Asiakasvaatimusten hyödyntäminen digitaalisessa palvelukehityksessä : sähköisen puukauppapalvelun toiminnallisuuden asiakaslähtöinen kehittäminen
Krouvi, Juho (2018)
Diplomityö
Krouvi, Juho
2018
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201901313771
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201901313771
Tiivistelmä
Puukaupan uudet digitaaliset palvelumallit kehittyvät ja ottavat enenevissä määrin jalansijaa metsätoimialalla perinteisten puukauppatapojen rinnalla. Metsäalalle on kehittymässä markkinalähtöinen palvelukulttuuri. Puukaupan lisäämiseksi ja uusien toimintamallien käytön yleistymiseksi järjestelmiä tulee kehittää asiakaslähtöisesti käyttäjien tarpeita kuunnellen. Metsäalan perinteikkyys sekä metsänomistajakunnan erityispiirteet asettavat omat haasteensa uudenlaisten sähköisten palvelumallien kehitykselle. Suomen puumarkkinoista ja metsänomistajista on paljon tutkimustietoa, mutta sähköiseen puukauppaan keskittyvää tutkimusta ei ole tehty.
Tutkimuksen tavoitteena on muodostaa kehitysehdotuksia sähköiselle puukauppapalvelulle metsänomistajien näkökulmasta sekä tunnistaa digitaalisia metsä- ja puukauppapalveluita hyödyntävän metsänomistajakunnan ominaispiirteitä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu asiakaslähtöisyydestä, palvelukehityksestä sekä puumarkkina- ja metsänomistajatietoudesta. Tutkimuksessa toteutettiin asiakaskysely. Pääosin kvantitatiivinen aineisto hankittiin sähköisellä puolistrukturoidulla kysymyslomakkeella, joka kohdennettiin digitaalisia metsä- ja puukauppapalveluja käyttäville metsänomistajille.
Tutkimuksen tuloksena saatiin käsitys tutkittavan puukauppapalvelun toiminnallisuudesta ja kehityskohteista sekä digitaalisia palveluja hyödyntävien metsänomistajien taustapiirteiden eroista koko metsänomistajakuntaan nähden. Tulokset osoittavat metsänomistajien suhtautuvan myönteisesti kilpailutukseen ja digitaalisiin menetelmiin puukaupassa. Havaittujen kehityskohteiden pohjalta sähköistä puukauppapalvelua voidaan kehittää käyttäjien tarpeiden mukaisesti. New digital service-models of timber trade are developing and starting to become more common besides the traditional ways of operating timber trade. A new market-based service-culture is emerging to forest industry. To increase timber sales and the usage of new operating models the digital systems must be developed with customer oriented approach, responding to clients’ needs. The traditions of forest industry and the characteristics of forest owners set challenges to new digital service development. There is a lot of research regarding the Finnish wood market and forest owner population but not any focusing on electronic timber trade.
The aim of this thesis is to find out improvement targets for a digital timber trading marketplace from a forest owners’ perspective and to recognize special characteristics of those forest owners that utilize digital forestry and timber trading services. The theoretical framework of the study is based on customer oriented approach, digital service development and earlier Finnish forest owner and wood market researches. A client survey was conducted in the study. Mostly quantitative material was collected with half-structured questionnaire from private forest owners who utilize digital forestry and timber trading services.
As a result, the study provides insight of functionality and development targets of the examined digital timber trading platform and of the differences in characteristics of the forest owners who utilize digital services compared to the whole Finnish forest owner population. The results show that forest owners have positive attitudes towards competitive tendering and digital systems in timber trading. Based on the detected development targets, the electronic timber trading service can be developed according to its users’ needs.
Tutkimuksen tavoitteena on muodostaa kehitysehdotuksia sähköiselle puukauppapalvelulle metsänomistajien näkökulmasta sekä tunnistaa digitaalisia metsä- ja puukauppapalveluita hyödyntävän metsänomistajakunnan ominaispiirteitä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu asiakaslähtöisyydestä, palvelukehityksestä sekä puumarkkina- ja metsänomistajatietoudesta. Tutkimuksessa toteutettiin asiakaskysely. Pääosin kvantitatiivinen aineisto hankittiin sähköisellä puolistrukturoidulla kysymyslomakkeella, joka kohdennettiin digitaalisia metsä- ja puukauppapalveluja käyttäville metsänomistajille.
Tutkimuksen tuloksena saatiin käsitys tutkittavan puukauppapalvelun toiminnallisuudesta ja kehityskohteista sekä digitaalisia palveluja hyödyntävien metsänomistajien taustapiirteiden eroista koko metsänomistajakuntaan nähden. Tulokset osoittavat metsänomistajien suhtautuvan myönteisesti kilpailutukseen ja digitaalisiin menetelmiin puukaupassa. Havaittujen kehityskohteiden pohjalta sähköistä puukauppapalvelua voidaan kehittää käyttäjien tarpeiden mukaisesti.
The aim of this thesis is to find out improvement targets for a digital timber trading marketplace from a forest owners’ perspective and to recognize special characteristics of those forest owners that utilize digital forestry and timber trading services. The theoretical framework of the study is based on customer oriented approach, digital service development and earlier Finnish forest owner and wood market researches. A client survey was conducted in the study. Mostly quantitative material was collected with half-structured questionnaire from private forest owners who utilize digital forestry and timber trading services.
As a result, the study provides insight of functionality and development targets of the examined digital timber trading platform and of the differences in characteristics of the forest owners who utilize digital services compared to the whole Finnish forest owner population. The results show that forest owners have positive attitudes towards competitive tendering and digital systems in timber trading. Based on the detected development targets, the electronic timber trading service can be developed according to its users’ needs.