Osaamisen hallinnan kehittäminen voimalaitoksen projektitoiminnassa
Bayer, Antti (2018)
Diplomityö
Bayer, Antti
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018052224426
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018052224426
Tiivistelmä
Panostukset projekteissa työskentelevien osaamiseen lisäävät suoraan projektien onnistumisastetta. Tämän takia projektitoiminnan osaamisen hallintaan tulee projekteja toteuttavassa organisaatiossa kiinnittää erityistä huomiota. Tässä työssä muodostetaan konstruktiivista tutkimustapaa hyödyntäen prosessi, jolla osaamista voidaan hallita voimalaitoksen projektitoiminnassa.
Osaaminen ei ole yksiselitteinen ilmiö. Yksilön osaaminen voidaan nähdä vain niinä taitoina, joita tarvitaan tehtävän suorittamiseen. Organisaation osaaminen taas on yksinkertaisimmillaan näiden yksilöosaamisten kokoelma. Nämä määritelmät kuitenkin vain raapaisevat osaamiskäsitteen pintaa. Tarkemmin tarkasteltuna osaaminen on kokonaisuus erilaisia komponentteja ja näiden vuorovaikutuksia. Projektitoiminnan menestykselle oleellista on projektiosaamisen taso, sillä projektiosaaminen mahdollistaa projektien toteutuksen aikataulussa, budjetissa ja vaatimusten mukaisesti. Erilaisia projektiosaamisia on tunnistettu kirjallisuudessa ja alan järjestöt julkaisevat standardeissaan kattavia määritelmiä erilaisten projekteissa toimivien henkilöiden tarvitsemista osaamisista. Näiden osaamisten täyttymisen on havaittu vaikuttavan positiivisesti projektien onnistumisasteen.
Osaamisen hallinta on tapa, jolla henkilöstön osaamista organisoidaan ja kontrolloidaan. Tämän toteutusta on kuvattu monella eri prosessilla, joilla kuitenkin lopulta on samankaltainen perusrakenne. Case-organisaation tarpeita varten muodostettiin kuusivaiheinen prosessi. Prosessissa painotettiin tärkeää prosessin alkuvaihetta, jossa tarkastellaan mikä kaikki asettaa projektitoiminnolle osaamisvaatimuksia, tunnistetaan projektitoiminnalle näistä aiheutuvat osaamisvaatimukset sekä kartoitetaan osaaminen ja tehdään puuteanalyysi.. Seuraavissa vaiheissa laaditaan osaamisen kehityssuunnitelmat, hankitaan osaaminen sekä analysoidaan kerätty tieto. Improving the competence of individuals working within projects directly improves the success rates of projects. This is why an organization executing projects should improve their management of project competencies. In this thesis, using a constructive research approach, a competence management process for the project management organization of a power plant is formulated.
As a concept, competence is not unambiguous. Individual competence can be seen as a set of skills that are required in competing a task. Organizational competence can be seen simply as a collection of these individual competencies. These definitions merely scrape the surface of the concept of competence. With more research it’s revealed, that competence is comprised of various components and interfaces between them. Project competencies are highly relevant in the success of project activities since project competencies enable performing projects in schedule, budget and quality requirements. Various project competencies are identified in academic literature but also organizations in the field publish a more comprehensive, standardized, definitions of required competencies in project environment. The fulfilment of these competencies has been identified as having a positive impact on project success.
Competence management is the way the organization’s competencies are organized and controlled. There are various different competence management procedures, but they ultimately follow the same kind of basic structure. According to the needs of the case-organization a six phased process is formulated, where the emphasis is given to the front end. The front end identifies the sources of competence requirements, addresses those requirements and surveys the existing competencies and performs a gap-analysis. Next phases develop competence development plans, acquire competences and analyze the process according to feedback.
Osaaminen ei ole yksiselitteinen ilmiö. Yksilön osaaminen voidaan nähdä vain niinä taitoina, joita tarvitaan tehtävän suorittamiseen. Organisaation osaaminen taas on yksinkertaisimmillaan näiden yksilöosaamisten kokoelma. Nämä määritelmät kuitenkin vain raapaisevat osaamiskäsitteen pintaa. Tarkemmin tarkasteltuna osaaminen on kokonaisuus erilaisia komponentteja ja näiden vuorovaikutuksia. Projektitoiminnan menestykselle oleellista on projektiosaamisen taso, sillä projektiosaaminen mahdollistaa projektien toteutuksen aikataulussa, budjetissa ja vaatimusten mukaisesti. Erilaisia projektiosaamisia on tunnistettu kirjallisuudessa ja alan järjestöt julkaisevat standardeissaan kattavia määritelmiä erilaisten projekteissa toimivien henkilöiden tarvitsemista osaamisista. Näiden osaamisten täyttymisen on havaittu vaikuttavan positiivisesti projektien onnistumisasteen.
Osaamisen hallinta on tapa, jolla henkilöstön osaamista organisoidaan ja kontrolloidaan. Tämän toteutusta on kuvattu monella eri prosessilla, joilla kuitenkin lopulta on samankaltainen perusrakenne. Case-organisaation tarpeita varten muodostettiin kuusivaiheinen prosessi. Prosessissa painotettiin tärkeää prosessin alkuvaihetta, jossa tarkastellaan mikä kaikki asettaa projektitoiminnolle osaamisvaatimuksia, tunnistetaan projektitoiminnalle näistä aiheutuvat osaamisvaatimukset sekä kartoitetaan osaaminen ja tehdään puuteanalyysi.. Seuraavissa vaiheissa laaditaan osaamisen kehityssuunnitelmat, hankitaan osaaminen sekä analysoidaan kerätty tieto.
As a concept, competence is not unambiguous. Individual competence can be seen as a set of skills that are required in competing a task. Organizational competence can be seen simply as a collection of these individual competencies. These definitions merely scrape the surface of the concept of competence. With more research it’s revealed, that competence is comprised of various components and interfaces between them. Project competencies are highly relevant in the success of project activities since project competencies enable performing projects in schedule, budget and quality requirements. Various project competencies are identified in academic literature but also organizations in the field publish a more comprehensive, standardized, definitions of required competencies in project environment. The fulfilment of these competencies has been identified as having a positive impact on project success.
Competence management is the way the organization’s competencies are organized and controlled. There are various different competence management procedures, but they ultimately follow the same kind of basic structure. According to the needs of the case-organization a six phased process is formulated, where the emphasis is given to the front end. The front end identifies the sources of competence requirements, addresses those requirements and surveys the existing competencies and performs a gap-analysis. Next phases develop competence development plans, acquire competences and analyze the process according to feedback.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Asiantuntijaorganisaation osaamisen ja tietämyksen kehittäminen : Case: UPM Kymmene Metsä Metsätalous ja maankäyttö
Jokimies, Sari (2006)Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella, mikä merkitys erilaisella osaamisella asiantuntijaorganisaatiossa, mitä osaamista organisaatiossa tarvitaan, selvittää mitä osaamista organisaatiossa on ja kuinka olemassa ... -
Digitalisoituva työelämä : vaikutukset osaamisen johtamiseen ja kehittämiseen
Heikinheimo, Taru (2019)Tässä Pro gradu -tutkielmassa tarkastelen digitalisoituvan työelämän vaikutuksia osaamisen johtamiseen ja kehittämiseen. Rutiininomaisten, samanlaisina toistuvien työtehtävien digitalisoituessa työntekijöiden muuttuvat ... -
Esimiesten muuttuvat osaamistarpeet media- ja kustannusalan murroksessa
Sillanpää, Maija (2015)Organisaatioiden toimintaympäristö on muuttunut ratkaisevasti ja muutos jatkuu. Muutok-sen kiihtyvä nopeus, asioiden epävarmuus ja kompleksisuus aiheuttavat uudenlaisia haas-teita työelämälle, osaamistarpeiden ennakoinnille ...