Rekrytointikäytännöt suomalaisissa pk-yrityksissä
Ailio, Anne (2018)
Pro gradu -tutkielma
Ailio, Anne
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018052124286
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018052124286
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää suomalaisten pk-yritysten rekrytointikäytäntöjä. Tavoitteena on lisäksi selvittää, miten pk-yritykset kehittävät työn-antajakuvaansa, sekä millaisia uusia ja ketteriä käytäntöjä pk-yritykset ovat rekrytoinnissa ottaneet tai aikovat ottaa käyttöönsä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineiston analysointimenetelmänä oli sisällönanalyysi. Aineisto kerättiin käyttäen puolistrukturoitua teemahaastattelua, joka tehtiin 12 suomalaisessa eri toimialoilla toimivassa pk-yrityksessä.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että pk-yritykset käyttävät vielä runsaasti perinteisiä rekrytointikanavia, mutta sosiaalisen median käyttö kanavana on kasvanut. Käytetyimmät valintamenetelmät ovat kasvokkaiset haastattelut ja testit, mutta työtaitonäytteitä hyödynnetään nykyisin enemmän. Työnantajakuvan suorat kehittämismenetelmät liittyvät viestintään, sen laajuuteen, esitystapaan, sisältöön. Pk-yritykset ovat kokeilleet tai aikovat kokeilla runsaasti uusia ja ketteriä rekrytointikäytäntöjä. Nämä liittyvät rekrytointijärjestelmiin, viestintään, rekrytointikanaviin, henkilöarviointiin, ulkopuolisten resurssien käyttöön sekä työnhakijan kohtaamiseen. Pk-yritysten rekrytoinnissa eletään murrosvaihetta, jossa vanhoja käytäntöjä hyödynnetään edelleen, mutta uusia käytäntöjä etsitään ja halutaan kokeilla jatkuvasti tehokkuuden lisäämiseksi. The purpose of this study is to understand recruiting practices of the Finnish SMEs. Additionally the aim is to find out, how SMEs develop their employer brand image and what kinds of new and agile practices they use in recruitment process. The research was conducted as a qualitative study. The empirical data was analyzed by content analysis. The data was collected from 12 Finnish SMEs operating in different industries by using semi-structured theme interviews.
Based on the results, many of the Finnish SMEs still use traditional recruiting channels, but the use of social media as a recruiting channel has increased. The most widely used selection methods are face-to-face interviews and tests, but mo-re interest is shown towards work samples. The direct development methods are associated with communication; media richness, presentation methods, contents and direct communication to applicants. Many of the SMEs have been interested in developing and testing new and agile recruiting practices. These relate to recruitment systems, communication, recruitment channels, assessment, use of out-sourced resources and actions in potential applicant touch points. The recruitment process of the Finnish SMEs is in transition at the moment. Traditional recruitment practices are still used, but increasing interest is shown in new practices.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että pk-yritykset käyttävät vielä runsaasti perinteisiä rekrytointikanavia, mutta sosiaalisen median käyttö kanavana on kasvanut. Käytetyimmät valintamenetelmät ovat kasvokkaiset haastattelut ja testit, mutta työtaitonäytteitä hyödynnetään nykyisin enemmän. Työnantajakuvan suorat kehittämismenetelmät liittyvät viestintään, sen laajuuteen, esitystapaan, sisältöön. Pk-yritykset ovat kokeilleet tai aikovat kokeilla runsaasti uusia ja ketteriä rekrytointikäytäntöjä. Nämä liittyvät rekrytointijärjestelmiin, viestintään, rekrytointikanaviin, henkilöarviointiin, ulkopuolisten resurssien käyttöön sekä työnhakijan kohtaamiseen. Pk-yritysten rekrytoinnissa eletään murrosvaihetta, jossa vanhoja käytäntöjä hyödynnetään edelleen, mutta uusia käytäntöjä etsitään ja halutaan kokeilla jatkuvasti tehokkuuden lisäämiseksi.
Based on the results, many of the Finnish SMEs still use traditional recruiting channels, but the use of social media as a recruiting channel has increased. The most widely used selection methods are face-to-face interviews and tests, but mo-re interest is shown towards work samples. The direct development methods are associated with communication; media richness, presentation methods, contents and direct communication to applicants. Many of the SMEs have been interested in developing and testing new and agile recruiting practices. These relate to recruitment systems, communication, recruitment channels, assessment, use of out-sourced resources and actions in potential applicant touch points. The recruitment process of the Finnish SMEs is in transition at the moment. Traditional recruitment practices are still used, but increasing interest is shown in new practices.