Projektiliiketoiminnan kehittämisen mahdollisuudet digitaalisin keinoin metalliteollisuuden toimitusprojekteissa
Puoskari, Marko (2018)
Diplomityö
Puoskari, Marko
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018052224421
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018052224421
Tiivistelmä
Digitalisaatio on trendi, joka muuttaa liiketoiminnan toimintatapoja. Yritysten tulee kehittää liiketoimintaansa hyödyntäen digitaalisten teknologioiden mahdollisuuksia pysyäkseen kilpailukykyisinä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, että miten digitaalisin keinoin voidaan kehittää projektiliiketoimintaa ja projektinhallintaa metalliteollisuuden toimitusprojekteissa.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käydään läpi digitalisaation vaikutusta liiketoimintaan sekä projektiliiketoimintaa ja projektinhallinnan osa-alueita. Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen kohteena on metalliteollisuuden yritys, joka on kehittämässä projektiliiketoimintaansa ja projektinhallintaansa. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, joiden kautta annettiin haastateltaville mahdollisuus lähestyä tutkimuksen aiheita omasta näkökulmastaan.
Tuloksissa nousi esiin useita kehityskohteita, joita voidaan kehittää digitaalisin keinoin. Esiin nousi yhtenäisen projektinhallintajärjestelmän kehittäminen, huoltopalveluiden kehittäminen kohti ennakoivaa kunnossapitoa sekä myynnin ja markkinoinnin digitaalisen tukimateriaalin kehittäminen. Projektinhallintajärjestelmän kautta pystytään hallitsemaan keskitetysti projektinhallinnan osa-alueita ja seuraamaan projektien tilaa reaaliaikaisesti. Sen kautta pystytään seuraamaan tehokkaasti projektien resursseja, aikataulua, kustannuksia, hankintoja sekä muuta tiedonkulkua. Teollisen internetin mahdollistaman ennakoivan kunnossapidon kautta pystytään huoltopalveluita kehittämään kohti kuntoon perustuvaa huoltoa, jolla voidaan parantaa tuotteen käytettävyyttä ja luoda näin arvoa asiakkaille. Myynnin ja markkinoinnin digitaalisen tukimateriaalin kehittämisen kautta luodaan projektien myyjille työkaluja helpottamaan ja tehostamaan asiakkaan luona tehtävää myyntityötä. Digitalization is a trend, which changes business processes. Companies need to develop their business by utilizing the potential of digital technologies to remain competitive. The objective of this thesis is to explore how digital technologies can be used to develop the project business and project management in delivery projects in the metal industry.
The theoretical part of the thesis contains the impact of digitalization on business, project business and the areas of project management. The empirical part of the thesis was conducted as a qualitative research. The subject of the research is a company of metal industry that is developing its project business and project management. The material of the research was collected by semi-structured interviews, where interviewees could approach the research topics based on their own views.
Based on the results, targets for improvement that are created by digital technologies were identified. Results presents targets for improvement such as the development of project management system, the development of maintenance services by proactive maintenance and the development of digital support material for sales and marketing. By development of project management system company can manage project management areas and monitor the status of projects in real time. This enables efficient way to monitor project resources, schedule, costs, purchases and other information flows. By development of proactive maintenance by using industrial internet, maintenance services can be developed to provide condition-based maintenance that can improve product usability and create value for the customer. By development of digital support material for sales and marketing, company can create tools for project vendors to facilitate sales work at customer.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käydään läpi digitalisaation vaikutusta liiketoimintaan sekä projektiliiketoimintaa ja projektinhallinnan osa-alueita. Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen kohteena on metalliteollisuuden yritys, joka on kehittämässä projektiliiketoimintaansa ja projektinhallintaansa. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, joiden kautta annettiin haastateltaville mahdollisuus lähestyä tutkimuksen aiheita omasta näkökulmastaan.
Tuloksissa nousi esiin useita kehityskohteita, joita voidaan kehittää digitaalisin keinoin. Esiin nousi yhtenäisen projektinhallintajärjestelmän kehittäminen, huoltopalveluiden kehittäminen kohti ennakoivaa kunnossapitoa sekä myynnin ja markkinoinnin digitaalisen tukimateriaalin kehittäminen. Projektinhallintajärjestelmän kautta pystytään hallitsemaan keskitetysti projektinhallinnan osa-alueita ja seuraamaan projektien tilaa reaaliaikaisesti. Sen kautta pystytään seuraamaan tehokkaasti projektien resursseja, aikataulua, kustannuksia, hankintoja sekä muuta tiedonkulkua. Teollisen internetin mahdollistaman ennakoivan kunnossapidon kautta pystytään huoltopalveluita kehittämään kohti kuntoon perustuvaa huoltoa, jolla voidaan parantaa tuotteen käytettävyyttä ja luoda näin arvoa asiakkaille. Myynnin ja markkinoinnin digitaalisen tukimateriaalin kehittämisen kautta luodaan projektien myyjille työkaluja helpottamaan ja tehostamaan asiakkaan luona tehtävää myyntityötä.
The theoretical part of the thesis contains the impact of digitalization on business, project business and the areas of project management. The empirical part of the thesis was conducted as a qualitative research. The subject of the research is a company of metal industry that is developing its project business and project management. The material of the research was collected by semi-structured interviews, where interviewees could approach the research topics based on their own views.
Based on the results, targets for improvement that are created by digital technologies were identified. Results presents targets for improvement such as the development of project management system, the development of maintenance services by proactive maintenance and the development of digital support material for sales and marketing. By development of project management system company can manage project management areas and monitor the status of projects in real time. This enables efficient way to monitor project resources, schedule, costs, purchases and other information flows. By development of proactive maintenance by using industrial internet, maintenance services can be developed to provide condition-based maintenance that can improve product usability and create value for the customer. By development of digital support material for sales and marketing, company can create tools for project vendors to facilitate sales work at customer.