Muistomerkkihävittäjän jalustan jäykistäminen värähtelyn aiheuttaman väsyttävän kuormituksen poistamiseksi
Toikka, Joona (2019)
Kandidaatintyö
Toikka, Joona
2019
School of Energy Systems, Konetekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201901222692
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201901222692
Tiivistelmä
Kandidaatintyön tavoitteena oli tutkia muistomerkkihävittäjän jalustassa ilmeneviä ominaistaajuuksia ja suunnitella jalustaan muutos, jonka avulla väsyttävää kuormitusta aiheuttava värähtely saadaan poistettua. Jalustalle suoritettuja mittauksia verrattiin Femapilla luotuun ja analysoituun malliin jalustasta ja sen kannattelemasta hävittäjästä. Malli todettiin tilannetta kuvaavaksi ja ratkaisun etsimistä jatkettiin kyseistä mallia muuttamalla. Analysoitavaan malliin lisättiin myös ulkoinen lumikuorma, joka vaikeutti osaltaan ratkaisun löytämistä. Olemassa olevan jalustan profiilin muuttamisesta koituvat kustannukset todettiin liian suuriksi, joten myös ulkoisen tuennan mahdollisuutta aloitettiin tutkia. Väliaikaisen tuennan tapainen a-tuki todettiin parhaimmaksi vaihtoehdoksi kustannusten ja tavoiteltujen ominaistaajuuksien nojalla. A-tuelle suoritettiin tarvittavat lujuustarkastelut, jonka jälkeen tuesta tehtiin valmistuspiirustukset työn tilaajalle. Tilaaja tulee päättämään jalustan toteutuksesta ja pystytykseen liittyvistä käytännön järjestelyistä. The purpose of this Bachelor´s thesis was to examine natural frequencies occurring in memorial fighter´s pedestal and to design a modification into it for eliminating the wearing load caused by vibrations. Measurements from the pedestal were compared with analysed Femap-model from the assembly. The model was stated to represent the real situation, from this point on the search of the solution was continued by modifying the model. External snow load was applied into the model. Increased force complicated the search of the solution. The costs of modifying the profiles used in the existing pedestal were stated too high so possibility of adding an external support was examined. Supporting structure similar to the temporary support was stated as a best option based on the costs and desired natural frequencies. Necessary structural analysis for the supporting structure and conceptual designs were made for the client. Manufacturing and other arrangements in construction of the support structure are left for the client to decide.