Digitalisaation vaikutus B2B-teollisuusyritysten tuotekehitykseen
Lappi, Liisa; Tallqvist, Mia (2018)
Kandidaatintutkielma
Lappi, Liisa
Tallqvist, Mia
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018051424125
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018051424125
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintyön tavoitteena on olemassa olevaan kirjallisuuteen perehtyen selvittää, miten digitalisaatio vaikuttaa tuotekehitykseen yrityksissä. Työ käsittelee digitalisaation yhteyttä tuotekehitykseen, digitalisaation vaikutusta tuotekehitysprosessiin sekä digitalisaation tuomia haasteita ja mahdollisuuksia tuotekehityksessä. Työ on rajattu tarkastelemaan digitalisaation vaikutuksia B2B-markkinoilla toimivien teollisuusyritysten tuotekehityksen näkökulmasta.
Digitalisaatio on kasvava trendi, jonka vaikutus liiketoimintaan on tiedostettu yrityksissä. Yritykset voivat hyötyä digitalisaation tuomista mahdollisuuksista monella tapaa. Samalla se luo myös uusia haasteita. Tuotekehitys on yksi yritysten keskeisistä prosesseista, jolla on merkitystä yritysten kilpailukykyyn ja menestykseen. Digitalisaation muuttaessa yritysten toimintaa, vaikuttaa se vahvasti myös tuotekehitykseen ja lopputuotteisiin.
Kehittyneet teknologiat mahdollistavat uusien tuotteiden ja ominaisuuksien kehittämisen sekä paremman vastaamisen sidosryhmien tarpeisiin. Itse tuotekehitysprosessi tehostuu kommunikaation helpottuessa ja teknisten työkalujen kuten 3D-mallinnuksen avulla. Prosessin parantaminen vaatii yrityksiltä resursseja, eivätkä yritykset ole samassa asemassa keskenään. Joillain toimialoilla tuotteita ja tuotekehitystä joudutaan muokkaamaan digitalisaation johdosta enemmän.
Digitalisaatio on kasvava trendi, jonka vaikutus liiketoimintaan on tiedostettu yrityksissä. Yritykset voivat hyötyä digitalisaation tuomista mahdollisuuksista monella tapaa. Samalla se luo myös uusia haasteita. Tuotekehitys on yksi yritysten keskeisistä prosesseista, jolla on merkitystä yritysten kilpailukykyyn ja menestykseen. Digitalisaation muuttaessa yritysten toimintaa, vaikuttaa se vahvasti myös tuotekehitykseen ja lopputuotteisiin.
Kehittyneet teknologiat mahdollistavat uusien tuotteiden ja ominaisuuksien kehittämisen sekä paremman vastaamisen sidosryhmien tarpeisiin. Itse tuotekehitysprosessi tehostuu kommunikaation helpottuessa ja teknisten työkalujen kuten 3D-mallinnuksen avulla. Prosessin parantaminen vaatii yrityksiltä resursseja, eivätkä yritykset ole samassa asemassa keskenään. Joillain toimialoilla tuotteita ja tuotekehitystä joudutaan muokkaamaan digitalisaation johdosta enemmän.