Johtamisen rooli asiantuntijatiimin toiminnan kehittämisessä
Marjamäki, Timo (2018)
Pro gradu -tutkielma
Marjamäki, Timo
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018042619203
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018042619203
Tiivistelmä
Viime vuosikymmeninä yritysten toimintaympäristössä tapahtuneet muutokset ovat luoneet merkittäviä uudenlaisia vaateita yritystoiminnalle ja työelämälle. Laajalti organisaatioissa on vastattu näihin vaateisiin tukeutumalla asiantuntijuuteen ja tiimitoimintaan, mutta kovin usein näistä elementeistä on pyritty saamaan paras irti perinteisen, yksilökeskeisen ja vertikaalisen johtajuuden opein. Jotta paras saataisiin irti, on myös johtajuuden muututtava. Tässä tutkimuksessa on tarkasteltu poikkitoiminnallisten asiantuntijatiimien johtajuutta, sen edellytyksiä, esiintymistä, siihen liittyviä mahdollisuuksia jaetun johtajuuden, tiimijohtajuuden sekä asiantuntijuuden johtamisen konteksteissa. Tässä tutkimuksessa on pyritty löytämään kohdeorganisaation toiminnan kehittämisen kannalta relevantteja näkökulmia ja käytännön johtajuuden toimenpide-ehdotuksia.
Tämä tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen tapaustutkimus, joka toteutettiin Nordea Pankki Suomi Oyj:n Yrityspankkitoiminnossa. Tutkimusmenetelmänä tutkimuksessa käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua, jossa haastateltavina olivat mainittuun yrityspankkitoimintoon kuuluvien kolmen eri yrityspankin kolmen asiakastiimin jäsenet.
Tutkimustulokset osoittavat, että jaetun johtajuuden, tiimijohtajuuden ja asiantuntijuuden johtamisen ydinajatuksiin liittyy synergisiä elementtejä, joiden toteuttaminen edesauttaa tiimien ja asiantuntijuuden kehittymistä ja tiimin suoriutumista. Lisäksi voidaan todeta, että jaetun johtajuuden, tiimijohtajuuden ja asiantuntijuuden johtamisen näkökulmia painottaen on tutkimuksen kohteena olevassa organisaatiossa saavutettavissa kilpailuetua. Drastic changes in the operational environment has derived remarkable new challenges for corporates and their employees during past few decades. To respond these pretentions organizations tend to lean strongly on expertise and teamwork, yet the utilization of these practices has generally been based on traditional and vertical leadership. To be able to utilize the best out of these practices also the leadership needs to change. This study concentrates on examining the potential and prerequisites of leadership in the context of crossfunctional teams, shared and team leadership and leadership of expertise. The objective was to study relevant aspects and to futher develop the leadership in the case organization and to find concrete measures to execute leadership acts.
This case study was conducted by qualitative research method and utilized by the data of interviews carried out in the case organization. These interviews covered three teams amongst commercial banking division in Nordea Bank Finland Plc.
Results of this study point out that emphazicing the core aspects and procedures of shared leadership, team leadership and leadership of expertice as a method of operating will help the case organization to gain competitive advantage in terms of better employee satisfaction, customer satisfaction and financial results. The results of this research also verify, that leader can help their teams to develop their performance by executing common factors embedded in above mentioned leadership theories.
Tämä tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen tapaustutkimus, joka toteutettiin Nordea Pankki Suomi Oyj:n Yrityspankkitoiminnossa. Tutkimusmenetelmänä tutkimuksessa käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua, jossa haastateltavina olivat mainittuun yrityspankkitoimintoon kuuluvien kolmen eri yrityspankin kolmen asiakastiimin jäsenet.
Tutkimustulokset osoittavat, että jaetun johtajuuden, tiimijohtajuuden ja asiantuntijuuden johtamisen ydinajatuksiin liittyy synergisiä elementtejä, joiden toteuttaminen edesauttaa tiimien ja asiantuntijuuden kehittymistä ja tiimin suoriutumista. Lisäksi voidaan todeta, että jaetun johtajuuden, tiimijohtajuuden ja asiantuntijuuden johtamisen näkökulmia painottaen on tutkimuksen kohteena olevassa organisaatiossa saavutettavissa kilpailuetua.
This case study was conducted by qualitative research method and utilized by the data of interviews carried out in the case organization. These interviews covered three teams amongst commercial banking division in Nordea Bank Finland Plc.
Results of this study point out that emphazicing the core aspects and procedures of shared leadership, team leadership and leadership of expertice as a method of operating will help the case organization to gain competitive advantage in terms of better employee satisfaction, customer satisfaction and financial results. The results of this research also verify, that leader can help their teams to develop their performance by executing common factors embedded in above mentioned leadership theories.