Vaihtoehtoiset hinnoittelukokonaisuudet kilpailukyvyn lisäämiseksi
Stucki, Oskar (2017)
Kandidaatintutkielma
Stucki, Oskar
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201802163470
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201802163470
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, millaisia vaihtoehtoisia hinnoittelutapoja voitaisiin soveltaa tutkimuksen kohteessa, automaatioyritys Orfer Oy:ssä, jonka pääasiallisia asiakkaita ovat muut yritykset. Orferin liiketoimintaan kuuluvat automaatioprojektien valmistaminen sekä suunnittelu ja niihin liittyvät huoltopalvelut. Tutkimuksessa käydään läpi erilaisia hinnoitteluun vaikuttavia tekijöitä, siihen liittyviä käsitteitä ja erilaisia malleja. Teorian lisäksi aineistona toimii Orfer oy:n työntekijöiltä saatava haastattelu.
Hinnoittelua voidaan pitää yrityksen yhtenä tärkeimmistä päätöksistä. Tuotteiden hinnat ja niihin liittyvät voittomarginaalit ovat suoraan yhteydessä yrityksen teke-mään tulokseen. Erilaisia hinnoittelutapoja on monenlaisia, mutta ne jakautuvat pääosin kustannus-, markkina- ja kilpailulähtöisiin tapoihin, joista yleisimpänä voidaan pitää kustannuslähtöistä tapaa. Nykyään kilpailun kovennuttua yritykset ovat myös ottaneet käyttöönsä uudenlaisia tarjoomia, joissa yhdistetään palveluita ja tuotteita. Tällaisista esimerkkejä ovat tuote-palvelu-järjestelmät ja leasing. Motiivina muutokselle toimii varsinkin yrityskaupassa toimiva hankintalogiikka, jossa investointeja tehdessä niiden tuottama lisäarvo arvoketjuun on suuri.
Asiakkaiden keskittyessä enemmän omiin ydinprosesseihinsa ja ulkoistaessa tukiprosesseja tämä tutkimus näkee, Orfer Oy:n tapauksessa järkeväksi yhdistää tämän hetken tarjontaa yhdeksi tuote-palvelujärjestelmäksi, jolloin tarjoomasta saadaan erikoistuneempi, kokonaisvaltaisempi ja enemmän asiakasarvoa lisäävä. The purpose of this study was to evaluate different methods of pricing that could be applied to Orfer Oy’s pricing. Orfer is a company that designs and produces automation solutions but also provides maintenance services for them. The study went through concepts of pricing and different variables that effect it and models to price. In addition to theory, the study includes interviews from Orfer employees.
Pricing can be seen as one of the most important decisions. The absolute prices of the products and their profit margins are directly connected to the profitability of the company. Many different pricing methods can be found but they usually come down to three different categories: cost-, market- and competition-based, from which generally the most common is cost-based pricing. These days when the competition is always getting tougher the companies are coming up with different kinds of offerings where they are combining services and products. Examples of these offerings are different leasing-services or product-service systems. The motive behind these changes is the fact that companies that are considering investments are analyzing very carefully how the investment increases the value in companies’ value chain.
When customers are focusing more and more in their core process and might be outsourcing support processes this study concludes that it would be rational for Orfer to combine services and products into one product-service system offering. This way Orfer would have more specialized, comprehensive and more customer value-adding offering.
Hinnoittelua voidaan pitää yrityksen yhtenä tärkeimmistä päätöksistä. Tuotteiden hinnat ja niihin liittyvät voittomarginaalit ovat suoraan yhteydessä yrityksen teke-mään tulokseen. Erilaisia hinnoittelutapoja on monenlaisia, mutta ne jakautuvat pääosin kustannus-, markkina- ja kilpailulähtöisiin tapoihin, joista yleisimpänä voidaan pitää kustannuslähtöistä tapaa. Nykyään kilpailun kovennuttua yritykset ovat myös ottaneet käyttöönsä uudenlaisia tarjoomia, joissa yhdistetään palveluita ja tuotteita. Tällaisista esimerkkejä ovat tuote-palvelu-järjestelmät ja leasing. Motiivina muutokselle toimii varsinkin yrityskaupassa toimiva hankintalogiikka, jossa investointeja tehdessä niiden tuottama lisäarvo arvoketjuun on suuri.
Asiakkaiden keskittyessä enemmän omiin ydinprosesseihinsa ja ulkoistaessa tukiprosesseja tämä tutkimus näkee, Orfer Oy:n tapauksessa järkeväksi yhdistää tämän hetken tarjontaa yhdeksi tuote-palvelujärjestelmäksi, jolloin tarjoomasta saadaan erikoistuneempi, kokonaisvaltaisempi ja enemmän asiakasarvoa lisäävä.
Pricing can be seen as one of the most important decisions. The absolute prices of the products and their profit margins are directly connected to the profitability of the company. Many different pricing methods can be found but they usually come down to three different categories: cost-, market- and competition-based, from which generally the most common is cost-based pricing. These days when the competition is always getting tougher the companies are coming up with different kinds of offerings where they are combining services and products. Examples of these offerings are different leasing-services or product-service systems. The motive behind these changes is the fact that companies that are considering investments are analyzing very carefully how the investment increases the value in companies’ value chain.
When customers are focusing more and more in their core process and might be outsourcing support processes this study concludes that it would be rational for Orfer to combine services and products into one product-service system offering. This way Orfer would have more specialized, comprehensive and more customer value-adding offering.