SFS-EN ISO 9001 mukaisen laadunhallintajärjestelmän päivittäminen pienelle kasvuyritykselle ja sen tytäryhtiölle
Karttunen, Jani (2019)
Diplomityö
Karttunen, Jani
2019
School of Energy Systems, Konetekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902043987
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902043987
Tiivistelmä
Tässä diplomityössä käsitellään laadunhallinnan kehittämistä raskaan teollisuuden venttiileitä maahantuovan yrityksen sekä sen alkuvuodesta 2018 perustetun, teollisuuden kunnossapitopalveluita tarjoavan tytäryhtiön näkökulmasta. Työn aikana selvitettiin vuonna 2015 päivittyneen SFS-EN ISO 9001-laatustandardin, tuoreen tytäryhtiön sekä yrityksien toimintaympäristön ja sidosryhmien asettamat vaatimukset organisaation laadunhallinnalle. Kehityshankeen tavoitteena oli luoda uuden standardin mukainen laadunhallintajärjestelmä, jonka avulla organisaatio pystyy vastaamaan näihin haasteisiin ja osoittamaan toimintansa läpinäkyvyyden kautta koko tilaus-toimitusketjun.
Kirjallisuusosuus on läpileikkaus ISO 9001-laatustandardin asettamista vaatimuksista sekä sen päivityksestä johtuvista muutoksista laadunhallintajärjestelmälle ja toiminnan laadun kehittämiselle. Standardin asettamiin vaatimuksiin haettiin tukea tutkimalla laadunhallintaan yleisesti kytköksissä olevia filosofioita sekä työkaluja. Työssä käsiteltyjen työkalujen avulla laadunhallinnan kehittäminen saatiin liitettyä osaksi kohdeorganisaation päivittäisiä toimintoja.
Käytännön tutkimusosiossa kartoitettiin kohdeorganisaation laadunhallinnan tarpeet ja kehityskohteet, joiden pohjalta voitaisiin luoda standardin sekä toimintaympäristön asettamat vaatimukset täyttävä laadunhallintajärjestelmä. Organisaation toiminnan tila selvitettiin organisaation henkilöstön haastatteluilla, prosessien mallintamisella sekä keräämällä tietoja organisaation päivittäisestä toiminnasta. Tutkimuksessa saatujen tulosten pohjalta rakennettiin molempien yritysten erityispiirteet huomioiva laadunhallinajärjestelmä, johon luotiin tarvittavat työkalut toiminnan laadun seurantaan ja analysointiin. Valmis laadunhallintajärjestelmä saatettiin työn aikana sille tasolle, että se voidaan ottaa välittömästi käyttöön sekä sertifiointiauditoimaan kolmannen osapuolen toimesta. This thesis covers quality management development both for an import company and its subsidiary established in early 2018. The import company sells valves to heavy industry and the subsidiary provides maintenance services. During the work the requirements of quality management of the updated ISO 9001 quality standard, the new subsidiary, the company operating environment and stakeholders were studied. The aim of the development project was to create a new, ISO 9001 based quality management system that enables the organization to respond to these requirements and to demonstrate transparency through its entire supply chain.
The literary review is a cross-section of the requirements set by the ISO 9001 quality standard, changes due to its updating to the company’s quality management system and the development of the quality of operations. Philosophies and tools commonly associated with quality management were studied as support for understanding the requirements set by the standard. The development of quality management was integrated into the daily activities of the target organization with the tools utilized in the thesis.
The quality management development needs and targets of the organization were identified in the practical research section. By interviewing the staff, modeling processes and collecting data of the daily activities of the organization the operational status of the company was investigated. Based on the results a quality management system, which takes into account both organizations’ particularities, was built. Necessary tools for monitoring and analyzing the quality of operations were developed for the system. During the study the quality management system was completed to the level where it could immediately be taken into operation and be audited for certification by a third party.
Kirjallisuusosuus on läpileikkaus ISO 9001-laatustandardin asettamista vaatimuksista sekä sen päivityksestä johtuvista muutoksista laadunhallintajärjestelmälle ja toiminnan laadun kehittämiselle. Standardin asettamiin vaatimuksiin haettiin tukea tutkimalla laadunhallintaan yleisesti kytköksissä olevia filosofioita sekä työkaluja. Työssä käsiteltyjen työkalujen avulla laadunhallinnan kehittäminen saatiin liitettyä osaksi kohdeorganisaation päivittäisiä toimintoja.
Käytännön tutkimusosiossa kartoitettiin kohdeorganisaation laadunhallinnan tarpeet ja kehityskohteet, joiden pohjalta voitaisiin luoda standardin sekä toimintaympäristön asettamat vaatimukset täyttävä laadunhallintajärjestelmä. Organisaation toiminnan tila selvitettiin organisaation henkilöstön haastatteluilla, prosessien mallintamisella sekä keräämällä tietoja organisaation päivittäisestä toiminnasta. Tutkimuksessa saatujen tulosten pohjalta rakennettiin molempien yritysten erityispiirteet huomioiva laadunhallinajärjestelmä, johon luotiin tarvittavat työkalut toiminnan laadun seurantaan ja analysointiin. Valmis laadunhallintajärjestelmä saatettiin työn aikana sille tasolle, että se voidaan ottaa välittömästi käyttöön sekä sertifiointiauditoimaan kolmannen osapuolen toimesta.
The literary review is a cross-section of the requirements set by the ISO 9001 quality standard, changes due to its updating to the company’s quality management system and the development of the quality of operations. Philosophies and tools commonly associated with quality management were studied as support for understanding the requirements set by the standard. The development of quality management was integrated into the daily activities of the target organization with the tools utilized in the thesis.
The quality management development needs and targets of the organization were identified in the practical research section. By interviewing the staff, modeling processes and collecting data of the daily activities of the organization the operational status of the company was investigated. Based on the results a quality management system, which takes into account both organizations’ particularities, was built. Necessary tools for monitoring and analyzing the quality of operations were developed for the system. During the study the quality management system was completed to the level where it could immediately be taken into operation and be audited for certification by a third party.