801172091
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli luoda markkinointisuunnitelma FCR Finlandin uudelle laipionjatkevillalle kansainvälisille risteilijälaivanrakennusmarkkinoille. Suunnitelman kannalta oleellista oli tunnistaa kansainvälisen toimintaympäristön asettamat olosuhteet, ja sopeuttaa uuden laipionjatketuotteen markkinointi vastaamaan näitä olosuhteita. Markkinointitoimenpiteiden suunnittelussa tavoitteena oli tuotteen kilpailukyvyn parantaminen löytämällä keinot tuotteen erottautumiseksi kilpailijoista sekä toimenpiteet tuotteen myynnin ja näkyvyyden lisäämiseksi.
Tutkimuksen teoriaosuuden runko muodostuu perinteisen markkinointisuunnitelman mallista, jota on muokattu tutkittavalle tuotteelle paremmin sopivaksi. Teoriaosassa on esitetty lähtökohta-analyyseihin, markkinointiviestintään, markkinoinnin kilpailukeinoihin sekä segmentointiin liittyviä käsitteitä ja teoriaa.
Empiirinen tutkimus osoitti, että FCR:n tuotteella voisi ominaisuuksiensa sekä vähäisen kilpailun puolesta olla potentiaalia kansainvälisillä markkinoilla menestymiseen. Kansainvälisen markkinoinnin kannalta tuotteen markkinointitoimet olisi kannattavinta kohdentaa suurille eurooppalaisille telakoille. Huolellisesti suunniteltu markkinointisuunnitelma voisikin olla avain tuotteen menestymiseen kansainvälisillä markkinoilla.
Tutkimuksen teoriaosuuden runko muodostuu perinteisen markkinointisuunnitelman mallista, jota on muokattu tutkittavalle tuotteelle paremmin sopivaksi. Teoriaosassa on esitetty lähtökohta-analyyseihin, markkinointiviestintään, markkinoinnin kilpailukeinoihin sekä segmentointiin liittyviä käsitteitä ja teoriaa.
Empiirinen tutkimus osoitti, että FCR:n tuotteella voisi ominaisuuksiensa sekä vähäisen kilpailun puolesta olla potentiaalia kansainvälisillä markkinoilla menestymiseen. Kansainvälisen markkinoinnin kannalta tuotteen markkinointitoimet olisi kannattavinta kohdentaa suurille eurooppalaisille telakoille. Huolellisesti suunniteltu markkinointisuunnitelma voisikin olla avain tuotteen menestymiseen kansainvälisillä markkinoilla.