The role of diverse workforce in the internationalization process of a service SME in Scandinavia
Pohjola, Elisa (2018)
Pro gradu -tutkielma
Pohjola, Elisa
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201803266147
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201803266147
Tiivistelmä
Globalization sets new challenges for companies worldwide as well as pressure even the SMEs to internationalize and seek competitive advantage from abroad. At the same time workforce mobility has increased, which has led to increasing diversity in societies and the internationalization of the domestic market. This thesis aims to investigate what is the role of diverse workforce in the internationalization process of a service SME in Scandinavia. The Study is based on previously written theory about diversity management and internationalization of SMEs and services. The special context of Scandinavian market is presented with help of previous literature and statistics. The qualitative case study was conducted by interviewing 10 people from the managerial level of a catering company in Norway.
The study shows that diverse workforce can be used as a valuable resource to the company in the internationalization process but only if its special features are acknowledged and managed correctly. It is also affirmed in the study that diversity initiatives in Scandinavia concentrate still mostly on guaranteeing equal opportunities for everyone instead of finding out ways to benefit from diversity. At the end of the study there are suggestions for the managers of the case company how they still could improve diversity management in the company and use diversity as a resource of valuable knowledge, know-how and networks. Globalisaatio asettaa uusia haasteita yrityksille maailmanlaajuisesti ja painostaa jopa pkyrityksiä kansainvälistymään ja etsimään kilpailuetuja ulkomailta. Samalla työvoiman liikkuvuus on lisääntynyt, mikä on johtanut monimuotoisuuden kasvuun yhteiskunnissa sekä kotimaan markkinoiden kansainvälistymiseen. Tämän pro-gradu –tutkielman tarkoituksena on selvittää, mikä on monimuotoisen henkilöstön rooli palvelu-pk-yrityksen kansainvälistymisprosessissa Skandinaviassa. Tutkimus pohjautuu aiempiin teorioihin monimuotoisuuden johtamisesta ja pk-yritysten ja palveluiden kansainvälistämisestä. Skandinavian markkina-alueen erikoispiirteet esitellään myös aiemman kirjallisuuden ja statistiikan avulla. Tämä kvalitatiivinen case-tutkimus toteutettiin haastattelemalla kymmentä johtotason henkilöä norjalaisen ravintola-alan yrityksestä.
Tutkimus osoittaa, että monimuotoinen henkilöstö voi osoittautua arvokkaaksi resurssiksi yrityksen kansainvälistymisprosessissa, mutta vain jos sen johtamiseen on kiinnitetty yrityksessä huomiota. Tämä tutkimus vahvistaa myös, että moninaisuusaloitteet Skandinaviassa keskittyvät yhä useimmiten tasa-arvoisten mahdollisuuksien takaamiseen kaikille erinäisten hyötymiskeinojen etsimisen sijaan. Tutkimuksen lopussa on ehdotuksia case-yrityksen johtoryhmälle, kuinka moninaisuuden johtamista voitaisiin parantaa yrityksessä, sekä käyttää moninaisuutta arvokkaana tiedon, taidon ja verkostojen lähteenä.
The study shows that diverse workforce can be used as a valuable resource to the company in the internationalization process but only if its special features are acknowledged and managed correctly. It is also affirmed in the study that diversity initiatives in Scandinavia concentrate still mostly on guaranteeing equal opportunities for everyone instead of finding out ways to benefit from diversity. At the end of the study there are suggestions for the managers of the case company how they still could improve diversity management in the company and use diversity as a resource of valuable knowledge, know-how and networks.
Tutkimus osoittaa, että monimuotoinen henkilöstö voi osoittautua arvokkaaksi resurssiksi yrityksen kansainvälistymisprosessissa, mutta vain jos sen johtamiseen on kiinnitetty yrityksessä huomiota. Tämä tutkimus vahvistaa myös, että moninaisuusaloitteet Skandinaviassa keskittyvät yhä useimmiten tasa-arvoisten mahdollisuuksien takaamiseen kaikille erinäisten hyötymiskeinojen etsimisen sijaan. Tutkimuksen lopussa on ehdotuksia case-yrityksen johtoryhmälle, kuinka moninaisuuden johtamista voitaisiin parantaa yrityksessä, sekä käyttää moninaisuutta arvokkaana tiedon, taidon ja verkostojen lähteenä.