Parijohtajuus johtamisen kehittämisen menetelmänä
Vainio, Linda (2018)
Pro gradu -tutkielma
Vainio, Linda
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018052124278
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018052124278
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, miten parijohtajuus voi edistää johtajana kehittymistä. Johtamisen kehittämistä tarkastellaan parijohtamisen, johtamisen kehittämisen ja oppimisen viitekehyksessä. Parijohtamista tarkastellaan kahdesta eri näkökulmasta. Parijohtajuutta pyritään ymmärtämään ilmiönä sekä selvittämään, millaisen kehittymisympäristön parijohtajuus voi johtajalle tarjota.
Tutkimusaineisto on kerätty toteuttamalla henkilökohtaisia haastatteluja järjestössä vapaaehtoisena toimiville parijohtajille helmi-maaliskuussa 2018 ja tutkimus toteutetaan laadullisin menetelmin. Tutkimuksen tuloksista löytyy vastauksia tutkimusongelmaan, joskin laadullisen tutkimukseen kuuluen tuloksia johdetaan myös päättelyn avulla.
Tämän tutkielman mukaan parijohtaminen on johtamisen kehittämiseen sopiva menetelmä. Parijohtajuus luo vuorovaikutteisen ympäristön, jossa johtajat oppivat toisiltaan sekä kehittävät itseään johtajana palautteen ja reflektoinnin avulla. The aim of this research is to find out how Dual Leadership can promote development as a leader. The development of leadership is examined in the framework of the leadership development and learning. Dual Leadership is reviewed from two different perspectives. The aim is to understand Dual Leadership as a phenomenon and to find out what kind of development environment Dual Leadership can provide to a leader.
The research material was collected by conducting personal interviews with Dual Leaders in voluntary organization in February to March 2018 and the material was analysed by using qualitative methods. The results of the study will provide answers to the research problem, although results from qualitative research are also derived through reasoning.
According to this study, Dual leadership is a suitable method for leadership development. Dual leadership creates an interactive environment where leaders learn from each other and develop themselves as leaders through feedback and reflection.
Tutkimusaineisto on kerätty toteuttamalla henkilökohtaisia haastatteluja järjestössä vapaaehtoisena toimiville parijohtajille helmi-maaliskuussa 2018 ja tutkimus toteutetaan laadullisin menetelmin. Tutkimuksen tuloksista löytyy vastauksia tutkimusongelmaan, joskin laadullisen tutkimukseen kuuluen tuloksia johdetaan myös päättelyn avulla.
Tämän tutkielman mukaan parijohtaminen on johtamisen kehittämiseen sopiva menetelmä. Parijohtajuus luo vuorovaikutteisen ympäristön, jossa johtajat oppivat toisiltaan sekä kehittävät itseään johtajana palautteen ja reflektoinnin avulla.
The research material was collected by conducting personal interviews with Dual Leaders in voluntary organization in February to March 2018 and the material was analysed by using qualitative methods. The results of the study will provide answers to the research problem, although results from qualitative research are also derived through reasoning.
According to this study, Dual leadership is a suitable method for leadership development. Dual leadership creates an interactive environment where leaders learn from each other and develop themselves as leaders through feedback and reflection.