Palveluiden asiakaslähtöinen kehittäminen tukkukaupassa
Räsänen, Lauri (2018)
Diplomityö
Räsänen, Lauri
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201803296276
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201803296276
Tiivistelmä
Tämän diplomityön ratkaistava ongelma oli, että millaisia mahdollisuuksia elintarviketeollisuuden B2B-markkinoilla toimivalla kohdeyrityksellä olisi kehittää palveluita asiakaslähtöisemmin. Tavoitteena oli laatia ehdotus palvelujen kehittämisen malliksi, kartoittaa ja jäsennellä yrityksen tämän hetkiset asiakkaille tarjottavat palvelut, sekä rakentaa ja testata palvelumuotoilua yksittäisen palvelun kehittämisessä.
Suoritustapana oli hyödyntää olemassa olevaa teoriaa, jonka pohjalta luotiin etukäteen suunniteltu menetelmä. Menetelmän toteutuksen avulla ratkaistiin kohdeyrityksen ongelma ja toteutus on raportoitu vaiheittain tässä dokumentissa. Työssä on teoria- ja synteesiosuus. Teoriaosuus käsittelee tietoa palvelujen kehittämisestä, palvelumuotoilusta ja näiden asioiden linkittymisestä yrityksen arvonmuodostukseen, sekä strategiaan. Synteesiosuudessa käsiteltyä teoriaa käytetään hyväksi kolmella osa-alueella: kehitysmallin luomisessa, palvelujen luokittelussa sekä yksittäisen palvelun kehittämisessä.
Tuloksena syntyi ehdotus malliksi siitä, miten kohdeyrityksen kannattaisi johtaa palveluiden kehittämistä. Olemassa olevat palvelut saatiin luokiteltua ja palvelumuotoilu todettiin toimivaksi kehitysmalliksi. Johtopäätökseksi tuli, että palvelujen kehittämisen pitäisi pohjautua yrityksen strategiaan ja kehittämistoimintaa pitäisi käsitellä laajemmin kuin vain yksittäisen palvelun projektiluontoisen kehittämisen kannalta. This Master’s Thesis´ focus was to solve how a target company could develop their services by customer-oriented way in the foodservice B2B-market. The goal was to build a framework for the development, search and categorize current services and test service design in a single service development project.
Research method was to make use of existing theory to build a solving model. The method was then used to solve the target company’s problem. This execution was reported in this document step by step. This research consists of a theory and synthesis sections. The theory part introduces information about service development and service design. It also explains how these are linked to company value creation and strategy. The synthesis part of the document uses theory in three different areas: creating development method, service categorization and developing a single service.
Results include a model of how the target company should manage their services. Existing services were listed and categorized. Service design was tested as a developing method and it was experienced to be useful. The main conclusion was that when a company wants to develop their services, they should derive their development from their strategy as opposed to concentrate to case-by-case single service development for maximum advantage.
Suoritustapana oli hyödyntää olemassa olevaa teoriaa, jonka pohjalta luotiin etukäteen suunniteltu menetelmä. Menetelmän toteutuksen avulla ratkaistiin kohdeyrityksen ongelma ja toteutus on raportoitu vaiheittain tässä dokumentissa. Työssä on teoria- ja synteesiosuus. Teoriaosuus käsittelee tietoa palvelujen kehittämisestä, palvelumuotoilusta ja näiden asioiden linkittymisestä yrityksen arvonmuodostukseen, sekä strategiaan. Synteesiosuudessa käsiteltyä teoriaa käytetään hyväksi kolmella osa-alueella: kehitysmallin luomisessa, palvelujen luokittelussa sekä yksittäisen palvelun kehittämisessä.
Tuloksena syntyi ehdotus malliksi siitä, miten kohdeyrityksen kannattaisi johtaa palveluiden kehittämistä. Olemassa olevat palvelut saatiin luokiteltua ja palvelumuotoilu todettiin toimivaksi kehitysmalliksi. Johtopäätökseksi tuli, että palvelujen kehittämisen pitäisi pohjautua yrityksen strategiaan ja kehittämistoimintaa pitäisi käsitellä laajemmin kuin vain yksittäisen palvelun projektiluontoisen kehittämisen kannalta.
Research method was to make use of existing theory to build a solving model. The method was then used to solve the target company’s problem. This execution was reported in this document step by step. This research consists of a theory and synthesis sections. The theory part introduces information about service development and service design. It also explains how these are linked to company value creation and strategy. The synthesis part of the document uses theory in three different areas: creating development method, service categorization and developing a single service.
Results include a model of how the target company should manage their services. Existing services were listed and categorized. Service design was tested as a developing method and it was experienced to be useful. The main conclusion was that when a company wants to develop their services, they should derive their development from their strategy as opposed to concentrate to case-by-case single service development for maximum advantage.