Big datan hyödyntämismahdollisuudet tuotekehityksessä
Vierula, Oskar; Wilander, Henri (2018)
Kandidaatintyö
Vierula, Oskar
Wilander, Henri
2018
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018100537604
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018100537604
Tiivistelmä
Big datalla tarkoitetaan useista eri lähteistä tulevaa ja nopeasti lisääntyvää dataa, jonka prosessointi on sen määrän ja monimutkaisuuden vuoksi todella haastavaa nykyaikaisilla tiedonhallintamenetelmillä.
Tässä kandidaatintyössä tutkitaan, kuinka yrityksen ulkoista ja sisäistä big dataa voidaan hyödyntää tuotekehitysprosessin eri vaiheissa B2C- näkökulmasta tarkasteltuna. Työ toteutetaan kirjallisuuskatsauksena perustuen innovaatiojohtamista, tuotekehitystä ja big data -analytiikkaa käsittelevään kirjallisuuteen. Mukana on myös reaalimaailmasta valittuja case-esimerkkejä, joiden tarkoituksena on havainnollistaa big datan käyttömahdollisuuksia osana eri toimialojen tuotekehitystä.
Big datan avulla voidaan kerätä tietoa asiakkaasta, markkinoista ja kilpailijoista. Näin ollen sen suurin potentiaali on tuotekehitysprosessin alkupäässä, jossa tunnistetaan uusia mahdollisuuksia ja jalostetaan ideoita tuotekonsepteiksi. Big dataa voidaan kuitenkin hyödyntää myös tuotekehitysprosessin myöhemmissä vaiheissa.
Big data itsessään on kuitenkin hyödytöntä, mikäli sitä ei kyetä analysoimaan ja hyödyntämään organisaation toiminnassa. Sen hyödyntäminen vaatii organisaatiolta kykyä ja resursseja hallita big datan ominaispiirteitä, minkä johdosta organisaatio joutuu omaksumaan uusia tapoja varastoida sekä analysoida keräämäänsä tietoa.
Tässä kandidaatintyössä tutkitaan, kuinka yrityksen ulkoista ja sisäistä big dataa voidaan hyödyntää tuotekehitysprosessin eri vaiheissa B2C- näkökulmasta tarkasteltuna. Työ toteutetaan kirjallisuuskatsauksena perustuen innovaatiojohtamista, tuotekehitystä ja big data -analytiikkaa käsittelevään kirjallisuuteen. Mukana on myös reaalimaailmasta valittuja case-esimerkkejä, joiden tarkoituksena on havainnollistaa big datan käyttömahdollisuuksia osana eri toimialojen tuotekehitystä.
Big datan avulla voidaan kerätä tietoa asiakkaasta, markkinoista ja kilpailijoista. Näin ollen sen suurin potentiaali on tuotekehitysprosessin alkupäässä, jossa tunnistetaan uusia mahdollisuuksia ja jalostetaan ideoita tuotekonsepteiksi. Big dataa voidaan kuitenkin hyödyntää myös tuotekehitysprosessin myöhemmissä vaiheissa.
Big data itsessään on kuitenkin hyödytöntä, mikäli sitä ei kyetä analysoimaan ja hyödyntämään organisaation toiminnassa. Sen hyödyntäminen vaatii organisaatiolta kykyä ja resursseja hallita big datan ominaispiirteitä, minkä johdosta organisaatio joutuu omaksumaan uusia tapoja varastoida sekä analysoida keräämäänsä tietoa.